Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Rasmus Horn Langhoff
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
26. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
527 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Ras-
mus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 527:
J.nr. 2016-5488
”Hvilke muligheder er der for at hæve niveauet for bøder og godtgørelser for over-
trædelser af ligebehandlingsloven henholdsvis erstatninger i sager om erstatning
for overgreb på arbejdspladserne – eksempelvis i form af sexchikane?”
Svar:
Efter ligebehandlingslovens straffebestemmelse i § 19 straffes overtrædelse af §§
2-6 med bøde. I Danmark er det udgangspunktet, at det er domstolene, der fastsæt-
ter bødeniveauet. Tilsvarende er det overladt til domstolene at fastsætte niveauet
for de godtgørelser, der tilkendes i civile sager.
Domstolenes skøn sikrer, der kan tages højde for grov en krænkelse, der er tale om
– også i forhold til andre seksuelle krænkelser som f.eks. voldægt.
Justitsministeriet har i et svar til Folketingets Retsudvalg
1
tidligere oplyst, at den
tilgængelige retspraksis indikerer, at der i sager om seksuel chikane af grov karak-
ter og omfang tilkendes en tortgodtgørelse på omkring 40.000 kr. Til sammenlig-
ning ligger godtgørelsesniveauet til ofre for forsøg på voldtægt på 30-40.000 kr.
Hvis lovgiver ønsker at ændre bødeniveauet, vil det som hovedregel kræve en lov-
ændring. Justitsministeriet har behandlet spørgsmålet om samspillet mellem lovgi-
ver og domstole i forbindelse med strafudmåling i sin betænkning 1531 fra 2010.
Heraf fremgår det, at såfremt lovgivningsmagten ønsker at ændre strafniveauet for
overtrædelse af en speciallov, forudsætter det som altovervejende hovedregel, at
der enten sker en ændring af strafferammen i straffereglen, eller at der i forbindelse
med en præcisering eller uddybning af straffereglen fremkommer tilkendegivelser
om det fremtidige strafniveau i bemærkningerne til lovforslaget.
Lovgivningsmagtens praksis for ændring af straffebestemmelser i speciallovgiv-
ningen med henblik på at ændre strafniveauet på et givent område ligner i sagens
natur ændringer af straffeloven, og kan således fx bestå i at ændre på selve straffe-
rammen, herunder eventuelle sidestrafferammer, eller at angive i en strafferegel,
1
Justitsministerens svar af 5. april 2013 til Folketingets Retsudvalg på spørgsmål 3 til
L141.