Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1667191_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Pernille Rosenkrantz-Theil
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. September 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
518 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Rosenkrantz-Theil (S).
Spørgsmål nr. 518:
J.nr. 16/12927
”Ministeren bedes opdelt på kommuner redegøre for, hvor mange personsager
der er, hvor en borgers ydelse skal ændres, men hvor det ikke er sket, og borgeren
derfor får en anden ydelse end den, borgeren har ret til samt, hvor
mange sager der er, hvor kontanthjælpsmodtagere ikke har modtaget de opfølgnin-
ger og samtaler, som skal hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet, som de har lov-
krav på? Der henvises til http://www.tv2fyn.dk/artikel/pressetodense-
forvaltning-10000-sager-bagud.”
Svar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering oplyser følgende:
”Kommunerne modtager en advis, når der sker ændringer i en borgers aktuelle sta-
tus. Det kan eksempelvis være, hvis borgeren kommer i beskæftigelse, ændrer sin
adresse, eller der sker ændringer i civilstatus.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har ikke oplysninger om,
hvilke adviser, sagsbehandlerne modtager i it-systemerne. Adviser genereres af de
forskellige it-systemer og kan sættes op forskelligt fra kommune til kommune. Det
er derfor ikke muligt for styrelsen at opgøre antallet af sager i kommuner, hvor
borgerens ydelse ikke er ændret på grund af manglende behandling af advis.
Styrelsen har data for antallet af samtaler (på jobindsats.dk), men har ikke informa-
tioner om, i hvilke tilfælde manglende samtaler skyldes kommunens eller borge-
rens forhold. Styrelsen har derfor heller ikke mulighed for at opgøre, hvor mange
sager der er, hvor kontanthjælpsmodtagere ikke har modtaget de opfølgninger og
samtaler, som skal hjælpe dem tilbage på arbejdsmarkedet.
Det fremgår af artiklen, der henvises til i spørgsmålet, at Odense Kommune mang-
ler at behandle 8.000-10.000 adviser i blandt andet kontanthjælpssager. I forhold til
situationen i Odense Kommune kan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
oplyse, at Odense Kommunes revisor har påtalt problemet i sin beretning om revi-
sionen af kommunens regnskaber for 2015, og at Odense Byråd har godkendt en af
forvaltningen udarbejdet handlingsplan, der skal sikre, at en advis om ændringer i
borgernes økonomiske forhold behandles løbende.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 518: Spm. om, hvor mange personsager der er, hvor en borgers ydelse skal ændres, men hvor det ikke er sket, og borgeren derfor får en anden ydelse end den, borgeren har ret til, til beskæftigelsesministeren
I forbindelse med gennemgangen af revisionsberetningen for 2015 vil Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering som led i opfølgningen bede Odense Kommune
om en status for udmøntningen af handlingsplanen med henblik på at kunne vurde-
re, om genopretningen af kommunens forvaltning forløber som planlagt.
Desuden vil kommunens revisor ved revisionen for 2016, og Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering samtidig som led i gennemgangen af revisionsberet-
ningen for 2016 medvirke til at påse, at administrationen igen kommer til at funge-
re tilfredsstillende.
Styrelsens opfølgning over for Odense Kommune følger dermed sædvanlig praksis
i situationer, hvor en kommunes revisor gør styrelsen opmærksom på alvorlige
problemer med forvaltningen af beskæftigelseslovgivningen.”
Jeg kan henholde mig hertil, og jeg forventer, at Odense Kommune sørger for at få
rettet op på problemerne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2