Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1665356_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
16. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
510 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 510:
J.nr. 16/12802/2016-5458
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange medarbejdere i kommunerne København,
Odense, Århus, Aalborg, Høje-Taastrup, Brøndby, Ishøj, Furesø, Helsingør, Næst-
ved, Holbæk, Køge, Roskilde, Vordingborg, Silkeborg, Randers, Kolding og Vejle
har ansat, som specifikt arbejder med at afdække borgernes sociale bedrageri, så-
som svindel med boligstøtte, kontanthjælp, paragraf 94-ordning, pensioner, børne-
tilskud som enlig forsørger og lignende? Tallene bedes opgjort for hvert år siden
2006, dvs. antal medarbejdere pr. år, som er beskæftiget med dette område, og de
enkelte kommuners udgifter til dette pr. år siden 2006.”
Endeligt svar:
Beskæftigelsesministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om anvendte persona-
leressourcer mv. i kommunerne til at afdække socialt bedrageri.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har i forbindelse med besva-
relsen kontaktet KL, der oplyser, at KL ikke er i besiddelse af en oversigt over
normeringen i de enkelte kommuners kontrolenheder, men skønner, at der på
landsplan i dag er ansat ca. 225 medarbejdere til at varetage kontrolopgaven.
Samtidig blev muligheden for at indhente oplysningerne fra de nævnte kommuner
også drøftet med KL. Det er på den baggrund STARs opfattelse, at det ikke vil væ-
re muligt - og i givet fald forbundet med stor usikkerhed - at opgøre de anvendte
medarbejderressourcer i kommunernes kontrolindsats 10 år tilbage. Dette skyldes
bl.a., at der har været ændringer i kommunernes organisering efter kommunalre-
formen, at nogle kommuner næppe har opgørelser 10 år tilbage, og at Udbetaling
Danmark i perioden har overtaget opgaver og medarbejdere fra kommunerne til
administration og kontrol. Der er på den baggrund ikke indhentet supplerende op-
lysninger i kommunerne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen