Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
15. September 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
507 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 507:
J.nr. 16/12494/2016-4718
På hvilken baggrund mener ministeren, at den registersamkøring Udbetaling Dan-
mark foretager aktuelt er så velfungerende, at den helt kan erstatte lufthavnskon-
trollerne?
Endeligt svar:
Med forslag til finansloven for 2016 lagde regeringen op til at indstille det intensi-
verede lufthavnstilsyn fra 2016 og frem. Lufthavnstilsynet var et særligt specialise-
ret og manuelt rådighedstilsyn, som skulle være med til at fastslå, om folk står til
rådighed for arbejdsmarkedet. STAR skulle mindst 25 gange om året gennemføre
kontrolaktioner i lufthavnene og ved andre grænseovergange. Indstillingen af tilsy-
net blev efterfølgende vedtaget med finansloven for 2016.
Indstillingen af lufthavnstilsynet skal desuden ses i lyset af, at der inden for de se-
neste år er gennemført en række initiativer til at styrke indsatsen mod fejludbeta-
linger. Jeg kan blandt andet nævne, at der med kommuneaftalen for 2015 er etable-
ret en fælles dataenhed i regi af Udbetaling Danmark. Dataenheden skal ved hjælp
af registersamkøringer systematisk understøtte kontrolindsatsen og forebygge fejl-
udbetalinger af en række ydelser i kommunerne og Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark har oplyst, at man for at afdække eventuelle ophold i udlandet
samtidig med modtagelse af sociale ydelser registersamkører oplysninger fra bl.a.
følgende registre:
CPR (det centrale personregister),
BBR (bolig- og bygningsregistret),
eIndkomst (SKATs indkomstregister),
CVR (det centrale virksomhedsregister om brancher, antal ansatte, ejerforhold,
mv.),
R75 fra udgangen af 2016 (SKATs indberettede stamoplysninger om indkomst,
formue, ejendomme, aktier, bankoplysninger m.v.)
Myndighedens egne sagssystemer, hvoraf det fremgår, hvilke borgere der mod-
tager ydelser, på hvilket grundlag ydelsen er tilkendt, samt hvor meget borgeren
får udbetalt.
De personoplysninger, der anvendes i registersamkøringen, er oplysninger, som
Udbetaling Danmark i forvejen har adgang til og bruger i forbindelse med den al-