Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1663141_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
500 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 500:
J.nr.
”Vil ministeren oplyse, om kommunernes vurdering af hvilke borgere, der i første
omgang skal undtages fra 225-timersreglen, er sket forud for udsendingen af vars-
lingsbreve i forhold til 225-timers reglen? ”
Svar:
Kommunerne skal forud for varsling om 225-timersreglen tage stilling til, om bor-
geren kan opnå 225 timers ordinær og ustøttet beskæftigelse inden for et år. Hvis
kommunen vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at dette ikke er mu-
ligt, skal borgeren undtages fra beskæftigelseskravet. I den situation skal borgeren
derfor heller ikke have tilsendt et varslingsbrev, hvilket også er præciseret i vars-
lingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 310 af 30. marts 2016).
Beskæftigelsesministeriet kan på baggrund af de tilgængelige og indberettede data
fra kommunerne ikke vurdere, om specifikke undtagelser er foretaget rettidigt, dvs.
forud for udsendelse af varslingsbrevet.
Det skal samtidig bemærkes, at kommunerne efterfølgende kan have undtaget per-
soner, som tidligere har modtaget et varslingsbrev, og fremadrettet vil undtage flere
ydelsesmodtagere fra beskæftigelseskravet, såfremt den enkeltes arbejdsevne er så
begrænset, at personen ikke længere vurderes at kunne opnå 225 timers ordinær og
ustøttet beskæftigelse inden for et år.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen