Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
9. september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
494 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 494:
J.nr. 16/11975
På baggrund af ministerens oplysninger på samråd om BEU alm. del samråds-
spørgsmål BW og BX den 11. august 2016 bedes ministeren redegøre for
de beregninger, der ligger til grund for det antal personer, der rammes af 225
timers reglen, og forskellen mellem det antal varslingsbreve, som regeringen
forventede ville blive udsendt, og det antal varslingsbreve, som kommunerne
faktisk har udsendt. Der ønskes også en redegørelse for de kriterier, der er
anvendt ved udvælgelsen af de personer, der skal have varslingsbrevet, ligesom
der ønskes en redegørelse for, hvor mange faktiske personer, der forventes
at blive ramt af 225 timers reglen, og om det svarer til det antal, der
lægges til grund i lovforslaget. Spørgsmålet ønskes besvaret senest to dage
før besvarelsen af BEU alm. del samrådsspørgsmål BZ, BÆ og BØ.”
Svar:
Formålet med udsendelse af varslingsbreve i forhold til 225 timers reglen er blandt
andet – i god tid – at opfordre ydelsesmodtagerne til at gøre en ekstra indsats for at
skaffe sig de ca. 6 timers arbejde om ugen, der er nødvendigt, for f.eks. en enlig
forsørger over 30 år med et barn, for at komme fri af kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen. Den øgede kontakt til arbejdsmarkedet er med til at forbedre chan-
cerne for helt at skifte offentlig forsørgelse ud med ustøttet beskæftigelse.
Kommunerne skal varsle de personer, som vurderes at være i risiko for at miste el-
ler få reduceret hjælpen som følge af 225 timers reglen. De nærmere regler for
varsling er fastsat i varslingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 310 af 30. marts
2016). Heraf fremgår det bl.a., at kommunerne senest 6 måneder (3 måneder i
overgangsperioden) før den beregnede bortfaldsdato skal sende et varslingsbrev til
borgeren. Beregningen af bortfaldsdatoen baseres på de oplysninger, der ligger i
kommunens sag om ordinært og ustøttet arbejde og om eventuelle forlængelses-
grunde. Kommunen skal ikke sende varslingsbrev til personer, der for tiden er und-
taget fra kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de 12 seneste
kalendermåneder (113 timer inden for de 6 seneste kalendermåneder i overgangs-
perioden), fordi kommunen vurderer, at den pågældendes arbejdsevne er så be-
grænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejds-
marked.