Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1657652_0001.png
TALE
Samråd vedr. spm. BW-BX til beskæftigelsesministe-
ren og udlændinge-, integrations- og boligministeren
den 11. august 2016
DET TALTE ORD GÆLDER
[Beskæftigelsesministeren indleder med at besvare
spørgsmål BW]
Svar:
Tak for spørgsmålet. Jeg har aftalt med min kolle-
ga, at jeg indleder med at svare på spørgsmål BW
om implementeringen af kontanthjælpsloftet. Her-
efter vil Udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren svare på BX, da det handler om gennem-
gangen af de 150.000-200.000 sager for at kunne
foretages en kontrol af, hvorvidt opholdskravet er
opfyldt i hver enkelt kontant-
/uddannelseshjælpssag, eller om vedkommende
skal modtage integrationsydelse.
Jeg vil dog også i min besvarelse af BW lige knyt-
te et par ord til økonomien i implementering af af-
talen om kontanthjælpsloftet og 225-timerreglen.
Under den tidligere regering steg antallet af kon-
tanthjælpsmodtagere – også i perioder med stigen-
de beskæftigelse. Vi brugte sidste år over 17 milli-
arder på kontant- og uddannelseshjælp. Det er helt
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/8-16, til beskæftigelsesministeren
uholdbart, og det er den udvikling, regeringen øn-
sker at vende.
Med kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen mv.
har regeringen (Venstre) sammen med Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti gennemført en række helt nødvendige til-
tag på kontanthjælpsområdet.
Det er klart, at når vi laver omfattende og vigtige
ændringer på eksempelvis kontanthjælpsområdet,
så indebærer det også mærkbare omstillinger for
medarbejderne ude i kommunerne.
Jeg vil derfor også gerne anerkende den store ar-
bejdsindsats, som kommunerne og deres medar-
bejdere har leveret i de seneste måneder for at im-
plementere kontanthjælpsloftet og 225-timers-
reglen.
Fra regeringens og Folketingets side skal vi minde
os selv om, at intentionerne med vores lovgivning
på kontanthjælpsområdet ikke kan nås med lov-
givning alene. Vi er helt afhængige af, at reglerne
implementeres efter hensigten.
Det er grundlæggende kommunernes ansvar at im-
plementere ny lovgivning.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/8-16, til beskæftigelsesministeren
Men fra lovgivers side kan vi gøre en del for at gi-
ve kommunerne de bedst mulige betingelser.
Det gælder uanset partifarve.
Og jeg mener, vi har gjort meget for at give kom-
munerne gode betingelser for at implementere
kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen.
Helt overordnet er det sådan, at vi har givet kom-
munerne tid til at forberede implementeringen af
denne reform: Aftalen blev indgået tilbage i no-
vember 2015, og lovforslaget blev sendt i høring
inden jul. Loven blev vedtaget i midten af marts,
og reglerne får virkning for borgernes ydelser fra
1. oktober.
Samtidig har KL og Udbetaling Danmark været
tæt inddraget i den tekniske og lovgivningsmæssi-
ge udmøntning af aftalen.
Der er også løbende blevet udsendt vejledninger,
retningslinjer og andet materiale til kommunerne
om implementeringen så tidligt som muligt. Det
drejer sig bl.a. om:
Startvejledningen,
som blev udsendt den 18.
marts, dagen efter vedtagelsen af lovforslaget
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/8-16, til beskæftigelsesministeren
Information om it-understøttelsen
og rækkeføl-
gen i opgaveløsningen, som blev offentliggjort
1. april, og som løbende opdateres.
Vejledning og bekendtgørelse til 225-
timersreglen,
som blev udsendt kort tid efter
vedtagelsen af loven.
Vejledning og bekendtgørelse til kontanthjælps-
loftet,
som blev udsendt i slutningen af juni. [tre
måneder før ydelserne skal nedsættes]
STAR har afholdt temamøder
i maj/juni for job-
centermedarbejdere.
Dertil kommer, at KL og regeringen har indgået en
aftale, der sikrer, at kommunerne får penge til im-
plementering og administration af de nye regler.
I forbindelse med lovforslaget skønnede vi, at de
administrative opgaver i forbindelse med imple-
menteringen af kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen ville medføre en kompensation af
kommunerne i størrelsesordenen 4,3 mio. kr. Efter
at have forhandlet og drøftet med KL, endte vi
med at give kommunerne en lidt lavere kompensa-
tion i 2016 på grund af færre varslingsbreve, men
til gengæld var der enighed om en kompensation
på 22,6 mio. kr. i 2017. Der er derfor nu fuld enig-
hed mellem regeringen og kommunerne om kom-
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/8-16, til beskæftigelsesministeren
penseringen for de administrative opgaver, der
følger af de nye regler.
[225-timersreglen]
Konkret i forhold til 225-timersreglen er det sådan,
at kommunerne har skullet vurdere, om den enkel-
te borger skal undtages fra arbejdskravet.
Men det er en opgave, som foregår som en integre-
ret del af kontaktforløbet – dvs. de samtaler, som
jobcentret under alle omstændigheder skal afholde
med borgerne.
Samtidig er selve reglerne om opgørelsen af ar-
bejdstimer og optælling af perioder på ydelser mv.
blevet udformet på en måde, som i meget vid ud-
strækning kan it-understøttes, så kommunerne ikke
manuelt skal opgøre de krav til beskæftigelse og
perioder, der gælder for 225-timersreglen.
I forhold til kritikken af, at it-systemerne ikke når
at blive klar, så vil jeg gerne understrege, at det
selvfølgelig er helt afgørende, at it-systemerne er
klar, når reformen træder i kraft. Jeg har derfor
forhørt mig hos STAR, som oplyser, at it-under-
støttelse af både kontanthjælpsloftet og 225-timers
reglen vil være på plads i tide.
[Kontanthjælpsloftet]
I forhold til kontanthjælpsloftet består kommuner-
nes primære opgave i at indplacere modtagerne på
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/8-16, til beskæftigelsesministeren
de korrekte loftsstørrelser. Kommunerne skal end-
videre videregive en række oplysninger om borge-
ren til Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark
skal herefter beregne, hvor meget den enkeltes
samlede hjælp skal nedsættes.
Begge disse opgaver bliver i vid udstrækning også
it-understøttet. Så selv om loftsberegningen er
kompleks – så klarer maskinerne en stor del af ar-
bejdet.
[Afrunding]
Som jeg allerede har nævnt, så indebærer omfat-
tende og vigtige ændringer på kontanthjælpsområ-
det også mærkbare omstillinger i kommunerne.
Men med de initiativer og tiltag, jeg lige har gen-
nemgået, mener jeg, at rammerne har været i or-
den. Vi har sikret den fornødne tid, til de imple-
menteringsopgaver, ændringerne indebærer. Og vi
har også i tæt dialog med KL sikret den fornødne
finansiering af kommunernes implementeringsop-
gave.
Jeg vil nu give ordet til udlændinge-, integrations-
og boligministeren.
[Udlændinge-, integrations- og boligministeren
svarer på samrådsspørgsmål BX]
6