Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1572445_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 49 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
24. november 2015
J.nr. 2015-5297
Spørgsmål nr. 49:
”Ministeren bedes oplyse, hvilken af de tre tilsynsformer - risikobaseret tilsyn,
stikprøvebaseret tilsyn og særligt tilsyn - der udløser flest reaktioner fra Arbejdstil-
synet inden for de tre prioriterede områder pr. 100 besøgte arbejdspladser?”
Endeligt svar:
Arbejdstilsynet har helt overordnet oplyst mig om, at de tre former for tilsyn er for-
skellige i den måde, hvor udvælgelsen af virksomheder sker, og i forhold til hvor
mange ressourcer, der anvendes. Derfor kan man heller ikke umiddelbart sammen-
ligne de tre tilsynsformer i forhold til antallet af reaktioner per 100 besøgte ar-
bejdspladser og på den baggrund fx konkludere om effekten.
Udvælgelsen af virksomheder til risikobaseret tilsyn baserer sig dels på en risiko-
basering via en indeksmodel, dels på en stikprøve. Uanset om virksomheden er ud-
taget til risikobaseret tilsyn på baggrund af indeksmodellen eller på baggrund af
stikprøven, så anvendes samme tilsynsmetode.
Der er forskel på, hvor mange tilsynsreaktioner Arbejdstilsynet afgiver til virksom-
heder, der er udvalgt til risikobaseret tilsyn på baggrund af henholdsvis stikprøven
og indeksmodellen. Arbejdstilsynet afdækker flest arbejdsmiljøproblemer på virk-
somheder, der er udvalgt via indeksmodellen sammenlignet med den tilfældige
stikprøve. Det bekræfter, at risikobaseringen via indeksmodellen virker efter hen-
sigten. Derfor er jeg også glad for, at vi i foråret indgik en bred politisk aftale, der
indebærer, at en endnu større andel af virksomhederne skal udvælges på baggrund
af en risikobasering.
Der findes flere former for særlige tilsyn – både bygge- og anlægsaktioner, særlig
tilsynsindsatser om psykisk arbejdsmiljø og særlige indsatser i nedslidningstruede
brancher.
Jeg forstår spørgsmålet således, at det er disse tilsynsformer, der ønskes belyst.
Indenfor bygge- og anlægsaktionerne har Arbejdstilsynet i perioden 2013 til 2015
givet næsten 10 gange så mange tilsynsreaktioner pr. 100 besøgte virksomheder
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om, hvilken af de tre tilsynsformer - risikobaseret tilsyn, stikprøvebaseret tilsyn og særligt tilsyn - der udløser flest reaktioner fra Arbejdstilsynet inden for de tre prioriterede områder pr. 100 besøgte arbejdspladser, til beskæftigelsesministeren
og/eller byggepladser vedrørende ulykkesrisici sammenlignet med risikobaseret til-
syn.
Det hænger bl.a. sammen med, at byggepladserne udvælges ud fra lokal viden om
og erfaring med, hvor der udføres farligt arbejde. Sammenligningen mellem aktio-
ner og det risikobaserede tilsyn er dog problematisk, fordi opgørelsen af besøgte
enheder er forskellig. Når Arbejdstilsynet under en aktion besøger en byggeplads
(fx et stort byggeri), hvor flere virksomheder udfører arbejde samtidigt, så vil Ar-
bejdstilsynet føre tilsyn med flere virksomheder på samme besøg og der vil dermed
være en højere sandsynlighed for at afdække arbejdsmiljøproblemer på ét besøg.
Dette vil ikke tælle som flere besøgte virksomheder, men som én besøgt bygge-
plads. Når der derimod gennemføres risikobaseret tilsyn, føres der kun tilsyn med
én virksomhed ad gangen, og sandsynligheden for at afdække arbejdsmiljøproble-
mer på ét besøg er derfor mindre end under aktionerne.
Arbejdstilsynet har i perioden 2013 til 2015 givet i gennemsnit knap 20 gange så
mange tilsynsreaktioner vedrørende psykisk arbejdsmiljø pr. 100 besøgte virksom-
heder indenfor de særlige indsatser om psykisk arbejdsmiljø sammenlignet med det
risikobaserede tilsyn.
Det hænger sammen med, at virksomhederne inden for de særlige indsatser om
psykisk arbejdsmiljø er udvalgt til tilsyn ud fra en forventning om, at der netop her
er en væsentlig risiko for problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
På de særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruede brancher har Arbejdstilsynet i
perioden 2013 til 2015 giver ca. halvt så mange tilsynsreaktioner vedr. henholdsvis
psykisk arbejdsmiljø og muskel- og skeletbesvær pr. 100 besøgte virksomheder
sammenlignet med det risikobaserede tilsyn.
De få reaktioner i de særlige indsatser i nedslidningstruede brancher hænger sam-
men med, at tilsynsmetoden her indebærer, at virksomhederne først får et vejled-
ningsbesøg med henblik på, at de selv skal have mulighed for at arbejde videre
med eventuelle udfordringer i arbejdsmiljøet, før de får det andet besøg, der er et
kontrolbesøg.
Arbejdstilsynet har som følge af de særlige tilsynsindsatser fået stor indsigt i ar-
bejdsmiljøproblemer i de nedslidningstruede brancher. Og det er vigtigt, at de erfa-
ringer og den viden integreres i det risikobaserede tilsyn. Derfor arbejder Arbejds-
tilsynet med at udvide det risikobaserede tilsyn til også at omfatte elementer fra de
særlige tilsynsindsatser. Det betyder, at når Arbejdstilsynet fremover tager på risi-
kobaseret tilsyn, så vil de anvende nogle af værktøjerne fra de særlige tilsyn til at
afdække de mere komplekse arbejdsmiljøproblemer, der knytter sig til det psykiske
område eller muskel-skeletområdet.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2