Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
1.september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
488 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 488:
J.nr.
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt regeringen planlægger yderligere initiativer til
at hjælpe borgere, der ikke kan betale deres boligudgifter som følge af kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen? Spørgsmålet bedes besvaret senest 2 dage før
samråd om BEU alm. del samrådsspørgsmål CA-CD.”
Svar:
Kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen skal sikre, at det bedre kan betale sig at
arbejde, så flere kommer i beskæftigelse frem for at modtage offentlig forsørgelse.
Loftet og 225-timersreglen er indrettet sådan, at en kontanthjælpsmodtager blot ved
få timers beskæftigelse om ugen vil kunne komme fri af både kontanthjælpsloftet
og 225-timersreglen. Fx vil en enlig forsørger over 30 år med ét barn være fri af
både kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen, hvis personen opnår ca. 6 timers or-
dinær og ustøttet beskæftigelse pr. uge (hver uge), når der tages udgangspunkt i
standardfamilietypeberegninger.
Det er klart, at hvis kontanthjælpsmodtagere slet ikke opnår beskæftigelse, vil der
være behov for at foretage prioriteringer og om nødvendigt tilpasse boligudgifterne
til deres økonomiske situation.
Det er generelt vigtigt, at kommunerne har fokus på at forebygge og undgå udsæt-
telser og evt. tilbyde hjælp i forhold til anvisning af bolig, hjælp til administration
af betalingen af husleje mv. Kommunen har også mulighed for bidrage med flytte-
hjælp ved flytning til en billigere bolig. Endelig kan kommunen tilbyde et beboer-
indskudslån – også selvom husstanden har uindfriet gæld fra et tidligere beboerind-
skudslån.
Regeringen har derfor ikke planer om nye initiativer målrettet personer, der berøres
af de nye kontanthjælpsregler.