Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1660408_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Hummelgaard Thomsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.september 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
483 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Hummelgaard Thomsen (S).
Spørgsmål nr. 483:
J.nr. 16/11975
”Ministeren bedes oplyse hvor mange kontanthjælpsmodtagere, uddannelses-
hjælpsmodtagere og modtagere af integrationsydelse, der forventes ikke at
opfylde 225-timers reglen pr. 1. oktober 2016?
På baggrund af Venstres ordføreres kommentar om at ”I øjeblikket er der over
100.000 arbejdere fra Østeuropa i Danmark. De er primært beskæftiget med
ufaglært arbejde, hvor kontanthjælpsmodtagere også kan træde ind” bedes
ministeren redegøre for regeringens initiativer for at sikre, at de mennesker,
der pr. d. 1. oktober 2016 står til at miste hele eller dele af deres kontanthjælp
som følge af regeringens og Dansk Folkepartis indførelse af 225-timers reglen,
får mulighed for at få beskæftigelse i stillinger, der er i dag er besat af
østeuropæisk arbejdskraft. Der henvises til http://www.dr.dk/nyheder/regionale/
syd/kontanthjaelpsmodtager-jeg-kan-ikke-leve-op-til-regeringens-krav.”
Svar:
Der kan oplyses, at det i forbindelse med udarbejdelse af L113 med betydelig usik-
kerhed blev skønnet, at omkring 9.000 fuldtidspersoner ville blive berørt af 225 ti-
mers reglen i 2016. Det svarer til, at der i gennemsnit, i de ydelsesudbetalinger som
vedrører hhv. oktober, november og december måned, er 9.000 personer, der bliver
reduceret i deres ydelse eller mister hjælpen helt som følge af 225-timers reglen.
Jobreformen skal først og fremmest være med til at sikre, at det bedre kan betale
sig at arbejde, også til en løn i den lave ende af lønskalaen. Jobreformen og 225-
timersreglen giver altså den enkelte et styrket økonomisk incitament til at finde et
arbejde.
I forbindelse med vedtagelsen af L 113 blev der i reglerne om det individuelle kon-
taktforløb indsat en bestemmelse om, at jobcentrene ved samtalerne i kontaktforlø-
bet skal orientere ledige personer om de ydelsesmæssige konsekvenser, hvis de ik-
ke lever op til arbejdskravet i 225-timersreglen, og om mulighederne for at søge
job.
Kommunerne skal dermed være særligt opmærksomme på at støtte og hjælpe bor-
gere, der er i risiko for at miste deres ydelse eller få den nedsat som følge af 225-
timersreglen, i at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om, hvor mange kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere og modtagere af integrationsydelse, der forventes ikke at opfylde 225-timers reglen pr. 1. oktober 2016, til beskæftigelsesministeren
Jobcentrene har f.eks. mulighed for at give en særlig jobformidlingsindsats til per-
soner, der nærmer sig tidspunktet, hvor hjælpen risikerer at bortfalde eller blive
nedsat. De vil f.eks. kunne tilbyde hjælp fra en virksomhedskonsulent, som har
branchekendskab og viden om jobmulighederne på det lokale arbejdsmarked, og
som vil kunne hjælpe med at opsøge og etablere kontakt til relevante virksomheder
eller med de øvrige dele af jobsøgningen.
Kommunerne skal samtidig yde bistand i forhold til at finde og søge konkrete jo-
båbninger og vejlede om de forskellige jobsøgningskanaler (Jobnet.dk, lokalaviser,
personlig henvendelse til arbejdsgivere m.v.).
Endelig skal kommunerne være opmærksomme på mulighederne for at give tilbud
om mentorstøtte til personer, der har behov herfor, for at fremme, at disse kan opnå
eller fastholde et ordinært job.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2