Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1659718_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. august 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. august 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
482 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 482:
J.nr. 16/11745
”Ministeren bedes redegøre for kommunernes øgede udgifter til administration i
forbindelse med indførelsen af integrationsydelsen, 225 timers-reglen, og kontant-
hjælpsloftet? Vil ministeren kompensere kommunerne for de øgede udgifter? ”
Svar:
KL og regeringen har indgået en aftale, der sikrer, at kommunerne bliver kompen-
seret for øgede udgifter til administration i forbindelse med indførelse af kontant-
hjælpsloftet og 225-timers-reglen.
Kompensationen er på 2,8 mio. kr. i 2016, 22,6 mio. kr. i hvert af årene 2017-2018
samt 12,6 mio. kr. årligt i 2019 og frem.
For så vidt angår indførelsen af integrationsydelsen oplyser Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligministeriet følgende:
”Integrationsydelsen blev indført ved lov nr. 1000 af 30. august 2015 om ændring
af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationslo-
ven og forskellige andre love (Indførelse af en integrationsydelse, ændring af reg-
lerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v.).
I den forbindelse blev det forudsat i lovforslaget, at indførelsen af integrationsydel-
sen ville medføre administrative merudgifter for kommunerne, da der skal foreta-
ges en kontrol af, hvorvidt opholdskravet er opfyldt i hver enkelt kontant-
/uddannelseshjælpssag. I forbindelse med DUT-forhandlingerne blev der afsat 2,6
mio. kr. til disse merudgifter i 2015 og 7,9 mio. kr. årligt herefter.
Derudover blev der afsat 4,2 mio. kr. i 2015 til at dække kommunernes midlertidi-
ge administrative merudgifter i forbindelse med beregning af integrationsydelsen
mv. som følge af, at der ikke kunne tilvejebringes it-understøttelse inden loven
trådte i kraft.
Endelig blev der afsat 0,6 mio. kr. årligt fra 2016 til øgede administrative udgifter
til behandling af ansøgninger om tillæg vedr. bestået prøve i dansk.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 482: Spm. om redegørelse for kommunernes øgede udgifter til administration i forbindelse med indførelsen af integrationsydelsen, 225 timers-reglen og kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Ved lov nr. 300 af 22. marts 2016 om ændring af lov om aktiv socialpolitik, inte-
grationsloven og forskellige andre love (Udvidelse af personkredsen for modtagel-
se af integrationsydelse m.v.) blev målgruppen for integrationsydelsen udvidet til at
omfatte alle borgere, som ikke har opholdt sig i Danmark i mindst 7 ud af de sene-
ste 8 år. Loven trådte i kraft den 1. april 2016 og har virkning for ret til uddannel-
seshjælp, kontanthjælp og integrationsydelse pr. 1. juli 2016.
I forbindelse med beregningen af de administrative konsekvenser af lovforslaget
er det forudsat, at kommunerne skal gennemgå op til 200.000 uddannelses- og kon-
tanthjælpssager med henblik på at foretage en kontrol af, hvorvidt opholdskravet er
opfyldt i hver enkelt kontant-/uddannelseshjælpssag pr. 1. juli 2016, hvilket skøn-
nes at medføre administrative merudgifter for kommunerne for 12 mio. kr. i 2016.
Kommunerne er kompenseret herfor i forbindelse med DUT-forhandlingerne.”
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2