Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1656879_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. august 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. juli 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
478 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 478:
J.nr. 201652002018
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. juli 2016 fra Heinskov vedrøren-
de asbestforurening, jf. BEU alm. del – bilag 235 (2015-2016)?”
Svar:
Det skal være sikkert og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt at gå på arbejde i Dan-
mark.
Derfor har vi et regelsæt, som meget nøje regulerer arbejde med asbest. Det er ar-
bejdsgiverens pligt at sørge for, at de ansatte kan arbejde med asbest på en sikker-
heds- og sundhedsmæssig fuld forsvarlig måde.
I reglerne stilles der både krav til arbejdsgiverens pligter inden arbejdet sættes i
gang, og når arbejdet udføres. Hvis der er den mindste mistanke om forekomst af
asbest, stilles der ganske særlige krav til, hvordan arbejdet skal tilrettelægges og
udføres.
Arbejdstilsynet har endvidere en meget restriktiv linje og fører tilsyn med området
på baggrund af klager, anmeldelser og ved uanmeldte aktioner.
Som udgangspunkt er der således forbud mod højtryksrensning af eternittage inde-
holdende asbest.
I de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet alligevel giver dispensation til sådant arbejde,
stilles der efter arbejdsmiljøreglerne meget strenge krav til udførelsen, så der ikke
sker en spredning af asbestfibre under arbejdet til mennesker og det omkringlig-
gende miljø.
Der er på EU-plan ikke forbud mod arbejde med asbestholdige materialer, men i
stedet fastsat restriktive minimumsregler for arbejdet i det særlige asbestdirektiv fra
1983. De danske asbestregler bygger på direktivet om asbest, men går videre i for-
hold til forbuddet mod højtryksspuling af asbestholdige materialer, som ikke er et
krav i direktivet.
EU-parlamentet har endvidere vedtaget et forslag, hvor de opfordrer Kommissio-
nen til at klarlægge, i hvilket omfang tiltag til eliminering af asbest i hele EU er
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Heinskov vedr. asbestforurening, til beskæftigelsesministeren
gennemført, og hvor Kommissionen opfordres til at udforme passende bestemmel-
ser for registrering og eliminering af asbest.
Endelig oplyser Arbejdstilsynet, at hovedkonklusionen i Miljøstyrelsens rapport
over måling af asbestforurening i forbindelse med tagrenovering fra 2007 er, at der
under en højtryksrensning af et asbestholdigt eternittag ikke kunne påvises en as-
bestforurening over baggrundsniveauet, når arbejdet blev udført i henhold til de
gældende regler og betingelserne for Arbejdstilsynets dispensation. Arbejdstilsynet
har ikke kendskab til danske eller internationale undersøgelser, som påviser andre
konklusioner i forhold til asbestforurening i forbindelse med tagrensning.
Det er således Arbejdstilsynets vurdering, at der ikke er sundhedsfagligt belæg for
at forbyde dispensationer til højtryksrensning af asbestholdige tage.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets vurdering.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2