Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1572437_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
24. november 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 47 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
J.nr. 2015-5297
Spørgsmål nr. 47:
”De særlige tilsynsindsatser har hidtil været målrettet de jobgrupper og brancher,
hvor der ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 's (NFA) data er
høj risiko for overbelastninger, og de har dermed mere målrettet end det risikobase-
rede tilsyn kunnet fange problemer på de arbejdspladser, hvor der ikke tidligere er
givet afgørelser. Det risikobaserede tilsyn baseres på en indeksmodel, hvor der gi-
ves et vist antal point for forskellige virksomheds- og brancheparametre. I det nu-
værende risikoindeks tæller tidligere afgørelser fra Arbejdstilsynet (fx påbud eller
vejledninger) meget højt, mens NFA's branchegruppedata i forhold til psykisk ar-
bejdsmiljø tæller meget lavt. Hvis en arbejdsplads ikke tidligere har fået et påbud
eller anden afgørelse fra Arbejdstilsynet, er sandsynligheden for at den udtages un-
der det risikobaserede tilsyn derfor meget lav, selvom den ligger i en højrisi-
kobranche. Det kan være et problem især i forhold til psykisk arbejdsmiljø, hvor
der bliver givet relativt få afgørelser. Kun 7,5 pct. af alle Arbejdstilsynets reaktio-
ner (inkl. vejledninger) var i 2014 relateret til psykisk arbejdsmiljø.
Kan ministeren på denne baggrund stå inde for, at de mål, der er fastlagt i arbejds-
miljøstrategien frem til år 2020, kan indfries på trods af de planlagte
markante besparelser på Arbejdstilsynet?”
Endeligt svar:
Arbejdsmiljømålene sætter fortsat retning for det samlede arbejde med arbejdsmil-
jø i Danmark. Det ændrer finanslovsaftalen for 2016 ikke ved.
2020-målene stammer fra arbejdsmiljøaftalen fra marts 2011 og er besluttet af ar-
bejdsmiljøforligskredsen, efter at de særlige tilsynsindsatser havde været i gang i
flere år. De forskellige arbejdsmiljøinitiativer, som er besluttet som led i de to ar-
bejdsmiljøaftaler om 2020-målene i henholdsvis 2011 og 2015, hviler ikke på en
forudsætning om, at man frem til 2020 forlænger de særlige tilsynsindsatser i Ar-
bejdstilsynet. De særlige tilsynsindsatser er heller ikke en forudsætning for de be-
villinger og initiativer, der støtter op om at nå 2020-målene.
Arbejdstilsynet har som følge af de særlige tilsynsindsatser fået stor indsigt
i arbejdsmiljøproblemer i de nedslidningstruede brancher. Det er vigtigt, at de erfa-
ringer og den viden integreres i det risikobaserede tilsyn. Derfor arbejder Arbejds-
tilsynet med at udvide det risikobaserede tilsyn til også at omfatte elementer fra de
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren kan stå inde for, at de mål, der er fastlagt i arbejdsmiljøstrategien frem til år 2020, kan indfries på trods af de planlagte markante besparelser på Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
særlige tilsynsindsatser. Det betyder, at når Arbejdstilsynet fremover tager på risi-
kobaseret tilsyn, så vil de anvende nogle af værktøjerne fra de særlige tilsyn til at
afdække de mere komplekse arbejdsmiljøproblemer, der knytter sig til det psykiske
område eller muskel-skeletområdet.
Jeg vil nøje følge udviklingen i reduktionsmålene via de målinger, der foretages
hvert andet år af, hvordan det går med målopfyldelsen af 2020-arbejdsmiljømålene.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2