Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1652023_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
1.
juli 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
463 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 463:
J.nr. 2016 - 3615
”På samråd den 26. maj 2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen
og tilkendelse af ressourceforløb, jf. BEU alm. del – samrådsspørgsmål BE-BG,
har ministeren bl.a. givet udtryk for, at der er rigtig mange kommuner og også bor-
gere der er glade for ressourceforløb, og at mange kommuner har en sådan nærhed
til de mennesker, der er i ressourceforløb, at der kommer gode resultater ud af det.
På samråd den 12. maj 2016 om arbejdsprøvninger, jf. BEU alm. del samråds-
spørgsmål AV-AW, har ministeren bl.a. sagt følgende: ”Så er der faktisk rigtig
mange steder, hvor det går rigtig godt”. Ministeren har dog også erkendt, at der er
kommuner hvor det ikke fungerer godt. Vil ministeren oplyse, hvilke kommuner
der er gode til ressourceforløb, og hvilke der er dårlige til det, samt hvad kriterierne
er for et godt ressourceforløb? Vil ministeren samtidig oplyse, hvor mange borgere
der er glade for ressourceforløbene, og hvor mange der er utilfredse, samt hvilke
kommuner disse borgere hører til?”
Svar:
Ressourceforløbet blev indført med reformen af førtidspension og fleksjob som et
tilbud til borgere med store og komplekse problemer – ofte personer, der før refor-
men ville være overladt til langvarig offentlig forsørgelse eller førtidspension.
I ressourceforløb skal indsatsen på både beskæftigelses-, social- og sundhedsområ-
det sætte fokus på ét fælles mål: at udvikle borgerens arbejdsevne. Det kræver, at
forløbet tilrettelægges individuelt og med et indhold, der kan gøre en forskel for
den enkelte borger.
Det enkelte forløb tilrettelægges af kommunens tværfaglige rehabiliteringsteam,
som kan vurdere borgerens konkrete situation og trækker på kompetencer fra de
forskellige kommunale forvaltninger og regionens kliniske funktion. Den faglighed
skal vi respektere og give plads til.
Med det sagt, er noget af det, der i min optik vil være væsentligt at indtænke i et
godt ressourceforløb, at kommunen arbejder for at gøre borgeren til en aktiv med-
spiller, og at der er fokus på det tværfaglige indhold, eksempelvis hvor man kom-
binerer træningsforløb knyttet til virksomhederne med andre understøttende indsat-
ser. Alt sammen skal bidrage til det overordnede formål om at udvikle borgerens
arbejdsevne og derigennem give flere en plads på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det fremgår også af en ny guide om det gode ressourceforløb, som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering har udgivet. Guiden er vedlagt til orientering.
Med henblik på at kunne sammenligne kommunernes indsats og resultater på be-
skæftigelsesområdet stilles en række indikatorer for bl.a. ressourceforløb til rådig-
hed på Jobindsats.dk.
Her kan der bl.a. kan hentes en rapport for hvert af landets jobcentre, som opdate-
res på månedlig basis og indeholder de vigtigste nøgletal. Det giver kommunerne
mulighed for at sammenligne deres indsats og resultater med andre relevante
kommuner.
På baggrund af målingerne vil man kunne finde en betydelig kommunal variation,
hvilket indikerer, at der på linje med de øvrige dele af beskæftigelsesindsatsen er
kommunale forskelle på området.
I forhold til spørgsmålet om borgernes tilfredshed med ressourceforløb er der
igangsat en landsdækkende brugerundersøgelse blandt 4.000 borgere i ressource-
forløb, der sætter fokus på borgernes erfaringer med forløbene og indsatsen. Un-
dersøgelsen vil være klar efter sommerferien.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2