Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1654167_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. juli 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
460 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 460:
J.nr. 20165200192
”Ministeren bedes redegøre for de offentlige udgifter til arbejdsmiljø fra og med
2000 – 2016, opgjort i årlige samlede beløb både i løbende og faste priser
(2016-pl), og derudover bedes ministeren redegøre for den årlige fordeling
mellem Arbejdstilsynet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(NFA), Nano-center, Videnscenter for Arbejdsmiljø (VFA), Strategisk Arbejdsmil-
jøforskningsfond, Parternes Arbejdsmiljøindsats og Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse?”
Svar:
Opgørelsen af de offentlige udgifter til arbejdsmiljø i perioden 2000-2016 er af-
grænset til statslige udgifter, idet alle myndighedsopgaver inden for arbejdsmiljø-
området samt midlerne til arbejdsmarkedets parters arbejdsmiljøindsats og midler
til arbejdsmiljø fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er forankret på stats-
ligt niveau.
På baggrund heraf kan udviklingen i udgifterne på arbejdsmiljøområdet i 2000-
2016 opgøres som vist i vedlagte bilagstabel. Der kan knyttes følgende bemærk-
ninger til opgørelsen:
Hovedårsagerne til Arbejdstilsynets bevillingsudvikling:
-
-
2001-2003: Reducerede bevillinger som følge af generel bevillingsredukti-
on samt afvikling af gebyrbelagt tilsyn.
2005: Bevillingen øges som følge af Arbejdsmiljøreformen 2005, hvilket
blandt andet medførte at Arbejdstilsynet skulle screene samtlige virksom-
heder i Danmark.
2007-2010: Som led i Velfærdsaftalen 2006 øges bevillingen med henblik
på at gennemføre en række initiativer, der skal forebygge nedslidning og
forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Derudover skal Arbejdstilsynet i sam-
arbejde med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udvikle me-
toder til forebyggelse af dårlig psykisk arbejdsmiljø.
2011-2014: Bevillingen fra Velfærdsaftalen udløber og erstattes delvist ved
udmøntning af midler fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
2012-2013: Bevillingen øges med henblik på styrket indsatsen mod social
dumping.
-
-
-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm., om en redegørelse for de offentlige udgifter til arbejdsmiljø fra og med 2000 – 2016, til beskæftigelsesministeren
-
-
-
-
-
2013: Overførslerne fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse øges
blandt andet med henblik på at gennemføre en målrettet tilsynsindsats i
forhold til psykisk arbejdsmiljø og styrke indsatsen mod ulykker inden for
bygge- og anlægsbranchen
2014-2017: Bevilling til styrket indsats mod social dumping videreføres.
Indsatsen gennemføres bl.a. i samarbejde med SKAT og Politiet.
2015-2016: Overførslen fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til
særlige tilsynsindsatser øges.
2015-2018: Bevillingen til styrket indsats mod social dumping øges.
2016: Overførslen fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til særlige
tilsynsindsatser nedskaleres med henblik på en gradvis målretning af den
risikobaserede tilsynsindsats.
Bevillingsudviklingen for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø kan
bl.a. henføres til variationer i bevillinger fra forskningsreserven, satspuljemidler og
øvrige fonde. I forhold til Dansk Center for Nanosikkerhed er der udmøntet 10
mio. kr. årligt fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til fortsættelse af forsk-
ningsindsatsen.
Ud over de ovenfor nævnte konkrete ændringer er bevillingerne til Arbejdstilsynet
og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø løbende blevet reguleret som
følge af generelle effektiviseringskrav i staten, herunder udmøntningen af Effektiv
Administration mv.
Arbejdsmiljøforskningsfonden blev som led i satspuljeaftalen oprettet i 2003. Som
led i satspuljeaftalen 2008 blev fonden permanentgjort fra 2009 og frem med en
bevilling på ca. 55 mio. kr. årligt.
Øvrige udgifter på arbejdsmiljøområdet omfatter en række forskellige ordninger og
projekter, herunder bevillinger til Arbejdsmiljøhandlingsplan 1999 og Certifice-
rings- og tilskudsordning. Fra 2007 og frem omfatter de øvrige udgifter hovedsag-
ligt tiltag i forbindelse med arbejdsmiljørådgivning samt forskning og forsøg på ar-
bejdsmiljøområdet. Udgifterne til rådgivning dækker over ordninger, hvor der ydes
50 pct. refusion til dokumenterede udgifter til arbejdsmiljørådgivning.
Arbejdsmarkedets parters arbejdsmiljøindsats, herunder blandt andet bevillingen til
BrancheArbejdsmiljøRådene og Videncenter for Arbejdsmiljø, finansieres af et fast
arbejdsgiverbidrag på 45 mio. kr., et bidrag fra arbejdsgiverne på 2 pct. af de udbe-
talte erstatninger i forbindelse med arbejdsskadesager samt et supplerende bidrag
fra staten. Som led i Genopretningsaftalen fra 2010 overføres ca. 50 mio. kr. årligt
fra 2011 og frem af indtægterne til statskassen. Endvidere bemærkes, at beskæfti-
gelsesministeren yder et ekstraordinært bidrag på 10,0 mio. kr. i 2016 på grund af
et ekstraordinært fald i antallet af afgjorte arbejdsskadesager og et deraf følgende
lavt bidrag fra arbejdsgiverne.
Som led i trepartsaftalen af juni 2007 blev Videncenter for Arbejdsmiljø styrket
med 25 mio. kr. årligt i perioden 2008-2015. På baggrund af en fornyet prioritering
af midlerne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, er den styrkede indsats i
Videncenter for Arbejdsmiljø delvist videreført med en bevilling på 5 mio. kr. i
2016 og 4,5 mio. kr. årligt i 2017 og 2018.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 460: Spm., om en redegørelse for de offentlige udgifter til arbejdsmiljø fra og med 2000 – 2016, til beskæftigelsesministeren
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (tidligere Forebyggelsesfonden) indgår
ikke selvstændigt i opgørelsen, da fondens overordnede bevillingsformål siden op-
rettelsen i varierende omfang har været relateret til arbejdsmiljøområdet.
Fonden har gennem årene ydet støtte til dels arbejdspladsrelaterede projekter i of-
fentlige og private virksomheder med henblik på at forebygge nedslidende rutiner
og arbejdsgange, dels til projekter, der kan styrke kommunernes indsats med gen-
optræning og rehabilitering af syge og handicappede. Fonden ydede endvidere støt-
te til offentlige eller private virksomheder, foreninger samt organisationer til pro-
jekter, der styrkede bevidstheden om risiciene ved rygning, alkohol, fedme og fy-
sisk inaktivitet. Fonden har endvidere gennemført analyser og formidling mv. in-
den for fondens formål.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3