Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
28. juni 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
459 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jeppe
Bruus (S).
Spørgsmål nr. 459:
J.nr. 2016 - 3537
”På hvilken måde mener ministeren, at Århus Universitet og andre undervisnings-
institutioner som er på finansloven under et bestemt ministeries ressortområde, er
fuldt ud offentligt finansieret og underlagt alle almindelige gældende love for of-
fentlige myndigheder, udgør et ”selskab” i den forstand, som der menes i paragraf
2, stk. 2, til cirkulære nr. 9471 om arbejdsklausuler, og er identiske med de eksem-
pler med statsligt ejede A/S-selskaber, der er nævnt i den uddybende vejledning til
de enkelte bestemmelser i vejledningen til cirkulæret (nr. 9472), og ikke udgør en
tilhørende institution til statslige myndigheder, som er anført sammensteds? ”
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet ligger i forlængelse af min besvarelse af Beskæftigel-
sesudvalgets spørgsmål 18 (alm. del), som blev sendt til udvalget den 4. november
2015. I dette svar er det anført, at andre statslige ordregivere – hvilket fx omfatter
Århus Universitet – skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge- og an-
lægsområdet. I forhold til øvrige kontrakter, der indgås af andre statslige ordregive-
re, kan det enkelte ministerium beslutte, om og i hvilket omfang der skal anvendes
arbejdsklausuler.
Jeg anser ikke Århus Universitet for et selskab, men som en anden statslig ordregi-
ver. I cirkulæret om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter § 2, stk. 2, er det an-
ført, at ”andre statslige ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af
statslige myndigheder og ikke er i konkurrence, skal anvende kontrakter på bygge-
og anlægsområdet”. En anden statslig ordregiver kan være et selskab som beskre-
vet, men behøver ikke at være det.
Som begrundelse for, at jeg anser Århus Universitet for at være en anden statslig
ordregiver som nævnt i cirkulærets § 2, stk. 2, vil jeg først og fremmest henvise til,
at efter § 1, stk. 2, i universitetsloven, jf. lbk. nr. 261 af 18. marts 2015, er universi-
teter statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning
under tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren.