Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
21. juni 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
443 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 443:
J.nr. 2016-3498
”Vil ministeren redegøre for sit arbejde med at konfrontere danske virksomheder
med nødvendigheden af at søge herboende arbejdskraft frem for at ansatte uden-
landsk arbejdskraft? Hvor mange virksomheder har været kontaktet i hvilken peri-
ode, hvad har virksomhedernes reaktioner været, og er der nogen målbar effekt af
ministerens initiativer? ”
Svar:
Lad mig indledningsvis bemærke, at der selvsagt på daglig basis er dialog mellem
landets 91 jobcentre og virksomhederne i Danmark.
Udover den løbende dialog mellem jobcentre og virksomheder, så tager vi, som
nævnt under samrådet om udlændinge den 10. juni 2016, direkte kontakt til de
virksomheder, der i offentligheden gør opmærksom på, at de ikke kan få arbejds-
kraft.
I praksis foregår det sådan, at når en virksomhed i medierne tilkendegiver, at den
ikke kan få den efterspurgte arbejdskraft, igangsætter Jobservice Danmark en op-
søgende virksomhedskontakt for at sikre, at beskæftigelsessystemet agerer på pres-
sehistorien og tilbyder virksomheden hjælp til rekruttering.
Det vil typisk være det lokale jobcenter, der efterfølgende kontakter virksomheden,
afdækker det faktiske behov for arbejdskraft og herefter forsørger at finde kvalifi-
cerede kandidater lokalt eller regionalt.
Ved større rekrutteringsbehov tilbydes store og landsdækkende virksomheder en
jobserviceaftale med Jobservice Danmark. Med aftalen sikres virksomheden en ko-
ordineret service med udpegning af et tovholderjobcenter og kontaktperson, der
vender tilbage på virksomhedens henvendelser inden for én arbejdsdag.
Siden medio april 2016 er 14 virksomheder blevet kontaktet af jobcentre i regi af
presseovervågningen med tilbud om hjælp til rekruttering, og én af virksomhederne
har indgået en jobserviceaftale med Jobservice Danmark. Virksomhedernes reakti-
oner har været positive.