Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1647643_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
21. juni 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
443 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 443:
J.nr. 2016-3498
”Vil ministeren redegøre for sit arbejde med at konfrontere danske virksomheder
med nødvendigheden af at søge herboende arbejdskraft frem for at ansatte uden-
landsk arbejdskraft? Hvor mange virksomheder har været kontaktet i hvilken peri-
ode, hvad har virksomhedernes reaktioner været, og er der nogen målbar effekt af
ministerens initiativer? ”
Svar:
Lad mig indledningsvis bemærke, at der selvsagt på daglig basis er dialog mellem
landets 91 jobcentre og virksomhederne i Danmark.
Udover den løbende dialog mellem jobcentre og virksomheder, så tager vi, som
nævnt under samrådet om udlændinge den 10. juni 2016, direkte kontakt til de
virksomheder, der i offentligheden gør opmærksom på, at de ikke kan få arbejds-
kraft.
I praksis foregår det sådan, at når en virksomhed i medierne tilkendegiver, at den
ikke kan få den efterspurgte arbejdskraft, igangsætter Jobservice Danmark en op-
søgende virksomhedskontakt for at sikre, at beskæftigelsessystemet agerer på pres-
sehistorien og tilbyder virksomheden hjælp til rekruttering.
Det vil typisk være det lokale jobcenter, der efterfølgende kontakter virksomheden,
afdækker det faktiske behov for arbejdskraft og herefter forsørger at finde kvalifi-
cerede kandidater lokalt eller regionalt.
Ved større rekrutteringsbehov tilbydes store og landsdækkende virksomheder en
jobserviceaftale med Jobservice Danmark. Med aftalen sikres virksomheden en ko-
ordineret service med udpegning af et tovholderjobcenter og kontaktperson, der
vender tilbage på virksomhedens henvendelser inden for én arbejdsdag.
Siden medio april 2016 er 14 virksomheder blevet kontaktet af jobcentre i regi af
presseovervågningen med tilbud om hjælp til rekruttering, og én af virksomhederne
har indgået en jobserviceaftale med Jobservice Danmark. Virksomhedernes reakti-
oner har været positive.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om, hvordan ministeren konfronterer danske virksomheder med nødvendigheden af at søge herboende arbejdskraft frem for at ansatte udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Derudover har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR) i forbindelse
med den halvårlige undersøgelse af virksomhedernes rekrutteringssituation i foråret
2016 som noget nyt givet virksomheder mulighed for at blive kontaktet af et job-
center, hvis de har oplevet forgæves rekrutteringer.
Det fremgår endvidere af de halvårlige rekrutteringsundersøgelser, at flere og flere
virksomheder, der oplever rekrutteringsudfordringer, slår deres jobopslag op på
Jobindsats.dk, ligesom flere virksomheder selv henvender sig til et jobcenter.
I rekrutteringsundersøgelsen for 1. halvår 2016 er det således knap halvdelen af
virksomhederne, som rapporterer om rekrutteringsudfordringer, der har slået stil-
lingen op på Jobnet, mod en tredjedel i undersøgelsen for foråret 2015.
Tilsvarende henvendte hver fjerde virksomhed med rekrutteringsudfordringer sig i
1. halvår 2016 sig til et jobcenter. I undersøgelsen for 1. halvår 2015 var det hver
femte af virksomhederne med rekrutteringsudfordringer, der henvendte sig til et
jobcenter.
Samarbejdet mellem virksomheder og beskæftigelsessystemet går således i den rig-
tige retning, hvilket ligger helt i forlængelse af intentionerne bag beskæftigelsesre-
formen, og det finder jeg meget positivt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2