Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1646235_0001.png
TALE
20. maj 2016
Samrådstale om østeuropæisk arbejdskraft
den 10. juni 2016
J.nr. 2016 - 3268
Center for Arbejdsmarkedspolitik
MRU
Indledning
Samrådet i dag handler om østeuropæisk ar-
bejdskraft, og de udfordringer det kan give for
det danske arbejdsmarked.
Der spørges mere specifikt ind til, hvilke udfor-
dringer det giver for ufaglærte danskere og til ri-
sikoen for mere sort arbejde og social dumping.
Jeg vil gerne starte med at slå to ting fast:
For det
første
er udenlandsk arbejdskraft ikke i
sig selv et problem – forudsat at de konkurrerer
på lige vilkår med danske lønmodtagere.
Tværtimod er det vigtigt, at danske arbejdsgive-
re kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft for
at kunne drive og udvikle deres virksomhed.
Når det er sagt, så er det en stor udfordring, at vi
fortsat har en stor gruppe danskere på offentlig
forsørgelse.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Vi har som samfund og af hensyn til den enkelte
en forpligtigelse til at få danske ledige i arbejde.
For det
andet
følger regeringen stigningen i
udenlandsk arbejdskraft, der kommer til Dan-
mark for at arbejde, nøje. Og det er uanset, om
de udenlandske arbejdstagere kommer fra Østeu-
ropa, fra andre EU-lande i det hele taget eller fra
3. lande.
Udenlandsk arbejdskraft i Danmark
Jeg vil nu uddybe det og starte med at besvare
spørgsmål BJ.
I 2015 var der 168.900 udenlandske statsborgere
med lønindkomst i Danmark – målt på fuldtids-
personer. Det er 42.000 flere end i 2010, hvilket
svarer til en stigning på 33 procent.
Ser vi specifikt på arbejdskraft fra EU 11-
landene - som primært omfatter de østeuropæi-
ske lande, som der bliver spurgt til – udgør de en
stor del af stigningen.
Siden 2010 er antallet af østeuropæere, der ar-
bejder i Danmark, næsten fordoblet. Fra knap
24.000 fuldtidspersoner i 2010 til godt 47.000 i
2015.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Stigningen i udenlandsk arbejdskraft vidner om,
at virksomheder i Danmark efterspørger ar-
bejdskraft. Det er den positive side af det.
Der er fremgang i dansk økonomi og på det dan-
ske arbejdsmarked. Arbejdsstyrken og beskæfti-
gelsen er stigende, og ledigheden faldende.
En stor del af beskæftigelsesfremgangen kan
imidlertid tilskrives flere udenlandske lønmod-
tagere.
Således er stigningen i beskæftigelsen på 66.000
fuldtidspersoner siden lavpunktet i marts 2013
og frem til februar 2016 båret af, at der er kom-
met 38.000 flere udenlandske statsborgere i be-
skæftigelse. Denne gruppe står dermed for godt
halvdelen af beskæftigelsesfremgangen.
Ser vi udelukkende på det seneste år [februar
2015 til februar 2016], så har tallene dog udvik-
let sig positivt. Danske statsborgere udgør såle-
des knap 2/3 af beskæftigelsesfremgangen i den-
ne periode.
Vi kan også se, at de udenlandske arbejdstagere i
høj grad arbejder i den private sektor og i bran-
cher, hvor der generelt er mange job, der ikke
kræver meget specifikke kompetencer.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Det gælder inden for
Landbrug, skovbrug og fi-
skeri,
hvor udenlandsk arbejdskraft udgør næ-
sten 1/3 af medarbejderne.
Inden for
Hotel og restauration,
hvor uden-
landsk arbejdskraft udgør 1/4 af medarbejderne.
Og inden for
Rengøring,
hvor udenlandsk ar-
bejdskraft udgør 1/5 af medarbejderne.
Faktisk er det sådan, at virksomheder inden for
netop disse brancher særligt ofte søger forgæves
efter ufaglært arbejdskraft.
Og det samtidig med, at der er 114.000, der går
ledige i Danmark. Det er et paradoks.
Flere danskere skal i arbejde
Vi står med en dobbelt udfordring her: Det er
ødelæggende for væksten og det spirende op-
sving, hvis virksomhederne mangler kvalificeret
arbejdskraft, når de skal bruge den.
Og det er en udfordring for væksten og vores
fælles velstand, at mange mennesker er på of-
fentlig forsørgelse.
Det er en bunden opgave at sikre, at flere dan-
skere bliver i stand til at tage de job, der i dag
varetages af udenlandsk arbejdskraft.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Set fra min stol handler det
for det første
om, at
vi skal øge incitamentet til, at mennesker flytter
sig fra offentlig forsørgelse til arbejde.
Derfor er det både rigtigt og nødvendigt, at rege-
ringen har indført integrationsydelsen og et nyt
kontanthjælpsloft.
Der skal være et reelt økonomisk incitament til
at arbejde frem for at modtage offentlig forsør-
gelse.
Det er også en del af baggrunden for, at vi har
indgået en bred aftale i Folketinget om et tryg-
gere dagpengesystem.
Vi sikrer, at ledige får et klart incitament til ar-
bejde undervejs i dagpengeperioden, også kort-
varigt og til en lavere løn. Vi skal ikke straffe de
ledige, der gør det rigtige – og med dagpengeaf-
talen har vi sikret, at incitamenterne peger i den
rigtige retning.
For det andet
er det afgørende, at vi får styrket
jobcentrenes samarbejde med det lokale er-
hvervsliv og overvågningen af arbejdsmarkedet,
så vi sikrer et match mellem virksomheder og
danske ledige.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Og
for det tredje
skal vi have udvidet mulighe-
derne for at opkvalificere ledige gennem korte
og kurser, så de får de nødvendige kompetencer,
der efterspørges.
De sidste to punkter er centrale temaer ved de
igangværende trepartsdrøftelser, som jeg kom-
mer mere ind på om lidt.
Jeg vil gerne understrege, at regeringens politik
bygger videre på de gode elementer i kontant-
hjælpsreformen og ikke mindst i beskæftigelses-
og refusionsreformen.
Alle sammen reformer og strukturer, der skaber
bedre forudsætninger for, at vi kan få flere dan-
ske ledige i arbejde.
Udfordringer for ufaglærte
I spørgsmål BK spørges der ind til, hvilke ud-
fordringer det giver for ufaglærte danskere, at
både antallet af flygtninge og østeuropæisk ar-
bejdskraft stiger.
Til det vil jeg starte med at sige, at det danske
arbejdsmarked heldigvis ikke er en stoleleg,
hvor flere mennesker nu skal kæmpe om det
samme antal job.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Der er job at få derude. Mange virksomheder ef-
terspørger arbejdskraft. Flere virksomheder sø-
ger forgæves efter ufaglært arbejdskraft. Og ef-
terspørgslen efter medarbejdere vokser.
Samtidig har vi et fleksibelt arbejdsmarked med
over 775.000 jobåbninger hvert eneste år. Det
skaber dynamik. Det skaber muligheder – også
for ufaglærte danskere.
De ledige har et naturligt ansvar for selv at gribe
de muligheder, ligesom jobcentrene har et an-
svar for at føre de ledige sammen med virksom-
heder, der efterspørger arbejdskraft.
Det har været et helt centralt element i beskæfti-
gelsesreformen, hvor vi netop har styrket den
virksomhedsrettede indsats i jobcentrene.
Med reformen er virksomhedskontakten og job-
formidlingen blevet en kerneopgave for jobcen-
trene, der også skal have fokus på at opkvalifice-
re ledige, så de har de kompetencer, som virk-
somhederne efterspørger.
Helt konkret har vi blandt andet indført et nyt og
styrket servicekoncept for virksomhederne, Job-
service Danmark, som er et nationalt kontakt-
punkt for store virksomheder, der koordinerer
virksomhedskontakten på tværs af kommuner.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Opgaven er grundlæggende at binde jobcentre-
nes virke sammen med virksomhedernes behov,
og dén indsats, mener jeg, i høj grad er til gavn
for ufaglærte.
Trepartsforhandlinger
Jeg vil også gerne præcisere, at trepartsaftalen
om arbejdsmarkedsintegration ikke handler om,
at udlændinge skal behandles bedre end danske-
re.
Trepartsaftalen handler om, at flygtninge skal i
arbejde i stedet for at blive forsørget af det of-
fentlige.
Regeringen er meget optaget af, at der skal være
balance i tingene.
Det er også derfor, at vi nu har taget hul på en ny
runde af trepartsdrøftelser, hvor vi denne gang
ser på praktikpladser og virksomhedernes ad-
gang til tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft.
På dagsordenen er tre temaer: Det
første
tema er
forebyggelse af rekrutteringsudfordringer:
o
Det handler om, at vi skal blive bedre til at
overvåge udviklingen på arbejdsmarkedet.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
o
At ledige skal være fagligt og geografisk
mobile, stå effektivt til rådighed for ar-
bejdsmarkedet og søge de job, der er.
Og at uddannelse i beskæftigelsessystemet
skal være målrettet konkrete job og ar-
bejdsmarkedets behov.
o
Det
andet
tema er praktikpladser til unge. Dan-
mark har brug for dygtige faglærte, så vi kan
fastholde og skabe nye arbejdspladser inden for
produktions-, anlægs- og serviceerhverv.
Det
tredje
tema er voksen- og efteruddannelse.
Voksen- og efteruddannelsesindsatsen spiller en
væsentlig rolle i den løbende opkvalificering af
arbejdsstyrken.
Med udgangspunkt i de tre temaer har vi et
stærkt afsæt for at håndtere nogle af de udfor-
dringer, der er udgangspunktet for dette spørgs-
mål [BK].
Jeg ved, at arbejdsmarkedets parter også er opta-
gede af at drøfte netop disse problemstillinger.
Derfor håber jeg, at vi sammen kan finde løsnin-
ger, der også er til gavn for de danske ledige.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Der spørges endvidere ind til, om jeg finder det
nødvendigt med yderligere politiske initiativer.
Mit svar på det er, at regeringen er i arbejdstøjet
og allerede har fået de første politiske aftaler i
hus, der kan vende udviklingen og få flere dan-
ske ledige i arbejde.
Nu afventer jeg trepartsdrøftelserne, og sidelø-
bende overvåger jeg situationen på arbejdsmar-
kedet meget nøje.
Social dumping og sort arbejde
Til spørgsmål BL om social dumping og sort ar-
bejde vil jeg gerne understrege, at det er helt
centralt for regeringen at sikre ordnede forhold
på det danske arbejdsmarked.
Konkret har vi bekræftet det med finansloven for
2016, hvor initiativerne for at sikre ordnede for-
hold er videreført og styrket på en række områ-
der.
Regeringen, arbejdsgiverne og lønmodtagerene
har en fælles interesse i at sikre ordnede forhold.
Udenlandske virksomheder og deres ansatte skal
overholde danske regler og konkurrerer på lige
vilkår med danske virksomheder og lønmodtage-
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
re.
Det er en bunden opgave for os alle at bidrage til
at sikre det.
Jeg vil tilføje, at for mig handler ordnede forhold
på arbejdsmarkedet ikke kun om bekæmpelse af
social dumping. Ordnede forhold drejer sig også
om at bekæmpe sort arbejde og illegalt arbejde.
Regeringen har en række indsatsområder:
Vi har fastholdt myndighedsindsatsen, hvor Ar-
bejdstilsynet, SKAT og politiet tager ud på kon-
trolaktioner. En fælles indsats har nemlig vist sig
at være et effektivt redskab til at få fat på de
virksomheder, der ikke overholder reglerne.
Vi har markant styrket samarbejdet med myn-
dighederne i andre lande. For vi kan og skal gøre
meget mere for at samarbejde på tværs af græn-
serne. Det er vigtigt for at sikre, at flere uden-
landske virksomheder i Danmark overholder
reglerne. Jeg er meget tilfreds med, at vi nu har
bilaterale aftaler med myndighederne i fire lan-
de: Polen, Litauen, Letland og Slovakiet.
Og endelig fastholder vi og udvikler RUT-
registeret, som er omdrejningspunktet for både
myndigheder og arbejdsmarkedets parter i arbej-
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
det med at sikre ordnede vilkår.
Derfor vil regeringen også undersøge, om vi an-
vender RUT-registret bedst muligt i forhold til at
håndhæve udstationeringsreglerne, og om der er
muligheder for at forbedre oplysningerne i RUT-
registret inden for EU-rettens rammer.
Endelig vil jeg fremhæve to lovforslag, som re-
geringen netop har fået vedtaget. Det drejer sig
om de to lovforslag, der gennemfører håndhæ-
velsesdirektivet.
Med de to lovforslag sikrer vi, at:
Arbejdstilsynet får flere beføjelser i forhold
til ”postkasse-virksomheder”, der udstatio-
nerer medarbejdere til Danmark, uden at de
har aktiviteter i hjemlandet, og dermed
misbruger udstationeringsreglerne.
Arbejdsmarkedets parter får flere mulighe-
der i forhold til at sikre, at overenskomster-
ne overholdes.
RUT-registreret kommer til at indeholde
flere oplysninger.
Og endelig oprettes Arbejdsmarkedets Fond
for Udstationerede (AFU), der sikrer udsta-
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
tionerede lønmodtageres krav på løn, som
fastslået ved fagretlig behandling.
Kort sagt mener jeg, at vi med den nye lovgiv-
ning og den fælles myndighedsindsats har en
bred palet af initiativer, der understøtter ordnede
forhold på det danske arbejdsmarked og mulig-
gør, at vi kan håndtere stigningen i udenlandsk
arbejdskraft.
Afslutning
Jeg vil slutte med at samle op.
Regeringen er meget optaget af, at flere job bli-
ver besat af mennesker, der bor i Danmark, og at
udlændinge, der kommer til Danmark, arbejder
under ordnede forhold.
Ordnede forhold på arbejdsmarkedet er for mig
helt centralt og en forudsætning for, at vi kan
håndtere stigningen i antallet af udenlandsk ar-
bejdskraft.
Ingen bør være i tvivl om, at det er en rød tråd i
alt det, regeringen har fået fra hånden det seneste
år.
Vores fremtidige vækst og velstand afhænger af,
at virksomheder kan få de medarbejdere, de har
brug for.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 441: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 10/6-2016 om østeuropæisk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Kun på den måde kan virksomhederne skabe
danske arbejdspladser. Og kun på den måde kan
vi få flere danskere i arbejde og færre på offent-
lig forsørgelse.
Tak for ordet.
14