Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1645050_0001.png
TALE
18. maj 2016
Samråd i Beskæftigelsesudvalget den 2. juni 2016
om arbejdsrelateret vold på offentlige institutioner
J.nr. 20165200142
Ergonomisk og Psykisk Arbejds-
miljø (EPA)
CAS
Samrådsspørgsmål BH og BI stillet den 12. maj 2016 efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Samrådsspørgsmål BH
Hvordan forholder ministeren sig til Arbejdstilsynets rolle i forhold til arbejdsrela-
teret vold på offentlige institutioner?
Samrådsspørgsmål BI
Hvilke initiativer planlægger ministeren fremadrettet for at begrænse arbejdsrelate-
ret vold på offentlige institutioner, set i lyset af flere ulykkelige sager med dødsfald
i de senere år?
Svar på spørgsmål BH og BI
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om arbejds-
relateret vold på offentlige institutioner.
Jeg vil svare på to spørgsmål om risikoen for
vold på offentlige institutioner.
Det første handler om, hvordan jeg som minister
vil forholde mig til Arbejdstilsynets rolle i for-
hold til arbejdsrelateret vold på offentlige insti-
tutioner.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
Det andet handler om, hvilke initiativer, jeg
planlægger fremadrettet for at begrænse arbejds-
relateret vold på offentlige institutioner i lyset af
flere ulykkelige sager med dødsfald de senere
år.
Baggrunden for dette samråd er særdeles tra-
gisk. Der er gennem de seneste år sket en række
meget alvorlige arbejdsrelaterede voldshændel-
ser i offentlige virksomheder og institutioner.
En del af disse desværre med døden til følge.
De seneste fem år er medarbejdere på bosteder
med psykisk belastede beboere i fem tilfælde
blevet dræbt.
Den seneste hændelse fandt sted i påsken i år,
hvor en medarbejder på Center Lindegården
blev dræbt af en psykisk syg beboer.
Reglerne på området og Arbejdstilsynets rolle
Og lad mig slå det fast med det samme: Det er
helt uacceptabelt, at ansatte, der passer deres ar-
bejde på offentlige institutioner, bliver udsat for
vold. Det skal være sikkert og trygt at gå på ar-
bejde i Danmark, uanset hvad man arbejder
med.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
Reglerne på området er meget klare: Arbejdsgi-
veren har ansvaret for, at arbejdet i alle led plan-
lægges, tilrettelægges og udføres, så det er både
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt. Det gælder også for det psykiske arbejds-
miljø og i forhold til risikoen for voldsepisoder
relateret til arbejdet.
Det betyder i praksis, at de institutioner, der har
beboere, klienter eller patienter, som potentielt
udgør en voldsrisiko for de ansatte, skal fore-
bygge risikoen for vold.
Konkret indebærer det en række pligter for ar-
bejdsgiveren. Arbejdsgiveren skal sikre:
o
at der sker en løbende risikovurdering af
borgernes adfærd,
o
at der sker en hensigtsmæssig planlægning
af arbejdet, fx gennem sikring af hurtig
hjælp fra kolleger i farlige situationer,
o
at arbejdsgiveren skal sikre, at de ansatte
får den fornødne oplæring og instruktion,
ligesom der skal føres tilsyn med, om in-
strukserne følges,
o
at arbejdsstedet er indrettet forsvarligt,
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
o
at de ansatte får adgang til nødvendige tek-
niske hjælpemidler, fx alarm- og kaldesy-
stemer.
Arbejdstilsynets opgave er i denne sammen-
hæng først og fremmest at føre tilsyn med, at
arbejdsgiverne lever op til deres forpligtelser
med hensyn til at sikre, at arbejdet kan udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt.
Det gør tilsynet ved at komme ud på virksom-
hederne og gennemføre målrettede risikobase-
rede tilsyn med de brancher og virksomheder,
der har arbejdsmiljøproblemer.
Med den nye tilsynsform, udvidet risikobaseret
tilsyn, bliver der ført et mere omfattende tilsyn
med en række brancher, bl.a. hvor der er særlig
risiko for vold. Dermed har Arbejdstilsynet et
bedre afsæt for at undersøge voldsrisikoen i
døgninstitutionerne.
Herudover fører Arbejdstilsynet også tilsyn,
hvis der er indikationer på problemer i en virk-
somhed.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
En indikation kan være anmeldte ulykker, for
eksempel hvis en sosu-assistent på et bosted har
fået trusler, eller er udsat for vold fra en udadre-
agerende beboer. En anden indikation kan være,
at Arbejdstilsynet modtager klager fra en med-
arbejder. En tredje indikation kan være en høj
forekomst af anmeldte erhvervssygdomme i en
virksomhed.
Arbejdstilsynet fører således forskellige former
for tilsyn, hvor risikoen for vold er i fokus. Ar-
bejdstilsynet har de seneste fem år været på til-
syn 3.916 gange i branchen ’døgninstitutioner,
herunder bosteder’.
Når Arbejdstilsynet vurderer risikoen for vold,
lægges der vægt på, at forebyggelsen skal mat-
che den konkrete risiko. Det kan fx være, at den
ansatte skal kunne ses eller høres af en kollega,
som skal kunne yde akut hjælp, hvis behovet
opstår.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at risikoen for
vold ikke er tilstrækkeligt forebygget, gives der
et påbud eller et strakspåbud.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
Et strakspåbud kan for eksempel have til hensigt
at sikre de ansatte i forbindelse med alenearbej-
de.
I nogle tilfælde kan det gøres ved hjælp af ef-
fektive alarmeringsmuligheder, hvor de ansatte
har mulighed for at tilkalde hurtig hjælp. Men
hvis faren ved alenearbejde ikke kan imødegås
forsvarligt, må den ansatte ikke arbejde alene.
I perioden 2011-2015 blev der inden for døgnin-
stitutioner afgivet i alt 333 afgørelser om psy-
kisk arbejdsmiljø, heraf 115 strakspåbud.
I særligt alvorlige tilfælde kan Arbejdstilsynet
indstille til, at politiet rejser en retslig tiltale
over for arbejdsgiveren. Det forudsætter, at der
er en veldokumenteret risiko for, at ansatte kan
blive udsat for vold, og at arbejdsgiveren til
trods herfor har undladt at forebygge risikoen i
tilstrækkelig grad.
Ud over de tilsynsaktiviteter, jeg har gennemgå-
et, har Arbejdstilsynet også andre aktiviteter,
som sigter mod at støtte virksomhederne i deres
arbejde med at forebygge vold.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan blandt andet nævne, tilsynet i 2014-
2015 gennemførte en række såkaldte rejseholds-
aktiviter, hvor Arbejdstilsynet afholdt møder
med ledelsen i en række regioner og kommuner
for at afdække hvilke behov, der var i forhold til
at styrke forebyggelsen af vold.
På den baggrund har Arbejdstilsynet sidste år
afholdt en række velbesøgte temamøder for ar-
bejdsmiljøprofessionelle med deltagelse fra
kommuner og regioner for at drøfte forebyggel-
se af arbejdsrelateret vold.
Derudover har Arbejdstilsynet sammen med det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
udarbejdet en voldsforebyggelsespakke til døgn-
institutioner og hjemmepleje. Forebyggelses-
pakken er tilgængelig på Forebyggelsesfondens
hjemmeside.
Endelig foregår der også andre initiativer, der
sigter mod at forebygge arbejdsrelateret vold.
Her tænker jeg fx på projektet
’Vold som Ud-
tryksform’,
som har stillet erfaringer om volds-
forebyggelse til rådighed særligt for botilbud for
psykiatriske borgere. Projektet løber frem til
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
udgangen af 2017. Projektet er finansieret fra
satspuljen og administreres af Arbejdstilsynet.
Samlet set er det min vurdering, at Arbejdstilsy-
net i sin tilsynspraksis har betydelig opmærk-
somhed på risikoen for vold og ikke mindst for
den særligt grove vold.
Fremadrettede initiativer
Som jeg indledte med at sige, så er der tale om
et meget alvorligt emne. Og sagerne viser, at der
fortsat er behov for at forebygge vold på offent-
lige institutioner.
Arbejdstilsynet skal understøtte dette ved også
fremover arbejde målrettet med at forebygge
vold og ved fortsat rette ressourcerne mod de
områder, hvor der er de største udfordringer i
arbejdsmiljøet.
Når vi taler om risikoen for vold betyder det fx
et fokus på brancher, hvor de ansatte har kontakt
til borgere med potentiel voldelig adfærd, her-
under på døgninstitutioner.
Arbejdstilsynets nye tilsynsform, det såkaldt
’udvidede risikobaserede tilsyn’, vil være et vig-
tigt instrument i det voldsforebyggende arbejde.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
Ved denne tilsynsform er afsat mere tid, så Ar-
bejdstilsynet har bedre muligheder for at vurde-
re den særlige voldsrisiko på disse institutioner.
Fra i år har arbejdsgiverne desuden også pligt til
at forebygge arbejdsrelateret vold, der finder
sted uden for arbejdstiden.
Disse regler blev indført, da der var eksempler
på voldsepisoder, som var relateret til arbejdet,
men som fandt sted uden for arbejdstiden.
Reglerne indebærer, at arbejdsgiveren er for-
pligtet til at udarbejde retningslinjer for, hvor-
dan ansatte kan håndtere arbejdsrelateret vold
uden for arbejdstiden.
Derudover vil Arbejdstilsynet i den kommende
tid indgå i det arbejde, der er påbegyndt af Soci-
alstyrelsen med at udarbejde nationale retnings-
linjer for forebyggelse af vold på botilbud.
Endelig vil Arbejdstilsynet i 2016 fortsætte den
række af temamøder om voldsforebyggelse,
som blev påbegyndt sidste år. På temamøderne
understøttes virksomhedernes behov for at drøf-
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 436: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om arbejdsrelateret vold, til beskæftigelsesministeren
te praksisnære eksempler på effektiv forebyg-
gelse.
Afslutning
Sammenfattende kan jeg sige, at der fortsat skal
være – og vil være – et tydeligt fokus på volds-
forebyggelsen i Arbejdstilsynets daglige arbej-
de.
Arbejdsgiverne har en vigtig forpligtelse, og
Arbejdstilsynet skal som tilsynsmyndighed
medvirke til at fastholde denne forpligtigelse.
Det er min opfattelse, at Arbejdstilsynet allerede
har tilstrækkelige muligheder for at reagere over
for de arbejdsgivere, der ikke lever op til deres
ansvar om at forebygge vold. Det er også min
opfattelse, at der bliver reageret.
Jeg vil følge de igangsatte aktiviteter nøje i for-
hold til, om de får den ønskede virkning, så vi
kan få reduceret risikoen for arbejdsrelateret
vold i virksomhederne.
Tak for ordet.
10