Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1649373_0001.png
TALE
2. juni 2016
Beskæftigelsesministerens svar på samrådsspørgs-
mål BM-BO om kontanthjælpsloft og fattige børn
J.nr. 2016-3064
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål BM
Finder ministeren det problematisk, at 7.000 børn i Dan-
mark kommer under fattigdomsgrænsen som følge af rege-
ringens og Dansk Folkepartis politik, herunder kontant-
hjælpsloftet?
Samrådsspørgsmål BN
Giver det ministeren anledning til at indkalde til drøftelser
eller foretage ændringer i kontanthjælpsloftet, at det nu er
dokumenteret, at omkring 7.000 børn i Danmark kommer
under fattigdomsgrænsen blandt andet som følge af kontant-
hjælpsloftet?
Samrådsspørgsmål BO
Finder ministeren det tilfredsstillende og i overensstemmelse
med god lovgivningsskik, at Folketinget først har fået over-
sendt svar på FIU alm. del - spørgsmål 30, der omhandler
kontanthjælpsloftet, knap 2 måneder efter, at loven om kon-
tanthjælpsloftet er endeligt vedtaget?
Svar på alle tre samrådsspørgsmål (BM-BO):
Tak for samrådsspørgsmålene, som jeg ønsker at besvare
under et.
Jeg vil også godt takke udvalget for endnu en lejlighed til at
få diskuteret regeringens politik på kontanthjælpsområdet.
For den reform vi har gennemført, hvor det nu i højere grad
kan betale sig at arbejde, og hvor vi understøtter at menne-
sker i kontanthjælpssystemet reelt står til rådighed, er efter
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
min opfattelse helt afgørende for, at vi får gjort op med et
kontanthjælpssystem, der var ved at køre af sporet.
Siden 2011 og frem til vi kom i regering, steg antallet af
kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere med 20 procent, og
antallet af ægtepar på kontanthjælp steg med 50 procent. Og
det er på trods af, at vi over længere tid har oplevet stigende
beskæftigelse.
Fattigdomsgrænsen
Jeg vil godt slå fast, at regeringen ikke anerkender den tidli-
gere regerings grænse for økonomisk fattigdom. Derfor af-
skaffede vi den.
Det er for snævert og firkantet at se på, om indkomsten lig-
ger over eller under en bestemt teknisk defineret grænse.
Den opgørelse indfanger ikke den dynamik og mobilitet på
arbejdsmarkedet, som regeringen skaber med sin samlede
politik.
Regeringen vil i stedet sikre, at flere kommer i arbejde, så de
bliver i stand til at forsørge sig selv og deres familie. Det er
hele pointen med integrationsydelsen og kontanthjælpsloftet.
Det bedste, vi kan gøre for børnene, er at få forældrene væk
fra offentlig forsørgelse og i beskæftigelse og selvforsørgel-
se. Det er netop derfor, at regeringen med blandet andet
kontanthjælpsloftet har sikret, at der nu er et mærkbart øko-
nomisk incitament til at komme i beskæftigelse.
Rimelige rådighedsbeløb
Jeg mener samtidig, at de rådighedsbeløb, man som kontant-
hjælpsmodtager vil have, efter regeringen har indført et kon-
tanthjælpsloft, er helt rimelige.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
En typisk enlig forsørger med tre børn vil med det nye kon-
tanthjælpsloft modtage godt 281.000 kroner om året i offent-
lige ydelser før skat. Det svarer til, at de hver måned har cir-
ka 12.800 kroner, når skat og husleje er betalt.
Tilsvarende vil et typisk kontanthjælpspar med tre børn mod-
tage ca. 406.000 kroner, hvilket svarer til, at de hver måned
har cirka 15.000 kroner til rådighed, når skatten og huslejen
er betalt.
Når man har beløb i den størrelsesorden til rådighed, giver
det ikke mening at tale om fattigdom.
Vigtigheden af at være en del af det arbejdende fællesskab
Vi har sikret, at vi nu har et kontanthjælpssystem, hvor det
kan betale sig at arbejde også til en overenskomstmæssig
mindsteløn. Og det har vi gjort på en måde, hvor vi har fun-
det en balance mellem på den ene side at sikre, at det altid
kan betale sig at arbejde, og på den anden side, at kontant-
hjælpen skal udgøre et midlertidigt forsørgelsesgrundlag.
Vi understreger samtidig vigtigheden af at være med i det
arbejdende fællesskab og bidrag med den restarbejdsevne
man har ved at sikre en gevinst ved at arbejde i selv få ti-
mer.
En enlig forsørger på kontanthjælp med tre børn kan leve op
til 225-timers-reglen og komme fri af kontanthjælpsloftet
ved at arbejde i knap 9 timer om ugen i løbet af året. Det
øger samlet familiens rådighedsbeløb med 4.600 kr. om må-
neden, hvilket svarer til en gevinst pr. time på 122 kr. efter
skat.
Vi har samtidig en ambition om at sænke skatten på de lave-
ste arbejdsindkomster, så de økonomiske incitamenter til at
arbejde bliver endnu bedre.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Regeringens mål er klart. Vi vil have flere i arbejde. Og det
understøtter vi nu med en klar økonomisk gevinst ved at tage
et job med selv et lille timeantal.
Styrke integrationen
Og så handler regeringens kontanthjælpsloft og 225-timers
reglen i høj grad også om at få gjort noget ved de alt for
mange ikke-vestlige indvandrere og efterkommere, der hæn-
ger fast i kontanthjælpssystemet.
Da regeringen trådte til, overtog vi et kontanthjælpssystem,
hvor knap hver tredje havde ikke-vestlig baggrund. Blandt
ægtepar på kontanthjælp var det hele 84 procent, som havde
ikke-vestlig baggrund.
Og det tegner ikke mindst et billede af dårlig integration, når
2 ud af 3 af den gruppe, vi taler om i de her beregninger, er
enten indvandrere eller efterkommere fra ikke-vestlige lande.
Flygtningetilstrømningen er samtidig steget markant siden
sommeren 2014, og beskæftigelsen blandt de nytilkomne er
lav. Det er derfor bydende nødvendigt, at flere forsørger sig
selv og deres børn, så længe de er i Danmark.
Lang svartid
I spørgsmål BO spørges der til den lange svartid for svaret
på FIU spørgsmål 30.
Jeg vil gerne beklage, at der først blev svaret på spørgsmålet
den 11. maj 2016. Det skyldtes metodiske og datamæssige
spørgsmål, som spørgsmålet rejste og som medførte et større
analyse- og modelopbygningsarbejde i Skatteministeriet,
som har været ekstra tidskrævende.
Jeg kan oplyse, at Beskæftigelsesministeriet i omkring ni ud
af ti tilfælde svarer Folketinget rettidigt i de almindelige
spørgsmål, som er stillet til mig som beskæftigelsesminister.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir til samrådet den 2/6-16 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Når det ikke har været muligt i det konkrete tilfælde, så er
det som sagt meget beklageligt.
Afrunding
Afslutningsvis vil jeg gerne endnu engang slå fast, at det er
regeringens klare ambition, at færre skal være på offentlig
forsørgelse, og flere skal i beskæftigelse og forsørge sig selv.
Det er derfor regeringen har gennemført en række initiativer
på blandt andet kontanthjælpsområdet, der bidrager til, at der
altid er en mærkbar økonomisk gevinst ved at komme i be-
skæftigelse.
Regeringens mål er klart. Vi vil have flere i arbejde.
Tak for ordet.
5