Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1650716_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Merete Dea Larsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. juni 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 434
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Dea
Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 434:
J.nr.
”Vil ministeren redegøre for det faktum, at Arbejdsskadestyrelsen ikke overholder
arbejdsskadesikringsloven regler om at afgøre arbejdsskadesager inden et år efter
anmeldelsen og vurdere omfanget af dette problem samt redegøre for, hvilke initia-
tiver ministeren vil sætte i gang for at loven bliver overholdt så overskridelserne af
loven ikke belaster kommunernes økonomi.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdsskadestyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Efter arbejdsskadesikringsloven skal der træffes afgørelse i arbejdsskadesager in-
den et år efter arbejdsskadens anmeldelse. Der er dog en række omstændigheder,
der hver for sig og i samspil har medført, at Arbejdsskadestyrelsen i dag afslutter
færre sager inden for et år, end tidligere.
I 2014 oparbejdede Arbejdsskadestyrelsen en stor pukkel af tunge og komplicerede
sager grundet en uhensigtsmæssig sagsafvikling. Den igangværende afvikling af
denne pukkel betyder, at styrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstid stiger i takt
med, at flere af disse ældre sager afsluttes.
I samme periode har der været stor personaleomsætning med betydelig afgang af
erfarne medarbejdere med høj produktivitet.
Arbejdsskadestyrelsen har dertil, som led i opfølgningen på Kammeradvokatens
undersøgelse af styrelsen i 2014, ansat mere end 100 sagsbehandlere. Det har for
styrelsen været ressourcekrævende at allokere erfarne sagsbehandlere til oplæring
af nye medarbejdere.
Disse omstændigheder har bidraget til, at en mindre andel af styrelsens sager end
tidligere, bliver afsluttet inden for et år. Det bemærkes hertil, at en arbejdsskade-
sags behandlingstid blandt andet afhænger af, hvor kompliceret skaden er, og hvil-
ken afgørelse sagen afsluttes med.
Dertil kommer, at sager, som afsluttes med erstatning for tab af erhvervsevne, ofte
er alvorlige og komplicerede skader. Den tilskadekomnes helbredsmæssige tilstand
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 434: MFU spm. om redegørelse for det faktum, at Arbejdsskadestyrelsen ikke overholder arbejdsskadesikringsloven regler om at afgøre arbejdsskadesager inden et år efter anmeldelsen og vurdere omfanget af dette problem, til beskæftigelsesministeren
og erhvervsmæssige situation skal være afklaret og stabil, før Arbejdsskadestyrel-
sen kan træffe en afgørelse om tab af erhvervsevne. Der skal således foreligge en
afklaring fx i kommunen eller sundhedsvæsenet.
I 2015 blev 77,3 procent af alle nye sager i Arbejdsskadestyrelsen afgjort inden for
et år. De sager, der afsluttes med en sagsbehandlingstid på mere end et år, er ofte
kendetegnet ved et eller flere forhold:
Sager afsluttet med en tilkendelse for tab af erhvervsevne og/eller er en del
af den pukkel styrelsen oparbejdede i 2014. Disse er ofte komplicerede sa-
ger med et længerevarende sagsforløb.
Sager, der har haft et ankeforløb i Ankestyrelsen, der er endt med en hjem-
visning til fornyet behandling i Arbejdsskadestyrelsen. Denne sagsbehand-
lingstid i Ankestyrelsen indgår i Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlings-
tid.
Sager med et kompliceret anerkendelsesforløb, hvor der fx har været behov
for at indhente yderligere oplysninger, vidneforklaringer m.v. for at få af-
dækket hændelsen.
Sager, hvor sagsbehandlingen har været berørt af en højesteretsdom fra
2013, der tilsiger, at det kun er skader, der giver ret til erstatning - eller
forventes at kunne give ret til erstatning - der skal anerkendes
Sager om psykiske sygdomme, der har en lang sagsbehandlingsproces, idet
det her tager længere tid at afdække hændelsesforløb m.v.
Sager, der er behandlet i Erhvervssygdomsudvalget, hvilket indebærer en
ekstra sagsbehandlingsproces. Disse sager har derfor efter arbejdsskadesik-
ringsloven en forlænget frist for afslutning på to år.
Tilskadekomne er berettiget til sygedagpenge, så længe der verserer en sag om er-
statning efter arbejdsskadesikringsloven, når sygedagpengelovens øvrige betingel-
ser er opfyldt. Arbejdsskadestyrelsen er bekendt med, at kommunerne har en række
udgifter i den forbindelse. Det bemærkes dertil, at kommunerne samtidig med Ar-
bejdsskadestyrelsens sagsbehandling vil kunne iværksætte tiltag, der kan understøt-
te tilskadekomnes tilbagevende til arbejdsmarkedet.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdsskadestyrelsen.
Afgørelser i arbejdsskadesager har stor betydning for mennesker, der har fået en
arbejdsskade. Hverken jeg eller Arbejdsskadestyrelsen er tilfredse med de lange
sagsbehandlingstider.
Jeg ved, at man i Arbejdsskadestyrelsen har arbejdet meget hårdt på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Styrelsen har lagt en klar plan for at sikre en effektiv og
hensigtsmæssig afvikling af styrelsens sager, samtidig med at kvaliteten i afgørel-
serne opretholdes.
Som jeg tidligere har tilkendegivet til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 10. fe-
bruar 2016, spiller rammerne for sagsbehandlingen samtidig en stor rolle for, hvor
hurtigt arbejdsskaderne kan afgøres. Der venter derfor en vigtig politisk opgave
forude i at forenkle systemet og reglerne.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 434: MFU spm. om redegørelse for det faktum, at Arbejdsskadestyrelsen ikke overholder arbejdsskadesikringsloven regler om at afgøre arbejdsskadesager inden et år efter anmeldelsen og vurdere omfanget af dette problem, til beskæftigelsesministeren
Jeg følger arbejdsskadeområdet og de tiltag, som Arbejdsskadestyrelsen har iværk-
sat, meget nøje. Jeg er endvidere meget optaget af, at der sikres stabil drift i forbin-
delse med, at ATP overtager behandlingen af arbejdsskadesagerne.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3