Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1648836_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. juni 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
422 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 422:
J.nr. 2016-3610
”Vil ministeren i forlængelse af samråd om arbejdsmiljø på Siemsens Wind Power
og Vestas, jf. BEU alm. del samrådsspørgsmål AÆ-BD og BP, bidrage til at
stramme op på bekendtgørelsen om virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation så
arbejdsmiljørepræsentanter og mellemledere får adgang til en grundigere uddannel-
se og en mere direkte involveret i virksomhedens udvikling af arbejdsmiljøet?”
Svar:
Samarbejdet i arbejdsmiljøorganisationen har en central og væsentlig funktion ude
på virksomhederne. De gældende regler om samarbejde om sikkerhed og sundhed
blev indført i 2010. Reglerne bygger på de anbefalinger, som et enigt trepartsud-
valg kom med i 2009.
Trepartsudvalget ønskede at skabe bedre rammer for det strategiske arbejdsmiljø-
arbejde i virksomhederne. De foreslog derfor, at reglerne blev mere tidssvarende
og fleksible, så de kunne tilpasses den enkelte virksomheds struktur og opgaver.
Anbefalingerne fra trepartsudvalget betød også, at der blev indført nye regler om
en obligatorisk fælles arbejdsmiljøuddannelse og pligt for arbejdsgiveren til løben-
de at tilbyde supplerende arbejdsmiljøuddannelser.
Den eksterne evaluering om arbejdsmiljøorganisationen, som Arbejdstilsynet fik
udarbejdet i 2013, viste dog, at flere virksomheder ikke tilbød den supplerende ar-
bejdsmiljøuddannelse. Den politiske aftale fra marts 2015 om en styrket arbejds-
miljøindsats indeholdt blandt andet et initiativ, hvorefter arbejdsgiveren skal do-
kumentere overfor Arbejdstilsynet, at den supplerende arbejdsmiljøuddannelse er
blevet tilbudt. Denne regelændring trådte i kraft pr. 1. januar 2016.
Med afsæt i de forskellige justeringer i regelsættet om arbejdsmiljøorganisation og
arbejdsmiljøuddannelser er det min opfattelse, at vi nu har regler på området, som
er både smidige og praktisk anvendelige.
Der er krav om, at arbejdsgiveren hvert år i samarbejde med arbejdsmiljøorganisa-
tionen gennemfører en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor der fastlægges mål for det
kommende års samarbejde og hvor deltagerne bidrager til virksomhedens kompe-
tenceudviklingsplan for medlemmerne af arbejdsmiljøorganisation. Der er således i
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om ministeren vil bidrage til at stramme op på bekendtgørelsen om virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation så arbejdsmiljørepræsentanter og mellemledere får adgang til en grundigere uddannelse og en mere direkte involveret i virksomhedens udvikling af arbejdsmiljøet, til beskæftigelsesministeren
høj grad mulighed for, at medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen direkte invol-
veres – både stratetisk og operationelt - i virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
Samtidig skal den supplerende arbejdsmiljøuddannelse give viden og
kompetencer, som er relevante for arbejdsmiljøarbejdet i den konkrete virksomhed
og for arbejdsmiljøorganisationens behov for kompetenceudvikling. Det betyder, at
uddannelsen skal være relevant i forhold til de opgaver og funktioner, som med-
lemmerne af arbejdsmiljøorganisationen har. Formålet med den supplerende ar-
bejdsmiljøuddannelse er i særdeleshed at sikre løbende målrettet opdatering, som
kan styrke kompetencerne hos arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i ar-
bejdsmiljøorganisationen.
Jeg finder derfor ikke, at de konkrete sager om arbejdsmiljø på Siemens Wind Po-
wer og Vestas giver anledning til at ændre reglerne om samarbejde om sikkerhed
og sundhed.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2