Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1648207_0001.png
TALE
Maj 2016
Tale til samråd BE-BG vedrørende ressourceforløb
(den 26. maj 2016)
Det talte ord gælder.
Indledning
Samrådet i dag handler om en vigtig del af
reformen af førtidspension og fleksjob, nemlig
ressourceforløbene.
For mig at se er det positivt, at der er så stor
opmærksomhed omkring forløbene, deres indhold
og effekter.
For det skærper opmærksomheden på, at vi får det
helt grundlæggende paradigmeskifte i indsatsen
for vores mest udsatte borgere, som er ambitionen,
til at blive til virkelighed.
I dag deltager ca. 16.000 borgere i ressourceforløb
på tværs af landet – borgere, der før reformen var
overladt til langvarig forsørgelse på kontanthjælp
eller førtidspension.
I stedet har de nu mulighed for en tværfaglig og
individuel indsats, som kan bidrage til at bringe
dem tilbage på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det er fuldstændig i tråd med reformens formål
om, at flest muligt skal i arbejde og forsørge sig
selv.
Svar på spørgsmål BE
Det første samrådsspørgsmål BE handler netop om
effekterne af de ressourceforløb, som på
nuværende tidspunkt er afsluttet.
Ressourceforløb er en langsigtet investering i
vores mest udsatte borgere – og selvfølgelig er der
en udgift forbundet med at give netop den
målrettede indsats, der skal til for, at den enkelte
kan udvikle sin arbejdsevne og forsørge sig selv.
Med det sagt, er konklusionen om, at hvert job har
kostet 5 mio. kr., i min optik misvisende.
For det første
sammenholdes udgiften til samtlige
ca. 18.500 ressourceforløb, der har været igangsat
siden reformen trådte i kraft, med de få forløb,
som på nuværende tidspunkt er afsluttet.
For det andet
overser man fuldstændig, at
alternativet for disse borgere jo ikke er ordinær
beskæftigelse, men derimod andre offentlige
ydelser, hvor der også vil være udgifter.
Endelig
kan ressourceforløbene vare mellem 1 og
5 år, hvorfor det er alt for tidligt at drage
konklusioner omkring jobeffekten.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Af samme årsag er det heller ikke muligt at
vurdere, om de aktuelle afgange fra
ressourceforløb afviger fra det, som blev forudsat i
2012, da aftalen blev indgået.
Da reformen blev aftalt af den tidligere regering
med et bredt flertal i Folketinget blev det skønnet,
at ud af samtlige de forløb, der forventedes
igangsat fra 2013 til 2032, ville ca. 2 pct. ende
med ordinær beskæftigelse og 2 pct. med et
fleksjob.
Den opgørelse kan først verificeres, når der er
afsluttet langt flere forløb, og jeg kommer derfor
ikke til at give konklusionen på det regnestykke
her i dag.
Personligt glæder jeg mig dog over, at de
foreløbige tal for 2.400 afsluttede forløb viser, at
knap en fjerdedel har ført til, at borgeren har
genvundet tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Kigger vi nærmere på tallene, er 2,6 pct. kommet i
ordinær beskæftigelse, 0,8 pct. har påbegyndt en
uddannelse og 10,8 pct. er kommet i fleksjob.
Dertil kommer 9,5 pct. på ledighedsydelse, der
venter på et fleksjob.
Og når man dertil lægger ca. 16.000 borgere med
nedsat arbejdsevne, der lige nu arbejder i et
minifleksjob, så synes jeg vi har taget et stort
skridt i retning af et mere rummeligt
arbejdsmarked for udsatte borgere.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Det er helt afgørende, at vi ikke opgiver borgere til
en tidlig førtidspensionering, men undersøger alle
muligheder for, at man kan blive en del af det
arbejdende fællesskab. Og det synes jeg bestemt
ikke de foreløbige tal giver anledning til at
genoverveje. Tværtimod.
Svar på spørgsmål BG
Lad mig så tage fat på spørgsmål BG.
Allerførst vil jeg også i forhold til spørgsmål BG
appellere til, at vi alle sammen bidrager til, at den
helt fair og rimelige diskussion af kvalitet i
ressourceforløb ikke forplumres af løsrevne tal,
som ikke beror på et ordentligt funderet
analysegrundlag.
For så gør vi faktisk de mennesker, vi alle sammen
vil hjælpe, en bjørnetjeneste ved at skabe myter og
forkerte billeder.
De seneste tal, vi har, fra januar 2016 viser, at 65
personer eller 2,3 pct. er afgået ved døden inden
for 5 uger efter at have afsluttet et ressourceforløb.
Hvert enkelt tilfælde er sørgeligt og tallene skal
samtidig ses i lyset af, at vi har med en udsat
gruppe at gøre.
Men sammenligner vi eksempelvis med afsluttede
langvarige kontanthjælpsforløb, er der ikke noget i
de her tal, som på nuværende tidspunkt gør mig
bekymret.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Således svarer andelen for ressourceforløb til den
for afsluttede kontanthjælpsforløb af minimum 3
års varighed.
Samtidig skal vi huske på, at vi ikke kender
årsagen til, at disse borgere er afgået ved døden.
Jeg synes derfor ikke, at de her tal bidrager med
noget til diskussionen om kvalitet i
ressourceforløb, og jeg er bange for, at de kan
være med til at skabe myter og billeder, som ikke
har hold i virkeligheden.
Mit fokus vil derfor i stedet være på at understøtte
en ordentlig kvalitet i ressourceforløb, hvor borgen
kan se mening i tingene, og hvor vi prøver at
hjælpe med en vej tilbage til arbejdsmarkedet.
Og samtidig vil jeg altid holde fast i, at borgere,
som ikke har noget potentiale for at udvikle deres
arbejdsevne, skal have en førtidspension.
Svar på spørgsmål BF
I spørgsmål BF spørges til procedurer, når
Ankestyrelsen træffer afgørelse i en sag.
Såfremt en borger er uenig med kommunens
afgørelse om et ressourceforløb, kan
vedkommende altid klage til Ankestyrelsen.
Det er udfaldet af Ankestyrelsens behandling af
sagen, der afgør, hvad den efterfølgende procedure
ude i kommunen er.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Et eksempel kunne være en sag, hvor
Ankestyrelsen vurderer, at der mangler
helbredsoplysninger.
I så fald vil kommunen skulle indhente de
manglende oplysninger og træffe en ny afgørelse i
sagen.
Et andet er, at Ankestyrelsen vurderer, at sagen er
fuldt oplyst, men at det er helt åbenbart, at
borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres. I så fald
skal kommunen indlede en sag om førtidspension.
For at undgå at bruge udvalgets tid på at opridse
alle mulige udfald, har Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejdet et
faktaark, der vil blive oversendt til udvalgets
orientering.
Det er vigtigt for mig at understrege, at en
klagesag
ikke
betyder, at en borger står uden
forsørgelse, da borgeren fortsætter på sin hidtidige
ydelse, mens sagen bliver behandlet.
Udover klagesager gennemfører Ankestyrelsen
også praksisundersøgelser, der skal bidrage til, at
sagsbehandlingen bliver så ensartet som muligt på
tværs af kommuner.
Den sidste praksisundersøgelse om de kommunale
rehabiliteringsteams viste, at kommunerne
overordnet set træffer de rigtige afgørelser i sager
om ressourceforløb, idet 94 pct. af sagerne var i
overensstemmelse med regler og praksis.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 26/5-2016 om effekten af førtidspension- og fleksjobreformen og tilkendelse af ressourceforløb, til beskæftigelsesministeren
Afslutning
Vi gør ikke borgere med nedsat arbejdsevne en
tjeneste ved at overlade dem til varig, passiv
forsørgelse, hvis der er en chance for, at de kan
genvinde fodfæstet på arbejdsmarkedet.
Derfor er indholdet i ressourceforløbene et af de
vigtigste fokusområder i implementeringen af
reformen af førtidspension og fleksjob.
Forligskredsen og jeg følger reformen, så vi kan
sætte ind, hvis virkeligheden ikke lever op til
intentionerne.
Det har vi blandt andet gjort med vores netop
igangsatte initiativ, der via en brugerundersøgelse,
guide, rejsehold og workshops skal løfte kvaliteten
i ressourceforløbene over hele landet.
Brugerundersøgelsen er udsendt til 4.000 borgere,
og de første kommunebesøg er allerede afsluttet.
Jeg ser derfor også frem til at kunne gøre status på
initiativet efter sommerferien.
Tak for ordet.
7