Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1638882_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
380 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 380:
J.nr. 20165200140
”Hvilke kriterier anvender Arbejdstilsynet for at vurdere om en klage over ar-
bejdsmiljøet på en arbejdsmiljøcertificeret virksomhed skal udløse et tilsyn? Hvor
stor en del af klagerne har udløst et tilsyn og hvor mange af disse har udløst et på-
bud eller forbud og om hvilke typer af arbejdsmiljøproblemer? ”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejds-
tilsynet, som har oplyst følgende:
”Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis man har mistanke om, at en virksomhed
overtræder arbejdsmiljøreglerne. Arbejdstilsynet modtager både mundtlige og
skriftlige klager. Det gælder også klager over certificerede virksomheder, som så-
ledes i denne sammenhæng behandles på linje med alle andre virksomheder.
Man kan klage anonymt til Arbejdstilsynet og klager bliver altid behandlet med
fortrolighed, idet Arbejdstilsynet ifølge arbejdsmiljøloven ikke må oplyse over for
arbejdsgiveren eller overfor andre, at der er modtaget en klage.
Man skal være
opmærksom på, at en klage over arbejdsmiljøforholdene ikke au-
tomatisk medfører et tilsynsbesøg. Dette oplyses også i forbindelse med klagead-
gangen på Arbejdstilsynets hjemmeside. Det afhænger af en konkret vurdering i
forbindelse med hver enkelt henvendelse, om denne skal give anledning til et til-
synsbesøg.
Den konkrete vurdering, som foretages, når Arbejdstilsynet modtager en klage og
skal vurdere, om den giver anledning til tilsynsbesøg, sker på baggrund af følgende
kriterier:
Hvis der modtages klager over forhold, der udgør en akut og alvorlig sikker-
hedsmæssig risiko for de ansatte.
Hvis der modtages klager over forhold, der kan udgøre en alvorlig sundheds-
mæssig risiko for de ansatte.
Hvis der modtages flere klager af en vis alvorlighed eller gentagne klager af en
vis alvorlighed vedrørende samme arbejdsmiljøproblem.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om, hvilke kriterier Arbejdstilsynet anvender for at vurdere om en klage over arbejdsmiljøet på en arbejdsmiljøcertificeret virksomhed skal udløse et tilsyn, til beskæftigelsesministeren
I alle tre tilfælde prioriteres virksomheden som udgangspunkt til tilsyn.
Herudover er det vigtigt, at Arbejdstilsynet kan udlede af klagen, hvad problemet
er, hvor i virksomheden problemet eksisterer, og hvem der er påvirket af proble-
met. Det kan også have betydning, om det er muligt at kontakte klager for eventuelt
at få kvalificeret klagen.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvor stor en del af klagerne, der har udløst tilsyns-
besøg og afgørelser fra Arbejdstilsynet, kan Arbejdstilsynet oplyse, at det fremgår
af arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2, at Arbejdstilsynet ikke må oplyse over for ar-
bejdsgiveren eller over for andre, om Arbejdstilsynet har modtaget en klage.
Af lovbemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at Arbejdstilsynet blandet
andet ikke må oplyse om, at der er modtaget en klage, og heller ikke oplyse om, at
tilsynsbesøg sker som følge af en klage.
På den baggrund kan Arbejdstilsynet ikke besvare denne del af spørgsmålet.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2