Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lennart Damsbo-Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
1. juni 2016
J.nr. 20165200137
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 373
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 373:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2016 fra James Yates om
reglerne omkring Hvileperiode og fridøgn samt deres anvendelsen indenfor person-
transport, jf. BEU alm. Del – bilag 191 ”
Svar:
I den vedlagte henvendelse fra borgeren James Yates af 1. maj 2016, redegør Ja-
mes Yates for, at det er hans oplevelse, at personbefordringsbranchen, som udfører
kørsel under Flextrafik, er under pres, idet chauffører angiveligt kører mere end 48
timer om ugen. James Yates mener, at der er behov for klare retningslinjer om,
hvad der er tilladt inden for lovens rammer, samt for at se om loven skal justeres
for at sikre arbejdstagerne.
Jeg kan oplyse, at lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004, indeholder bestemmelser om pauser (§ 3)
og maksimal ugentlig arbejdstid (§ 4). Ifølge den sidstnævnte bestemmelse må der
ikke arbejdes mere end 48 timer i gennemsnit om ugen beregnet over en periode på
4 måneder. En lønmodtager, hvis rettigheder efter § 4 er krænket, kan tilkendes en
godtgørelse, jf. lovens § 8, stk. 1. I modsætning til, hvad tilfældet er med hensyn til
bestemmelsen om pauser i § 3, er mobile lønmodtagere omfattet af § 4, jf. § 1, stk.
3, modsætningsvist.
Der henvises i henvendelsen til overenskomsten mellem Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening og Krifa på transportområdet. Hertil kan det oplyses, at det i forhold til lov
om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet skal nævnes, at lovens bestem-
melser viger for kollektiv overenskomst, der sikrer lønmodtagerne de pågældende
rettigheder efter arbejdstidsdirektivet, hvilket fremgår af lovens § 1, stk. 1 og 2. I
arbejdstidsdirektivet (Direktiv 2003/88/EF) findes 48-timersreglen i artikel 6 og
bestemmelsen om pauser i artikel 4, mens adgangen til at undtage mobile lønmod-
tagere fra artikel 4 findes i direktivets artikel 20. Bestemmelserne i den danske lov-
givning om maksimal ugentlig arbejdstid og pauser, afspejler således den EU-
retlige regulering af området. En lønmodtager er således altid sikret disse rettighe-
der, enten som del af en overenskomst eller gennem lovgivningen.
I forhold til arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn bemær-
kes, at det er Arbejdstilsynet, der som den kompetente myndighed på området vur-