Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1634597_0001.png
TALE–
det talte ord gælder
14. april 2016
Samrådstale om Statsrevisorernes kritik af implemen-
teringen af reformer 4. maj 2016
J.nr. 2016 - 2343
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Samrådet i dag handler om kritikken fra Statsre-
visorerne af implementeringen af tre reformer på
beskæftigelsesområdet.
Det gælder reformen af førtidspension og fleks-
job, der trådte i kraft 1. januar 2013. Kontant-
hjælpsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2014.
Og sygedagpengereformen, hvor flere dele trådte
i kraft 1. juli 2014 og resten 1. januar 2015.
Alle tre reformer er vedtaget af et bredt flertal i
Folketinget. Fælles for dem alle er, at der er tale
om store, gennemgribende og vigtige reformer –
med fokus på at få flere mennesker i beskæfti-
gelse og færre på offentlig forsørgelse.
Det er blandt andet baggrunden for, at forligs-
partierne følger reformerne tæt – inklusiv im-
plementeringen af dem.
Inden jeg kommer nærmere ind på kritikpunk-
terne fra Statsrevisorerne, vil jeg gerne starte
med at slå to ting fast.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
For det
første
har implementering af reformer på
beskæftigelsesområdet topprioritet i ministeriet.
Al implementering er sat i system i Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, som har det
daglige ansvar for indsatsen.
For det
andet
vil jeg gerne slå fast, at jeg selv-
følgelig tager kritikken fra Statsrevisorerne til
efterretning. Det meldte jeg også ud allerede
samme dag, som Statsrevisorerne gav deres be-
mærkninger.
Det betyder, at Beskæftigelsesministeriet har
stor fokus på at få rettet op på de kritikpunkter,
som Statsrevisorerne rejser.
De tre reformer, der udsættes for kritik, er alle
vedtaget og implementeret under den tidligere
regering med brede flertal i Folketinget.
Set i det lys er mit fokus nu på, hvordan vi frem-
adrettet kan blive bedre til at implementere ny
lovgivning.
Statsrevisorerne rejser to væsentlige kritikpunk-
ter. Det
ene
kritikpunkt går på, at vejledninger
og bekendtgørelser ikke har været klar i god tid,
før reformernes ikrafttræden.
2
To væsentlige kritikpunkter
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Statsrevisorerne fremhæver, at ingen bekendtgø-
relser og vejledninger i forbindelse med refor-
merne er blevet offentliggjort mere end
syv
ar-
bejdsdage før ikrafttrædelse. Og at særligt vej-
ledninger er blevet offentliggjort for sent – og i
gennemsnit 67 arbejdsdage efter reformernes
ikrafttrædelse.
Det
andet
kritikpunkt går på it: At rammerne for
de kommunale it-systemer ikke har været klar til
tiden og ikke i tilstrækkelig grad har været tilret-
tet de nye krav i lovgivningen.
Det skal gøres bedre fremadrettet. Derfor har vi
– på trods af skriverier i pressen, der antyder det
modsatte – sikret, at vi med implementeringen af
kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen er i
bedre tid og mere velforberedte.
Det uddyber jeg senere. Først mine kommentarer
til de to kritikpunkter.
Jeg anerkender fuldstændig, at en stor del af ar-
bejdet med at føre en reform ud i livet ligger hos
kommunerne. Derfor skal kommunerne selvføl-
gelig klædes bedst muligt på til at kunne yde en
korrekt og effektiv sagsbehandling i den første
tid efter ikrafttrædelsen.
Svar på kritikken
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Jeg er derfor enig i, at det er afgørende, at kom-
munerne har de rette redskaber og retningslinjer,
når de skal implementere ny og mere kompleks-
lovgivning. For i sidste ende handler det om
borgernes retssikkerhed; at den enkelte borger
får tid til at kunne indrette sig efter nye regler.
Der er i dag forskellige procedurer for, hvornår
og hvordan ministerierne vejleder kommunerne.
I Beskæftigelsesministeriet har der været kutyme
for at udarbejde detaljerede og uddybende be-
mærkninger til selve lovforslaget, mens der i
vejledningerne har været fokus på at indarbejde
den første praksis på området efter en periode
med de nye regler.
I lyset af kritikken fra Statsrevisorerne har jeg
indskærpet over for Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, at vejledninger og bekendtgø-
relser til ny lovgivning fremover skal udstedes
inden nye og komplekse regler træder i kraft og
får konsekvenser for borgerne.
Jeg er også enig i, at det er afgørende, at både
Beskæftigelsesministeriets og kommunernes it-
systemer er klar til drift, når en ny reform træder
i kraft.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Vi kommer ikke uden om, at det kan være en
stor udfordring, når reformer og komplekse re-
gelsæt skal it-understøttes, og det skal ske inden
for en relativ kort tidsramme.
Allerede i dag er det sådan, at STAR på et tidligt
tidspunkt er i dialog med de kommunale it-
leverandører og KL om nødvendige ændringer i
it-understøttelsen i forbindelse med reformer.
Men jeg har nu indskærpet over for STAR, at
der skal være mere omfattende test af it-
systemer inden ikrafttrædelse.
I den sammenhæng er det afgørende, at de
kommunale it-leverandører inddrages så tidligt
som muligt i udviklingsarbejdet – men med re-
spekt for de politiske forhandlingsprocesser.
Det skal sikre, at it-systemerne og snitfladerne
mellem de forskellige systemer bliver testet i
god tid, så vi på den måde får minimeret it-
fejlene op til en stor ikrafttrædelse.
STAR har oplyst mig om, at de sammen med de
kommunale it-leverandører og KL er gået i gang
med at drøfte, hvordan den eksisterende testind-
sats kan rykkes frem i udviklingsforløbet, så løs-
ningerne og sammenhængen mellem dem kan
blive yderligere testet i et kontrolleret forløb.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
Det var i korte vendinger svar på den negative
kritik fra Statsrevisorerne.
Beskæftigelsesministeriet vil i ministerredegø-
relsen til Statsrevisorerne, der skal foreligge i
slutningen af maj, redegøre for og uddybe, hvor-
dan ministeriet vil imødekomme anbefalingerne
fra Rigsrevisionen.
Vi må ikke overse, at der også er positiv kritik i
Rigsrevisionens undersøgelse.
Rigsrevisionen fremhæver fx, at Beskæftigel-
sesministeriet har arbejdet med at udvikle en
bred tilgang til implementering i forbindelse
med de tre reformer.
Det fremhæves blandt andet, at STAR har haft
en tæt kontakt med kommunerne gennem etable-
ring af kommunenetværk.
Det nævnes også, at STAR har udarbejdet admi-
nistrative forskrifter og pjecer til kommuner,
borgere og virksomheder samt tilrettelagt møder,
kurser til sagsbehandlere og opstartskonferencer.
Og det fremgår, at kommunerne vurderer, at dis-
se implementeringstiltag har fremmet deres ar-
6
Positiv kritik
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
bejde med at implementere reformerne.
Jeg vurderer, at det er vigtigt, at STAR bevarer
den brede tilgang til implementering. Men det
må selvfølgelig aldrig gå ud over arbejdet med at
få vejledninger, bekendtgørelser og it på plads i
god tid.
Så læren af kritikken, som der spørges ind til, er,
at vejledninger, bekendtgørelser og it-under-
støttelse skal være på plads tidligere.
Og det er allerede sket med den nye lovgivning
om kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen,
som netop er vedtaget.
Dagen efter loven blev vedtaget, fik kommuner-
ne og Udbetaling Danmark tilsendt startvejled-
ning, som giver et godt overblik over de nye reg-
ler, og hvad de skal gå i gang med nu.
Vejledningen og bekendtgørelsen om 225-
timers-reglen har kommunerne fået, så de kan
vejlede borgerne om, at de allerede nu skal i
gang med at optjene timer til at leve op til det
nye beskæftigelseskrav, der får virkning fra 1.
oktober 2016.
Vejledningen og bekendtgørelsen om kontant-
hjælpsloftet udsendes i løbet af juni – det er me-
7
Implementering fremover
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 4/5-2016 om Statsrevisorernes kritik af implementeringen af reformerne af førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
re end tre måneder før, reglerne får virkning for
borgerne.
It-understøttelsen har været tænkt ind allerede
ved udarbejdelsen af selve lovforslaget og i for-
bindelse med bekendtgørelsen og vejledningen
om 225 timers reglen.
Konkret er det sket ved, at STAR har inddraget
både KL og Udbetaling Danmark i den tekniske
udmøntning af den politiske aftale.
Tak for ordet.
8