Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1638310_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Sagsnr.
2016 - 3441
Doknr.
349723
Dato
26-05-2016
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 28.04.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
355 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 355:
”I forlængelse af samråd den 24. februar 2016 med beskæftigelsesministeren
og social- og indenrigsministeren om efterbetaling af sygedagpenge, jf. BEU
alm. del - samrådsspm. Æ, AF og AG, bedes ministrene redegøre for, om de
har håndteret sygedagpengesagen fra Kolding korrekt ved blandt andet at
henvise til, at statsforvaltningen skulle tage stilling til forældelsesspørgsmålet,
og er det overhovedet indenfor statsforvaltningens kompetenceområde at
tage stilling til forældelsesfrister?”
Svar:
Jeg har den 2. maj 2016 besvaret BEU spørgsmål nr. 343 (alm. del) om samme sag.
Spørgsmålet vedrører sagen om Kolding Kommunes overvejelser om genoptagelse af
visse sygedagpengesager på baggrund af Højesterets dom af 10. september 2015,
der medførte en ændring af praksis på sygedagpengeområdet, og Ankestyrelsens
principafgørelse 75-15 af 11. november 2015.
Jeg kan henholde mig til svaret på BEU spørgsmål nr. 343 (alm. del), hvor ministeriet
bl.a. generelt oplyste, at Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommunerne overhol-
der den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det følger af § 48,
stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni 2015).
Ministeriet kan supplerende generelt oplyse, at det forhold, at tilsynets kompetence er
begrænset til lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder ikke er til hin-
der for, at tilsynet som et led i bedømmelsen af, om kommunen har tilsidesat lovgiv-
ning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, i særlige tilfælde også inddrager
anden lovgivning som en del af sagens bedømmelsesgrundlag. I sager, hvor kommu-
nen utvivlsomt har tilsidesat den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndig-
heder, kan tilsynet således, hvis det er nødvendigt for at påse og reagere over for
kommunernes overholdelse af den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myn-
digheder, inddrage anden lovgivning, der er nært knyttet hertil, som en del af sagens
bedømmelsesgrundlag. Tilsynet vil således være kompetent til at tage stilling til, om
en privat enkeltpersons eller virksomheds krav mod en kommune, der er etableret i
henhold til lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, helt eller delvist
er ophørt ifølge de almindelige regler i lovgivningen om ophør af krav, herunder foræl-
delse, passivitet, modregning etc. Der henvises til Hans B. Thomsen m.fl.: Lov om
kommunernes styrelse med kommentarer, 2010, side 407.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 355: MFU spm. om ministrene har håndteret sygedagpengesagen fra Kolding korrekt, til social- og indenrigsministeren
1638310_0002.png
Ministeriet kan endvidere generelt oplyse, at Statsforvaltningens tilsyn tillige omfatter
spørgsmål om en kommunes mulighed for at handle pr. kulance i økonomiske
spørgsmål.
Endelig kan ministeriet generelt oplyse, at det i første omgang tilkommer Statsforvalt-
ningen at vurdere, om en sag er omfattet af tilsynets kompetence, jf. § 48, stk. 1, i lov
om kommunernes styrelse.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2