Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1629459_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Rasmus Prehn
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
333 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus
Prehn (S).
Spørgsmål nr. 333:
4. maj 2016
J.nr. 16/05712
”Ministeren bedes oversende en opgørelse over, hvor meget der udbetales i bolig-
sikring i Danmark om året fordelt på årene 2005-2015, hvor mange borgere, der
modtager boligsikring fordelt på årene 2005-2015, hvor meget borgerne har mod-
taget i gennemsnit i denne periode og ifølge hvilke kriterier, samt om borgernes
adgang til boligsikring er blevet påvirket positivt eller negativt som følge af over-
gangen fra administration af boligsikring i landets kommuner til de nye digitale
Udbetaling Danmark centre.”
Svar:
Boligstøtte ydes enten som boligydelse eller boligsikring. Boligsikring ydes til ik-
ke-pensionister og førtidspensionister på ny ordning (førtidspension tilkendt efter
reglerne gældende fra den 1. januar 2003). Boligydelse ydes til folkepensionister
samt førtidspensionister på gammel ordning (førtidspension tilkendt efter reglerne
gældende før den 1. januar 2003).
Boligsikring og boligydelse beregnes efter objektive beregningsregler på grundlag
af boligudgiftens størrelse, husstandens indkomst, boligens areal og husstandens
sammensætning.
Antallet af modtagere af boligsikring er steget markant i perioden 2005-2015, her-
under også i perioden efter 2013, hvor Udbetaling Danmark overtog administratio-
nen af boligstøtte,
jf. tabel 1.
De gennemsnitlige udbetalinger har over perioden
ligget på et nogenlunde stabilt niveau med en svagt stigende tendens. De samlede
udgifter til boligsikring er i perioden steget med 1,2 mia. kr. (2016-pl).
Tabel 1: Aktivitetsoplysninger for boligsikringsmodtagere, 2005-2015. 2016-pl
Antal helårsmodtagere
Gns. (1.000 kr./år)
Mia. kr. i alt
År
2005
212.000
16,1
3,4
2006
16,0
3,4
212.100
2007
16,0
3,3
209.000
2008
15,8
3,2
204.000
2009
15,9
3,3
208.900
2010
16,0
3,6
224.900
2011
15,8
3,8
238.500
2012
15,6
3,9
250.100
2013
16,0
4,2
260.100
2014
16,3
4,4
266.900
2015
16,3
4,6
279.100
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 333: MFU spm. om udbetaling af boligsikring og antal modtagere heraf, til beskæftigelsesministeren
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Anm.: Konteringsoplysninger er indhentet fra KMD. Afvigelser i forhold til regnskabstal skyldes modregninger i
gammel boligstøttegæld og evt. regnskabsmæssige forskydninger
.
Tallene afspejler bl.a., at nye førtidspensionister siden 2003 bevilges boligstøtte ef-
ter reglerne for boligsikring og ikke efter reglerne for boligydelse, som det var til-
fældet tidligere.
Der spørges desuden ind til, om overgangen fra administration af boligstøtte i
kommunerne til Udbetaling Danmark har påvirket borgenes adgang til boligsikring.
Administrationen af boligstøtte blev overført fra kommunerne til Udbetaling Dan-
mark den 1. marts 2013, uden at lovgrundlaget og dermed kriterierne for tildelin-
gen af støtte blev ændret.
Ved overførslen af opgaverne til Udbetaling Danmark blev det bl.a. sikret, at
kommunen skal hjælpe borgere med særlige behov og fremmødte borgere, som har
problemer med at benytte digitale løsninger i forbindelse med en ansøgning om
ydelser hos Udbetaling Danmark.
Som følge af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi blev der i november 2014
indført regler om obligatorisk digital selvbetjening på Udbetaling Danmarks sags-
områder. Der blev i den forbindelse indført regler, der sikrer, at kommunen kan
undtage borgere fra krav om digital selvbetjening på Udbetaling Danmarks sags-
områder.
Jeg kan herudover oplyse, at Ankestyrelsen gav Udbetaling Danmark medhold i 90
pct. af de realitetsbehandlede klagesager over afgørelser om boligstøtte i 2014,
hvor Udbetaling Danmark var underinstans.
Jeg har på den baggrund ikke grund til at antage, at borgernes adgang til boligsik-
ring er blevet påvirket negativt som følge af overgangen fra administration af bo-
ligsikring i landets kommuner til Udbetaling Danmark.
Jeg kan afslutningsvis bemærke, at Beskæftigelsesministeriet følger udviklingen i
behandlingen af sager om boligstøtte som led i tilsynet med Udbetaling Danmark.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2