Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
2. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
330 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 330:
J.nr. 20165200109
”I svar på BEU alm. del - spørgsmål 208 oplyses, at der kun er givet 46 påbud
om substitution i tidsrummet fra 1. januar 2014 til 31. december 2015,
dvs. mindre end 2 påbud pr. måned. Der er kun givet eet undersøgelsespåbud,
dvs. hvor det kræves, at arbejdsgiveren undersøger, om et stof eller materiale
kan erstattes af et mindre farligt stof eller materiale. De øvrige påbud er
noget umiddelbart muligt og af den simple type med kun stof-stof substitution.
Mere komplicerede substitutionsmuligheder, f.eks. substitution fra (tri-)chlorerede
organiske opløsningsmidler til vandbaseret metalaffedtning, som kræver
andet produktionsudstyr, forekommer ikke.
Ministeren bedes på denne baggrund redegøre for følgende:
- Hvad er årsagen til, at substitutionsområdet ikke prioriteres højere i Arbejdstil-
synets indsatser?
- Hvad skal der til, for at Arbejdstilsynet arbejder mere systematisk med substi-
tution?”
Svar:
Det er først og fremmest arbejdsgiveren, der skal vurdere, om substitution er mulig.
Det er vigtigt, at virksomhederne forebygger mest muligt og sikrer, at ingen udsæt-
tes for farlige kemiske stoffer i forbindelse med arbejdet. Substitution er et vigtigt
element i virksomhedernes forebyggelse.
Som nævnt i svaret til spørgsmål 323 har vi med den politiske aftale om styrket ar-
bejdsmiljøindsats fra marts 2015 sat retningen for arbejdsmiljøindsatsen frem mod
2020. Det fremgår af aftaleteksten, at prioriteringen af arbejdsulykker, psykisk ar-
bejdsmiljø og belastninger af muskler og skelet ikke betyder, at alle andre arbejds-
miljøproblemer glemmes. Virksomhederne skal fortsat arbejde med at løse de kon-
krete arbejdsmiljøproblemer, der findes i netop deres brancher. Det er desuden så-
dan, at Arbejdstilsynet ser på alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer, når de er på
tilsyn, herunder problemer med fx farlige kemiske stoffer.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, der har oplyst
følgende:
”Efter arbejdsmiljøreglerne har virksomheden pligt til at vurdere, om farlige stoffer
og materialer kan substitueres til ufarlige, mindre farlige eller mindre generende