Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1569224_0001.png
J.nr. 001-13774
Den 17. november 2015
Folketingets beskæftigelsesudvalg har i brev af 26. oktober stillet følgende
spørgsmål nr. 33 (alm. del), som herved besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 33 (alm. del)
I forlængelse af svar på BEU alm. del spørgsmål 187 og 188 (folketingsåret 2014-
15, 2. samling) bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Hvad er årsagen til, at ministeren ikke ønsker at tage et nationalt skridt for at
fjerne/substituere/begrænse MI i maling, i stedet for at vente mindst 2 år på, at
EU gør dette?
Kan det ikke, som ved tidligere ensidige nationale initiativer være med til både at
sikre, at færre får sundhedsskadelige påvirkninger og give den danske industri et
produktionsmæssigt fortrin ved at være først med mindre skadelige stoffer i
maling?
Svar
Methylisothiazolinon (MI) er et biocid, som blandt andet anvendes til
konservering af maling under opbevaring, hvor det samlede produkt, altså selve
malingen, betragtes som en behandlet artikel ifølge biocidreglerne. Som der
redegøres for i svaret på BEU alm. del spørgsmål 187 er MI som aktivstof under
vurdering i EU, og kun ved en godkendelse vil MI fortsat kunne bruges i
biocidprodukter og behandlede artikler, også maling. Vurderingen forventes
afsluttet inden for de næste fire år.
I tiden indtil færdiggørelsen af biocidvurderingen vil det teoretisk være muligt at
foreslå en begrænsning af anvendelsen med hjemmel i den europæiske
kemikalielovgivning, REACH. Procedurerne for indførsel af nye begrænsninger for
fremstilling, anvendelse eller markedsføring af et kemisk stof er harmoniseret i EU
gennem REACH-forordningen. Kan der ikke dokumenteres en risiko på EU-plan,
men kun på nationalt plan, er der mulighed for at udarbejde nationale
begrænsninger i overensstemmelse med Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde, TEUF, artikel 34-36 om varens frie bevægelighed.
Da MI’s allergifremkaldende virkning ikke er begrænset til Danmark, men angår
både private og professionelle brugere af maling med MI over hele Europa, er det
Miljøstyrelsens vurdering, at det ikke er muligt i forhold til vores europæiske
forpligtelser at indføre en national regulering af MI i maling. Hvis Danmark
ønsker at indføre begrænsning af MI i maling, vil der derfor skulle indsendes et
forslag i overensstemmelse med ovennævnte procedure i REACH. Det vurderes
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvad årsagen er til, at ministeren ikke ønsker at tage et nationalt skridt for at fjerne/substituere/begrænse MI i maling, i stedet for at vente mindst 2 år på, at EU gør dette, til miljø- og fødevareministeren
imidlertid, at en eventuel begrænsning under REACH-forordningen ikke vil kunne
gennemføres hurtigere end den planlagte regulering under biocidforordningen.
Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, og formodentlig heller ikke muligt, at
igangsætte en sådan parallel regulering.
Det igangværende arbejde i EU, med at fastlægge en harmoniseret klassificering
for MI med en lav grænse for, hvornår blandinger indeholdende MI skal
faremærkes som allergifremkaldende og en deraf afledt grænse for
deklarationspligt af stoffet, forventes afsluttet i starten af 2017. Faremærkning af
produkter med MI vil give brugerne mulighed for at vælge maling med meget lavt
indhold af MI. Samtidig er faremærkning et incitament til producenterne om at
søge at erstatte stoffet.
Sideløbende med Danmarks arbejde i EU med at skærpe reguleringen af MI
gennem lovgivning, har Miljøstyrelsen iværksat en del initiativer for at begrænse
brugen af MI, og oplyse om risikoen for at udvikle allergi for MI fra blandt andet
maling, indtil EU-lovgivningen er på plads.
Miljøstyrelsen har gennem de seneste 3-4 år været i dialog med producenter af MI
og brancheforeningen for malingsproducenter i Danmark og i EU med henblik på
at nedbringe MI indholdet i maling, og dialogen har nu resulteret i en frivillig
klassificering og mærkning på EU niveau af maling indeholdende MI i
koncentrationer på mere end eller lig med 1.000 ppm (0,1%) mod den lovpligtige
grænse på 10.000 ppm (1%). Ligeledes er der enighed om en frivillig deklaration af
maling, der indeholder stoffet i koncentrationer på mere end eller lig med 15 ppm
(0,0015%).
Det er i dag kun i meget specialiserede malinger, at der ikke er tilsat MI, idet
konservering er nødvendig for at sikre malingens holdbarhed, og det er vanskeligt
at finde andre sikre kemiske stoffer til substitution af MI. Gennem
Miljøudviklings- og demonstrationsprogrammet (MUDP) understøtter Miljø-og
fødevareministeriet et projekt, der har til formål at nedbringe indholdet af
konserveringsmidler som MI i maling. Danske virksomheder er således i gang med
at udvikle alternative teknikker og mulige substitutionsalternativer til MI, og et
ensidigt dansk forbud ville ikke kunne give danske virksomheder en større
konkurrencemæssig fordel, end de vil få ved gennemførsel af de allerede igangsatte
initiativer.
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
2