Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1621357_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. april 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
305 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 305:
J.nr. 16/05205
”Ministeren
bedes kommentere intern henvendelse af 18. marts 2016 fra FOA om
sygedagpengelovens § 7 om uarbejdsdygtighed og mangel på koordinering mellem
sygedagpengeloven og loven om arbejdsløshedsunderstøttelse, BEU alm. del – bi-
lag 142.
Svar:
Helt overordnet vil jeg gerne slå fast, at sygedagpenge er en korttidsydelse. Det vil
sige, at sygedagpenge grundlæggende er tiltænkt de perioder, hvor man på grund af
sin sygdom ikke kan passe et arbejde, men har udsigt til at vende tilbage inden for
en overskuelig tid.
Jeg finder det afgørende, at de personer, der er så uheldige at havne i en sådan situ-
ation – og som i øvrigt opfylder sygedagpengelovens betinger – modtager den
ydelse og den tidlige, virksomhedsrettede indsats, som de efter sygedagpengeloven
har krav på.
En tidlig indsats øger nemlig chancerne for at komme tilbage i job, og det, mener
jeg, er bedst for den enkelte, virksomheden og samfundet.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ud fra de registreringer, som
kommunerne foretager, når en sygedagpengesag afsluttes, udarbejdet en opgørelse
over antallet af sager, hvor kommunerne har angivet, at borgeren er raskmeldt af
forvaltningen.
Denne opgørelse viser, at det er i omkring 1 pct. af sygedagpengesager, at kommu-
nen angiver at have truffet afgørelse om at stoppe med at udbetale sygedagpenge.
Dette niveau har ligget stabilt i den undersøgte periode fra 2010 til og med 2015.
Ankestyrelsens netop offentliggjorte praksisundersøgelse om sygedagpengelovens
§ 7 om uarbejdsdygtighed viser samtidig, at kommunerne i langt de fleste sager
træffer korrekte afgørelser om retten til sygedagpenge.
Når jeg læser praksisundersøgelsen, noterer jeg mig dog også, at kommunerne har
visse forståelses- og fortolkningsmæssige udfordringer i forhold til vurderingen ef-
ter sygedagpengelovens § 7. Jeg har på denne baggrund bedt Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering om, at der bliver fulgt op på undersøgelsen.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvorvidt en person skal modtage arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil derfor nu sende praksisundersø-
gelsen til kommunerne. Undersøgelsen beskriver de relevante regler på området og
giver konkrete eksempler på rigtige og forkerte afgørelser efter sygedagpengelo-
vens § 7. Jeg mener derfor, at den vil være et godt redskab for kommunerne til
fremadrettet at sikre en korrekt sagsbehandling på området.
Jeg kan yderligere oplyse, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering nu -
med udgangspunkt i praksisundersøgelsen – vil tage hul på arbejdet med at udar-
bejde en særskilt vejledning om vurdering af uarbejdsdygtighed efter sygedagpen-
gelovens § 7.
Samtidig vil Ankestyrelsen deltage på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
rings netværksmøder med kommunerne, hvor man vil drøfte undersøgelsen. Disse
tiltag mener jeg vil være med til at opkvalificere kommunernes sagsbehandling på
området.
I forhold til FOAs konkrete forslag om at lade sygedagpengene fortsætte, indtil
man efter a-kassens regler vurderes at kunne stå til rådighed, vil jeg gerne gøre
opmærksom på, at der i langt de fleste tilfælde er overensstemmelse mellem vurde-
ringen af uarbejdsdygtighedsbegrebet i sygedagpengeloven og rådighedsbegrebet i
arbejdsløshedsforsikringsloven.
Sygedagpenge skal ophøre delvist den dag, hvor den sygemeldte er delvist arbejds-
dygtig, og helt den dag, hvor den sygemeldte er helt arbejdsdygtig. Sygedagpenge-
ne skal dog standses tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær.
Dette skyldes, som tidligere nævnt, at sygedagpenge er en midlertidig ydelse.
Kommunen skal i disse sager foretage en individuel, konkret vurdering af den sy-
gemeldtes arbejdsevne og herunder tage stilling til, om personen har ret til revali-
dering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension, inden der
træffes beslutning om at standse sygedagpenge med henvisning til, at borgerens til-
stand er stationær.
Der kan altså være personer, hvis tilstand er stationær, og som derfor hverken op-
fylder betingelserne for at modtage sygedagpenge eller for at stå delvist til rådighed
for arbejdsmarkedet på 30 timer om ugen og modtage a-dagpenge, og som heller
ikke har en væsentlig og varigt nedsat arbejdsevne, som berettiger til et fleksjob.
Personer i denne situation vil dog kunne modtage kontanthjælp, hvis de opfylder
betingelserne herfor.
Personen kan selvfølgelig være uenig i kommunens vurdering af pågældendes uar-
bejdsdygtighed. I en sådan situation skal kommunen lade det indgå i vurderingen,
at den sygemeldte giver udtryk for stadig at være uarbejdsdygtig. Det udelukker
dog ikke, at der vil være tilfælde, hvor kommunen herefter ikke er enig i personens
egen vurdering. Fastholder en ledig også over for a-kassen at være syg, har a-
kassen ikke mulighed for at udbetale arbejdsløshedsdagpenge, da den ledige i så
fald ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Sidst vil jeg gerne gøre opmærksom på, at man kan klage til Ankestyrelsen, hvis
man er uenig i kommunes stop af sygedagpenge, herunder som følge af vurderin-
gen af uarbejdsdygtighed. Man kan ligeledes klage over kommunens afslag på
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvorvidt en person skal modtage arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren
fleksjob. Endeligt kan man klage til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
over a-kassens afgørelse om, hvorvidt man opfylder rådighedskravet.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3