Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1626759_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
28. april 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
309 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 309:
J.nr. 16/05265 – 2016-2030
”Med baggrund i artikel i Avisen.dk den 31. marts 2016: ”Trods redningsplanke:
Kontanthjælpsmodtagere nægtes lån til indskud” og det deri citerede svar
fra ministeren, bedes ministeren oplyse, i hvilket omfang, i hvilke situationer
og med hvilke begrundelser en kommune kan nægte at yde indskudslån til en
kontanthjælpsmodtager? Er det f.eks. lovligt at gøre som Aarhus Kommune,
som afviser beboerindskudslån, hvis det ikke er til en lejlighed, som er anvist
af kommunen, og hvis borgeren ikke er i gang med at afdrage på et tidligere
lån, eller betyder loven, at der skal foretages en konkret individuel vurdering?
Der
henvises
til
Avisen.dk,
www.avisen.dk/mange-kommuner-bruger-
ikkeneergaards-redningsplanke_378639.aspx?deck=A”
Svar:
Jeg har som minister ikke mulighed for at stilling til de konkrete sager, der refere-
res til i artiklen.
Jeg kan oplyse, at lån til beboerindskud som udgangspunkt kun ydes til almene bo-
liger og visse ældreboliger. Der skal indgives en ansøgning til kommunen.
Kommunen skal som hovedregel yde lån – såkaldt ”pligtlån” - hvis husstandsind-
komsten ligger under en bestemt grænse. Ansøgeren skal have behov for lånet.
Boligstøtteloven indeholder en kommunal pligt til som udgangspunkt at yde et nyt
beboerindskudslån, selv om husstanden har uindfriet gæld fra tidligere beboerind-
skudslån.
For lejere, som allerede er blevet sat ud af boligen på grund af betalingsmislighol-
delse, gælder denne pligt, når ansøgningen om beboerindskudslån vedrører den før-
ste varige bolig efter udsættelsen.
For udsættelsestruede lejere gælder pligten, hvis der er tale om en ansøger, hvor
udlejeren har indgivet anmodning om udsættelse pga. betalingsmisligholdelse, og
hvor ansøgningen om beboer-indskudslån vedrører den første varige bolig efter ud-
lejerens anmodning til fogedretten om udsættelse. For udsættelsestruede lejere er
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om en kommune kan nægte at yde indskudslån til en kontanthjælpsmodtager, til beskæftigelsesministeren
det en yderligere betingelse for den kommunale pligt, at der er tale om flytning fra
en bolig med en højere boligudgift, der ikke svarer til husstandens økonomiske
formåen, til en almen bolig med en lavere boligudgift.
For lejere, der ikke opfylder de nævnte betingelser, vil det være en konkret vurde-
ring, om kommunen vil yde beboerindskudslån til de pågældende lejere, der har
uindfriet gæld fra tidligere beboerindskudslån.
Ovennævnte fremgår også af vejledning om kommunernes handlepligt og handle-
muligheder i forhold til udsættelsestruede eller udsatte lejere (vejledning nr. 72 af
10. august 2010).
Det kan herudover oplyses, at det fremgår af vejledningen til boligstøtteloven, at i
en situation, hvor en ægtefælle eller et husstandsmedlem har underskrevet gældser-
klæringen, og en ægtefælle eller et husstandsmedlem fortsætter lejemålet efter leje-
lovgivningens regler herom, kan beboerindskudslån til et nyt lejemål til den anden
ægtefælle ikke nægtes med henvisning til det uafviklede lån.
Dette vil også være gældende ved ophævelse af registreret partnerskab, ved sam-
livsophævelse, eller hvor et tidligere husstandsmedlem fraflytter lejligheden.
En borger, der får afslag på beboerindskudslån, kan klage over afgørelsen til Anke-
styrelsen.
For at sikre at der ikke er tvivl om reglerne om beboerindskudslån til kontant-
hjælpsmodtagere, har jeg bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at
oplyse kommunerne om reglerne for beboerindskudslån..
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2