Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1624428_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 21. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 285
(Alm. del) efter ønske fra Karsten Hønge (SF) til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 285:
”Ministeren bedes oversende beregninger af den disponible indkomst for en
flygtning, der ansættes på et IGU-forløb i det offentlige på hvert af de relevante
løntrin, og med indregning af indkomsten på uddannelsesdelen af forløbet. Til
sammenligning ønskes angivet den disponible indkomst, såfremt personen var på
integrationsydelse. Der ønskes beregninger for en person uden familie i Danmark
og for en enlig forsørger med et barn.”
Svar:
Det fremgår af trepartsaftalen af 17. marts 2016 mellem regeringen og arbejds-
markedets parter, at virksomheden betaler de overenskomstaftalte EGU-satser.
På virksomheder, hvor der ikke er aftalt EGU-satser, eller på virksomheder, hvor
der ikke er overenskomst, benyttes elevsatserne for første og andet år og opsigel-
sesvarsler fra uddannelsesområdets overenskomst, jf. princippet i erhvervsud-
dannelsesloven. Opkvalificering i form af AMU- og sprogkurser m.v., der finder
sted i arbejdstiden, honoreres med integrationsydelse pr. time. IGU er i øvrigt
omfattet af den relevante kollektive overenskomst, som gælder på virksomheden,
for så vidt angår arbejdstid, genebetaling, opsigelsesvarsler m.v.
I beregningerne er det lagt til grund, at den pågældende flygtning er i praktik 30
timer om ugen i gennemsnit, og at uddannelsesdelen i gennemsnit er på 7 timer
om ugen. Under skoleforløbet modtager en flygtning, der er ikke-forsørger, en
godtgørelse, der svarer til 37,50 kr. pr. time, mens en enlig forsørger modtager en
godtgørelse, der svarer til 75 kr. pr. time. I praktikdelen modtager flygtningen en
løn, som varierer afhængigt af overenskomstområde, flygtningen er ansat på, jf.
ovenfor. I beregningerne er det endvidere lagt til grund, at der udbetales en time-
løn på 49 kr., som svarer til lønsatsen for EGU-elever på social- og sundhedsområ-
det, der er aftalt mellem KL og FOA.
På baggrund af ovenstående vil et IGU-forløb i det offentlige for en enlig uden
børn medføre en gennemsnitlig disponibel indkomst på ca. 2.900 kr. pr. måned
mod en disponibel indkomst på ca. 2.300 kr. pr. måned som modtager af integra-
24. april 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Integrationsanalyse
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
7226 8400
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Side
1/3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af beregninger af den disponible indkomst for en flygtning, der ansættes på et IGU-forløb i det offentlige på hvert af de relevante løntrin, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1624428_0002.png
tionsydelse. Det giver en nettogevinst på i gennemsnit ca. 500 kr. pr. måned
1
, jf.
tabel 1. Det er forudsat, at den enlige uden børn er fyldt 30 år eller ikke bor hos
en eller begge forældre.
Det fremgår ligeledes, at en enlig forsørger med et barn opnår en gennemsnitlig
disponibel indkomst på ca. 6.200 kr. pr. måned i et IGU-forløb i det offentlige mod
ca. 8.400 kr. pr. måned som modtager af integrationsydelse. Det giver en nedgang
i den disponible indkomst på i gennemsnit ca. 2.100 kr. pr. måned.
2
Tabel 1: Disponibel indkomst pr. måned for flygtninge i hhv. IGU-forløb i det offentlige
og på integrationsydelse, kr. (2016-pl.)
IGU-forløb
kr.
Enlig
Enlig med 1 barn
2.900
6.200
Disponibel indkomst
Integrationsydelse
kr.
2.300
8.400
Forskel
kr.
500*
-2.100*
Anm.: Der er forudsat en månedlig husleje for en enlig uden børn på 2.825 kr. og en månedlig husle-
je på 6.191 kr. for en enlig med 1 barn samt øvrige boligudgifter på 756 kr. for en enlig og 1.069 for
en enlig med 1 barn. Det forudsættes endvidere, at flygtningen ikke er medlem af folkekirken, får
fuld børnefamilieydelse, og at der ikke modtages dansktillæg som følge af bestået danskprøve. Det
antages, at kommuneskat svarer til landsgennemsnittet. Det er forudsat, at den enlige uden børn er
fyldt 30 år eller ikke bor hos en eller begge forældre. Tallene er afrundede til hele hundrede.
*Forskellen i disponibel indkomst på IGU-forløb og integrationsydelse er beregnet på baggrund af
nøjagtige tal og derefter afrundet til hele hundrede.
Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets beregninger og Skatteministeriets familiety-
pemodel, december 2015.
Nedgangen i den disponible indkomst for en enlig forsørger med et barn skyldes,
at enlige forsørgere oppebærer en højere sats end enlige uden børn. Enlige for-
sørgere på integrationsydelse modtager en månedlig ydelse på 12.019 kr. pr. må-
ned. Samtidig vil lønnen under et IGU-forløb i det offentlige være på gennemsnit-
ligt 8.645 kr. pr. måned for enlige forsørgere under de givne forudsætninger.
Enlige uden børn, der er fyldt 30 år eller ikke bor hos en eller begge forældre,
oppebærer en sats på integrationsydelse på 6.010 kr. pr. måned og vil derfor op-
leve en fremgang i den disponible indkomst pr. måned.
Det bemærkes, at ovenstående beregninger tager udgangspunkt i en timeløn på
49 kr., som svarer til lønsatsen for EGU-elever på social- og sundhedsområdet, der
er aftalt mellem KL og FOA. Hvis der alternativt tages udgangspunkt i en timeløn
på 102,32 kr., der svarer til overenskomsten på slagteriområdet mellem DI og
Fødevareforbundet NNF, vil et IGU-forløb for en enlig uden børn medføre en gen-
nemsnitlig disponibel indkomst på ca. 7.000 kr. pr. måned mod en disponibel ind-
komst på ca. 2.300 kr. pr. måned som modtager af integrationsydelse. Det giver
1
2
Forskellen er beregnet på baggrund af nøjagtige tal og derefter afrundet til hele hundrede.
Forskellen er beregnet på baggrund af nøjagtige tal og derefter afrundet til hele hundrede.
Side
2/3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om oversendelse af beregninger af den disponible indkomst for en flygtning, der ansættes på et IGU-forløb i det offentlige på hvert af de relevante løntrin, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1624428_0003.png
en nettogevinst på i gennemsnit ca. 4.700 kr. pr. måned, jf. tabel 2. Det er forud-
sat, at den enlige uden børn er fyldt 30 år eller ikke bor hos en eller begge foræl-
dre.
Det fremgår ligeledes, at en enlig forsørger med et barn opnår en gennemsnitlig
disponibel indkomst på ca. 10.000 kr. pr. måned i et IGU-forløb under slagteri-
overenskomsten mod ca. 8.400 kr. pr. måned som modtager af integrationsydel-
se. Det giver en nettogevinst på i gennemsnit ca. 1.700 kr. pr. måned.
3
Tabel 2: Disponibel indkomst pr. måned for flygtninge i hhv. IGU-forløb under slagteri-
overenskomsten og på integrationsydelse, kr. (2016-pl.)
IGU-forløb
kr.
Enlig
Enlig med 1 barn
afrundede til hele hundrede.
*Forskellen i disponibel indkomst på IGU-forløb og integrationsydelse er beregnet på baggrund af
nøjagtige tal og derefter afrundet til hele hundrede.
Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets beregninger og Skatteministeriets familiety-
pemodel, december 2015.
Disponibel indkomst
Integrationsydelse
kr.
Forskel
kr.
7.000
10.000
2.300
8.400
4.700
1.700*
Anm.: Der er lagt samme forudsætninger til grund for beregningerne, som under Tabel 1. Tallene er
Det bemærkes endvidere, at IGU-forløb er tiltænkt som en trædesten til det ordi-
nære arbejdsmarked, hvorfor man også bør se på de langsigtede indtjeningsmu-
ligheder for personer, som deltager i et IGU-forløb.
Inger Støjberg
/
Henrik Torp Andersen
3
Forskellen er beregnet på baggrund af nøjagtige tal og derefter afrundet til hele hundrede.
Side
3/3