Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1621940_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
284 (BEU alm. del), som hermed besvares.
18. april 2016
Sagsnr. 2016-1926
Spørgsmål nr. 284:
”Ministeren bedes kommentere interne henvendelser af 25. februar og 16. marts
2016 om minifleksjob, jf. BEU alm. del – bilag 119 og 139.”
Endeligt svar:
Reformen af førtidspension og fleksjob har som overordnet mål, at flest muligt skal
i arbejde og forsørge sig selv. Derfor er fleksjobordningen blevet målrettet, så også
personer med en meget lille arbejdsevne har mulighed for at få et fleksjob. Samti-
dig er det blevet mere attraktivt for arbejdsgiverne at ansætte borgere i fleksjob ned
til få timer om ugen, da arbejdsgiveren i dag kun betaler løn for det arbejde, der re-
elt udføres.
Jeg mener ikke, at det vil være en god ide at øremærke særlige job til fleksjoban-
sættelser, som Landsforeningen for Førtidspensionister foreslår. Efter min mening
kommer der ikke noget godt ud af at pålægge eksempelvis hospitaler og plejehjem
at oprette fleksjob, da vejen til at tage et socialt ansvar ikke kommer via tvang og
kvoter. I stedet skal vi have fokus på information om mulighederne og fordelene
ved at ansætte personer i fleksjob.
Tallene viser, at vi er godt på vej. Der var i januar 2016 ca. 15.700 personer ansat i
et fleksjob på 10 timer eller derunder. Det svarer til 6 ud af 10 nye fleksjob. Siden
reformen trådte i kraft i 2013 er ledigheden blandt borgere visiteret til fleksjobord-
ningen desuden faldet. Begge dele viser, at vi er på rette vej i forhold til at skabe en
mere rummelig fleksjobordning og dermed et mere rummeligt arbejdsmarked, hvor
også personer med en meget nedsat arbejdsevne har mulighed for at komme i be-
skæftigelse og blive en del af fællesskabet.
Jeg mener heller ikke, at der er behov for at afsætte særlige midler på finansloven
til et vikarbureau, som foreslået af Landsforeningen for Førtidspensionister. Hjælp
med jobsøgning er en opgave, der i ligger i kommunerne, og det er mit klare ind-
tryk, at der i mange kommuner er oprettet særligt målrettede tiltag – fx jobcaféer –
for at hjælpe kommunens ledige fleksjobbere.
Endelig kan jeg oplyse, at kommunerne skal behandle spørgsmål om hjælp så hur-
tigt som muligt. Der er ikke en fast grænse for, hvor lang tid en sag må tage, da det
er forskelligt fra sag til sag, hvornår der er tilstrækkelig dokumentation til, at der
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om ministerens kommentar til interne henvendelser af 25/2 og 16/3-2016 om minifleksjob, til beskæftigelsesministeren
kan træffes en afgørelse. Sager om fx førtidspension eller fleksjob er ofte komplek-
se og kræver en grundig, tværfaglig sagsbehandling og belysning, og det kan tage
tid. Borgerne kan, hvis de er utilfredse med selve sagsbehandlingen, klage til
borgmesteren i den pågældende kommune, der er ansvarlig for kommunens admi-
nistration.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2