Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1621977_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Rasmus Prehn
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. april 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
283 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Ras-
mus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 283:
J.nr. 16/05194
”Ministeren bedes kommentere intern henvendelse af 9. marts 2016 om pension, jf.
BEU alm. del - bilag 138.”
Svar:
Som jeg forstår den interne henvendelse handler den om, at en ændring af efter-
lønsordningen i 2006 skulle have afstedkommet en økonomisk uhensigtsmæssig
retstilstand for borgeren Lindy Søren Petersen.
Jeg har derfor bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om en udtalelse
om ændringerne i efterlønsordningen i forbindelse med Velfærdsaftalen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst følgende:
”Ændringerne i efterlønsordningen i 2006 skete som led i Aftale om fremtidens
velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (Velfærdsaftalen).
Som led i Velfærdsreformen blev der bl.a. foretaget følgende ændringer i efter-
lønsordningen:
Efterlønsalderen blev gradvis forhøjet til 62 år fra 2019 frem mod 2022. Og folke-
pensionsalderen blev gradvist forhøjet til 67 år fra 2024 frem mod 2027.
En række aldersgrænser i bl.a. social- og arbejdsmarkeds- og skattelovgivningen
blev justeret i takt med efterløns- og folkepensionsalderen.
Der blev indført en fortrydelsesordning i efterlønsordningen, således at personer,
der tidligere havde fravalgt efterlønsordningen, kunne fortryde fravalget senest 15
år før efterlønsalderen. Efterlønnen blev reduceret for det antal års bidragsbetaling,
som personen manglede at betale i forhold det ordinære anciennitetskrav.
Der blev også indført en bestemmelse om, at efterlønsmodtagere, der havde lønar-
bejde med en lav timeløn op til en grænse kunne få lempet fradraget i efterlønnen,
så der blev et større incitament til også at tage lavere lønnet arbejde samtidig med
efterlønnen.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om ministerens kommentar til intern henvendelse af 9/3-2016 om pension, til beskæftigelsesministeren
Der blev endvidere indført en bestemmelse om, at udbetaling af skattebegunstigede
pensioner i perioden mellem det 60. år og efterlønsalderen, skulle medregnes i op-
gørelse af fradrag i efterlønnen for pensioner. Bestemmelsen havde til formål at fo-
rebygge utilsigtet brug af skattebegunstigede pensionsordninger til at finansiere til-
bagetrækning i årene umiddelbart før den fastsatte efterlønsalder. Bestemmelsen
ville tidligst få betydning fra 2019.
Som følge af forhøjelse af efterlønsalderen blev aldersgrænsen for udbetaling fra
nytegnede skattebegunstigede pensionsordninger hævet parallelt med efterlønsalde-
ren.
Som led i Aftale om senere tilbagetrækning fra 2011 blev forhøjelsen af efterløns-
og folkepensionsalderen rykket 5 år frem, således at den gradvise forhøjelse af ef-
terlønsalderen begyndte i 2014. Fremrykningen betyder også, at bestemmelsen om,
at udbetaling af skattebegunstigede pensioner i perioden mellem det 60. år og efter-
lønsalderen, skulle medregnes i opgørelse af fradrag i efterlønnen for pensioner, fik
betydning fra 2014.”
Jeg kan henholde mig til de af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering afgiv-
ne oplysninger. På grundlag af de foreliggende oplysninger er det således styrel-
sens vurdering, at ændringerne i efterlønsordningen i forbindelse med Velfærdsaf-
talen ikke vil kunne afstedkomme de konsekvenser på det tidspunkt, der er beskre-
vet.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2