Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1559520_0001.png
TALE
20. oktober 2015
Ministerens tale til samrådsspørgsmål C og D om re-
formen af førtidspension og fleksjob den 20. oktober
2015
Sagsnr. 2015 - 4447
Samrådsspørgsmål C
På baggrund af Berlingske Tidendes artikel den 18. september 2015 ”Reform har
kun fået 31 i arbejde” bedes ministeren redegøre for, om ministeren kan bekræfte
Berlingske Tidendes oplysninger, og om ministeren er tilfreds med den måde, re-
formen af førtidspension og fleksjob er blevet ført ud i livet på, og om den ringe
jobeffekt giver ministeren anledning til at ændre loven, eller hvad ministeren i givet
fald vil gøre for at forbedre kommunernes indsats.
Ministeren bedes samtidig gøre rede for, om ministeren er enig med anbefalinger-
ne i Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra april 2015, som siger, at kommunerne
i endnu højere grad skal sende syge borgere i arbejdsprøvninger og ressourcefor-
løb, inden der tages stilling til førtidspension.
Samrådsspørgsmål D
Der ønskes en orientering om, og en drøftelse af:
hvor snævert kommunerne skal tolke arbejdsmarkedslovgivningen, således at
man undgår udsigtsløse arbejdsprøvninger, som man eksempelvis har set i As-
sens Kommune (http://nyhederne.tv2.dk/2015-07-24-kommune-tvinger-
alvorligt-gigtplaget-i-aktivering-tag-din-seng-med-paa-arbejde)
hvad ministeriet har gjort for at orientere og vejlede kommunerne, så man und-
går den slags unødvendige arbejdsprøvninger i stedet for at tilkende borgerne
en førtidspension?
Indledning til spørgsmål C
Samrådet i dag handler om reformen af førtidspension og
fleksjob, som blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget
i 2012.
Reformen er et nødvendigt paradigmeskifte i forhold til,
hvordan vi som samfund ser på vores mest udsatte borgere
– nemlig som en gruppe borgere, som ikke skal parkeres
på passiv forsørgelse, men som i videst muligt omfang
skal have et arbejdsliv og være en del af fællesskabet.
Det bakker regeringen fortsat fuldt op om.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Der bliver i samrådsspørgsmål C spurgt til, om jeg er
tilfreds med den måde, reformen af førtidspension og
fleksjob er ført ud i livet på, og der henvises til, at der kun
er kommet 31 i job.
For at svare herpå er det vigtigt at starte med de
oprindelige intentioner bag reformen, herunder bag de nye
ressourceforløb.
Formålet med reformen og status
Det helt overordnede mål med reformen er, at flest muligt
skal i arbejde og forsørge sig selv.
Det kræver, at flere får en tilknytning til arbejdsmarkedet,
og at færrest muligt skal ende på varig, passiv forsørgelse.
Lad mig kort citere fra de første linjer i aftaleteksten:
”Det er nødvendigt at nytænke førtidspensions- og
fleksjobområdet, så flere får mulighed for at realisere
deres potentiale i et aktivt arbejdsliv og være en del af
fællesskabet”
Helt grundlæggende betyder det, at borgere med en
potentiel arbejdsevne skal have den nødvendige hjælp til
at udvikle denne, så de ikke ender på førtidspension.
Derfor blev der med reformen opbygget et helt nyt system
i landets kommuner med rehabiliteringsteams,
koordinerende sagsbehandlere, tværfaglige
ressourceforløb, og en ny fleksjobordning, der er målrettet
personer med en meget begrænset arbejdsevne.
Det er en ambitiøs reform, som tager tid at implementere.
Men vi kan glæde os over, at vi allerede på nuværende
tidspunkt kan se, at reformen på flere fronter er på rette
spor:
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Der er i dag ca. 22.400 færre fuldtidspersoner på før-
tidspension, end da reformen trådte i kraft. Det vil sige,
at færre borgere i dag dømmes ude af arbejdsmarkedet.
Især antallet af unge, som tilkendes førtidspension er
faldet, og det er nok reformens største succes: at vi ik-
ke permanent lukker unge mennesker ude af arbejdsli-
vet.
Samtidig er 5.800 flere helårspersoner kommet ind i
fleksjobordningen. Og ledigheden for fleksjobbere er
faldet fra 25 pct. til 18,5 pct.
Seks ud af ti nye fleksjob går til personer, der arbejder
10 timer eller mindre om ugen. Og det er helt konkret
lykkedes at skabe plads til ca. 13.000 personer med en
ganske lille arbejdsevne på arbejdsmarkedet via et
fleksjob.
Sidst, men ikke mindst, deltager knap 12.000 borgere i
øjeblikket i ressourceforløb, som er omdrejningspunk-
tet for vores samråd i dag.
Formålet med og indholdet af ressourceforløb
Ressourceforløb er en tidlig, tværfaglig og
sammenhængende indsats, der skal gives til personer, der
har store og komplekse problemer. Ofte til personer, der
før reformen ville have fået tilkendt førtidspension.
Et ressourceforløb kan vare fra et til fem år afhængig af
borgerens behov, og der er mulighed for forlængelse.
I ressourceforløb skal der gives en helhedsorienteret og
tværfaglig indsats på tværs af de relevante sektorer – dvs.
både beskæftigelsesmæssige, sociale og sundhedsmæssige
tilbud.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil derfor gerne slå fast, at målet med ressourceforløb
er at udvikle borgerens arbejdsevne -
IKKE
at
”arbejdsprøve” borgeren, som der hentydes til i
spørgsmålet.
Det handler derimod om at fokusere på borgerens
muligheder og lægge en strategi for at udvikle disse.
Det er også vigtigt at slå fast, at førtidspension ikke blev
afskaffet med reformen. Heller ikke for de unge.
Personer, der er så syge eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er åbenbart formålsløst at
forsøge at udvikle deres arbejdsevne, skal fortsat tilkendes
førtidspension. Det ændrer reformen ikke ved.
Det er altid en konkret og individuel vurdering, om en
borger skal have et ressourceforløb, en førtidspension eller
et fleksjob.
Samtidig er det vigtigt, at denne vurdering foretages på et
grundlag, der er grundigt belyst fra alle vinkler, hvilket
netop er formålet med rehabiliteringsteamet, hvor flere
forvaltninger og regionen er repræsenteret.
Rehabiliteringsteamet er et kvalificeret, fagligt centrum
for behandlingen af borgerens sag, og det ønsker vi ikke at
spolere ved fra centralt hold at detailregulere
komplicerede og konkrete vurderinger af fx arbejdsevne
og udviklingspotentiale.
Om afgangen fra ressourceforløb
Med disse ord vil jeg gå videre til de tal for afgangen fra
de afsluttede ressourceforløb, som udgør den konkrete
baggrund for dagens samråd.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan bekræfte Berlingske Tidendes oplysninger om,
hvor mange, der har afsluttet et ressourceforløb til et
ordinært job.
Oplysningerne stammer fra en opgørelse, foretaget af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som er
gengivet i mit svar på udvalgets spørgsmål 194.
Det er dog endnu for tidligt på denne baggrund at drage
konklusioner omkring jobeffekter af ressourceforløbene.
Det skyldes, at der på nuværende tidspunkt er afsluttet så
få og korte forløb, at vi ikke har et repræsentativt billede
af indsatsen.
Opgørelsen fra STAR bygger således på ca. 1.100
afsluttede forløb, mens der i øjeblikket er gang i knap
12.000 forløb ude i landets kommuner.
Ressourceforløbene kan vare imellem 1 og 5 år, og de
forløb, der var afsluttet til og med marts 2015 kan således
ikke siges at være repræsentative for indsatsen.
Jeg tror, vi alle kan blive enige om, at der ikke findes
snuptagsløsninger, når det handler om at hjælpe de
allermest udsatte borgere ind på arbejdsmarkedet. Det
kræver en langvarig indsats. Og det er netop formålet med
et ressourceforløb.
Man skal også huske på, at de mennesker, der er i
ressourceforløb, er personer, der før reformen primært fik
tilkendt førtidspension.
I det lys er det værd at bemærke, at der samlet set er mere
end 22 pct., som har fået et ordinært job, et fleksjob eller,
som nu står til rådighed for disse.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Dermed har over en femtedel af de afsluttede forløb
således resulteret i, at borgeren har genvundet
tilknytningen til arbejdsmarkedet frem for at være dømt
ude af fællesskabet.
Med det sagt vil jeg også gerne slå fast, at der ikke er
belæg for at koble tal for dødsfald med indholdet i
ressourceforløb, hvilket også fremgår af mit svar på
udvalgets spørgsmål 204.
Da aftalen om reformen blev indgået i 2012, forudsatte
man, at der, ud af samtlige forløb der forventedes igangsat
fra 2013 til 2032, ville være ca. 2 pct. i henholdsvis
ordinær beskæftigelse og fleksjob, når reformen var fuldt
indfaset.
Af de årsager, jeg netop har nævnt, er det ikke muligt på
nuværende tidspunkt at vurdere, hvorvidt de aktuelle
afgange afviger fra det forudsatte.
For mit eget vedkommende giver den nuværende afgang
fra ressourceforløbende imidlertid ikke anledning til
bekymring.
I stedet er mit klare fokus at understøtte kommunerne i at
levere gode ressourceforløb med et indhold af høj kvalitet.
For det er helt afgørende for reformen, at
ressourceforløbene får et indhold, der kan gøre en reel
forskel for den enkelte borger.
Der skal være mening og perspektiv i tingene. Borgere
med markant nedsat arbejdsevne skal ikke trækkes
igennem forløb, hvis det på forhånd er åbenbart
formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Men der er også brug for en forståelse og anerkendelse af,
at det tager tid at udvikle arbejdsevnen, og at indholdet i
ressourceforløbet tilrettelægges efter det.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Implementeringen af reformen
Noget af det, der optager mig, er, at flere personer i
ressourceforløb kommer ud på en rigtig arbejdsplads.
Jeg tror, at det for mange vil være forbundet med
motivation og selvrespekt at være tilknyttet en
arbejdsplads med kolleger og at have følelsen af at lave
noget meningsfuldt.
Jeg er derfor også lodret uenig i spørgerens hentydning til,
at virksomhedsrettede tilbud skulle fungere som
meningsløse arbejdsprøvninger. Det handler tværtimod om
at bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet.
Samtidig er det klart, at en virksomhedsrettet indsats skal
tilrettelægges på den rigtige måde, så det giver mening for
borgeren.
Det kræver stor støtte fra jobcentret og virksomheden, og
at både jobcentret, virksomheden og borgeren er forberedt
på, hvad der skal ske, og hvornår der bliver fulgt op.
Det er også hovedfokus i projektet ”Virksomhedscenter
generation 2”, som skal styrke den virksomhedsrettede
indsats for borgere i ressourceforløb og udsatte
kontanthjælpsmodtagere.
På baggrund af erfaringer herfra har vi desuden netop afsat
53,5 mio. kr. til projektet JobFirst, som skal udvikle og
afprøve en model, der skal systematisere kommunernes
arbejde med den virksomhedsrettede indsats i
ressourceforløb.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om førtidspension fra
2015
Afslutningsvist bliver der spurgt til konklusionerne i
Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra april 2015, som
undersøgte en række sager om førtidspension – både
tilkendelser og afslag.
Praksisundersøgelsen viser, at kommunerne i samtlige
sager om afslag på førtidspension har truffet den rigtige
afgørelse, og det samme gælder for flertallet af
tilkendelserne – både for borgere over og under 40 år.
Samtidig konkluderer undersøgelsen, at kommunerne
generelt anvender og udfylder rehabiliteringsplanens
forberedende del korrekt. Det er vigtigt, da det er
grundlaget for teamets indstilling til kommunen.
Begge disse konklusioner er positive. Især set i lyset af, at
sagerne blev afgjort meget kort tid efter, at reformen trådte
i kraft.
Men der er naturligvis også plads til forbedring i forhold
til de sager, hvor Ankestyrelsen ikke har været enig i
kommunens afgørelse.
Her peger undersøgelsen blandt andet på, at kommunerne
skal blive bedre til at få alle sagens hjørner belyst.
Ankestyrelsen nævner intet om arbejdsprøvninger. Det er
der efter min mening gode grunde til, da det er en forældet
måde at se beskæftigelsesindsatsen på.
I stedet påpeger de, at kommunerne skal være
opmærksomme på, at de kan anvende relevante og
individuelle ressourceforløb, hvilket er helt i tråd med
reformens formål.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Det stemmer også udmærket overens med det store fokus,
vi i øjeblikket har på indholdet i ressourceforløb.
Indledning til spørgsmål D
I forhold til samrådsspørgsmål D mener jeg, at det første
punkt er dækket ind af min besvarelse af
samrådsspørgsmål C.
I forhold til det andet punkt om orientering og vejledning
af kommunerne kan jeg oplyse, at
Beskæftigelsesministeriet, som myndighed, selvfølgelig
har et ansvar for at vejlede kommunerne bedst muligt, når
ny lovgivning træder i kraft.
Det er et ansvar vi tager alvorligt, og som jeg synes, vi
lever op til.
Jeg har ikke tænkt mig at gennemgå samtlige vejledninger
mv. som er blevet sendt til kommunerne om reformen, da
vi i så fald vil få brug for at udvide dagens samråd.
I stedet har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
udarbejdet en oversigt, som vil blive eftersendt til
udvalget.
Jeg vil dog fremhæve, at der i forbindelse med reformen
blandt andet blev udsendt en guide til sagsbehandlerne i
jobcentrene som netop forklarede formålet med indsatsen i
et ressourceforløb og gav eksempler på forskellige
relevante indsatser.
Desuden kan jeg nævne en orienteringsskrivelse om
arbejdet i rehabiliteringsteamet, som kommunerne fik
tilsendt i august.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 20/10-2015 om fleksjob- og førtidspensionsreformen, til beskæftigelsesministeren
Heri er det beskrevet, hvordan kommunerne kommer hele
vejen rundt om borgerens situation og får lavet en god
rehabiliteringsplan, så borgeren får et godt afsæt for at
komme videre.
Derudover udsendte den tidligere socialminister i
september 2014 et hyrdebrev og vejledning til
kommunerne, som blandt andet understreger, hvornår der
skal tilkendes førtidspension i stedet for ressourceforløb i
forlængelse af en række diskussioner herom.
Afslutning
Samlet set har reformen af førtidspension og fleksjob
medført et helt nødvendigt skifte fra at fokusere på
borgeres begrænsninger til at fokusere på deres
muligheder.
Det bakker regeringen fuldt op om.
Vi er i gang med en langsigtet investering i de mest
udsatte borgere, og mit hovedfokus vil fortsat være, at
ressourceforløbene har et indhold, som kan leve op til de
høje forventninger, der er til reformen.
Vi skal ikke opgive nogen, hvis der er en chance for, at de
med den rette hjælp kan få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det kræver dog, at vi er villige til at tænke langsigtet og
have tålmodighed.
Tak for ordet.
10