Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1617362_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. april 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
279 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (Dansk Folkeparti).
Spørgsmål nr. 279:
J.nr. 2016-0001011
”Ministeren bedes uddybe svar på BEU alm. del - spørgsmål 251 og herunder
redegøre for følgende:
-
Kan Arbejdsskadestyrelsen afgøre en sag om en arbejdsskade endeligt, når
en person er tilkendt midlertidigt fleksjob? Eller kan Arbejdsskadestyrelsen
først gøre dette efter 5 år?
Hvis en borger har haft en arbejdsskade i mange år og haft en sag kørende
om tab af erhvervsevne i flere år, mener ministeren så det er rimeligt, at
borgeren først skal igennem hele systemet, herunder efterfølgende 5 år i
fleksjob, før borgerens arbejdsskade bliver endeligt afgjort vedrørende tab
af erhvervsevne? Hvad agter ministeren konkret at gøre for, at borgerne får
en afgørelse hurtigere i sådanne sager?
Kan ministeren bekræfte, at Patienterstatningen også afventer med at træffe
endelig afgørelse i sager, der er rejst i Ankenævnet for Patienterstatning,
før der ligger en endelig afgørelse i Arbejdsskadestyrelsen om tab af er-
hvervsevne, så skadelidte også her kommer til at vente yderligere? Hvilke
initiativer vil ministeren tage, så patienter ikke skal vente flere år på en en-
delig afgørelse?
Under behandlingen af lovforslag L 53, folketingsåret 2012-13, om en re-
form af førtidspension og fleksjob, har den tidligere beskæftigelsesminister
i svar på L 53 – spørgsmål 133, anført, at ”I de situationer, hvor Arbejds-
skadestyrelsen vurderer, at tilskadekomnes erhvervsevne med sikkerhed er
varigt nedsat helt eller delvis på grund af arbejdsskaden, kan styrelse fast-
sætte tabet af erhvervsevne endeligt for denne del af nedsættelse af er-
hvervsevnen.” Vil det sige, at Arbejdsskadestyrelsen kan træffe en endelig
afgørelse inden der er gået 5 år?”
-
-
-
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra Arbejdsskadestyrelsen og
Sundheds- og Ældreministeriet, hvorunder Patienterstatningen hører.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 279: MFU spm. om afgørelser truffet i Arbejdsskadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren
Sundheds- og Ældreministeriet har indhentet bidrag fra Patienterstatningen, som
har oplyst følgende:
”Når en arbejdstager først udsættes for en arbejdsskade og siden i forbindelse med
behandlingen for arbejdsskaden er så uheldig at få også en patientskade, er arbejds-
skadesikringsloven indrettet således, at arbejdsskadeforsikringsselskabet skal dæk-
ke ikke bare de direkte følger af arbejdsskaden, men også de eventuelle skader, der
måtte opstå ved den skadelidtes behandling i sundhedssystemet. Erstatning efter
arbejdsskadesikringsloven er altså primær og dækker forud for erstatning efter lov
om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet. Som anført fastsætter
Patienterstatningen erstatning og godtgørelse efter erstatningsansvarsloven.
Højesteret har ved dommen U 1995.843 fastslået, at reglen i arbejdsskadesikrings-
lovens § 55 (nu § 77) indebærer, ”at når et krav kan være omfattet af arbejdsskade-
forsikringsloven, er den skadelidte ikke berettiget til at forfølge sit eventuelle krav
efter erstatningsansvarsloven, før spørgsmålet om hans tilsvarende krav efter ar-
bejdsskadeforsikringsloven er afgjort.” Det betyder, at Patienterstatningen i den
pågældende sag ikke bare kan, men også skal afvente Arbejdsskadestyrelsens fast-
sættelse af erstatning efter arbejdsskadesikringsloven, før vi kan tilkende eventuel
yderligere erstatning efter erstatningsansvarsloven.
På nogle punkter er erstatningsansvarsloven mere favorabel end arbejdsskadesik-
ringsloven. Det betyder, at der i denne type sager – altså hvor der foreligger både
en arbejdsskade og en patientskade – kan være mulighed for yderligere erstatning
efter erstatningsansvarsloven, end den som skadelidte har fået efter arbejdsskade-
sikringsloven for begge skader. Denne yderligere erstatning betegnes som ”diffe-
renceerstatning”.
Som det fremgår af ovennævnte Højesteretsdom, skal vi afvente, at Arbejdsskade-
styrelsen afgør sagen om erhvervsevnetab efter arbejdsskadesikringsloven, inden vi
kan tage stilling til, om der eventuelt skal tilkendes en differenceerstatning efter er-
statningsansvarsloven.
Af spørgsmål 279 fremgår også, om Patienterstatningen afventer, at Ankenævnet
for Patienterstatningen afgør en ankesag, før vi træffer afgørelse om erstatning for
tab af erhvervsevne.
Vi kan oplyse, at den normale praksis er, at vi fortsætter med at tage stilling til de
erstatningsposter, som ikke er afgjort, og som kan afgøres, efterhånden som vi får
det nødvendige materiale ind, uanset at selve spørgsmålet om erstatningsberettigel-
se er anket af en anden af sagens parter, det vil i en situation som den foreliggende
sige fx det hospital, der har behandlet skadelidte.
Som det fremgår ovenfor, er det ikke den verserende sag i Ankenævnet, der gør, at
vi ikke kan afslutte sagen, men det forhold, at vi afventer at Arbejdsskadestyrelsen
afslutter sagen, således at vi kan tage stilling til et eventuelt differencekrav.”
Arbejdsskadestyrelsen har oplyst følgende:
”Arbejdsskadestyrelsen henviser til besvarelsen af BEU (alm. del) 251, hvor det
fremgår, at Arbejdsskadestyrelsen ifølge § 17 a i arbejdsskadesikringsloven skal
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 279: MFU spm. om afgørelser truffet i Arbejdsskadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren
træffe en midlertidig afgørelse om tab af erhvervsevne, når tilskadekomne modta-
ger ledighedsydelse, eller når der ikke er bevilget permanent fleksjob.
Kommunens tilkendelse af midlertidigt fleksjob er et udtryk for, at den tilskade-
komnes erhvervsmæssige situation ikke er endeligt afklaret. Tilkendelsen af et
midlertidigt fleksjob er således et led i den kommunale afklaring af den tilskade-
komnes erhvervsevne.
Der er ikke i arbejdsskadesikringsloven fastsat en grænse på 5 år, før der kan træf-
fes en endelig afgørelse. Arbejdsskadestyrelsen træffer en endelig afgørelse om tab
af erhvervsevne i arbejdsskadesagen, når den tilskadekomnes erhvervsmæssige si-
tuation er endeligt afklaret. Den erhvervsmæssige situation er endelig afklaret, når
kommunen tilkender førtidspension eller et permanent fleksjob.
Efter anmodning fra tilskadekomne kan Arbejdsskadestyrelsen træffe en endelig
afgørelse om den sikre del af tabet af erhvervsevne, når den tilskadekomne er i
fleksjob. Det forudsætter, at styrelsen, som det fremgår af besvarelsen af BEU 133
(L53) vurderer, at de erhvervsmæssige forhold er tilstrækkeligt afklarede til, at sty-
relsen kan træffe en afgørelse om, at den tilskadekomnes erhvervsevne er varigt
nedsat helt eller delvist på grund af arbejdsskaden.
Det skal tilføjes, at den tilskadekomne ikke venter på en erstatning, mens den
kommunale afklaring af erhvervsevnen finder sted. Arbejdsskadestyrelsen kan
træffe midlertidige afgørelser undervejs i forløbet, hvor der tilkendes en løbende
erstatning.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdsskadestyrelsen og Sundheds- og
Ældreministeriet.
Som nævnt i mit svar på BEU (alm. del) 252 mener jeg ikke, at tilskadekomne bør
vente længere end højst nødvendigt på en afgørelse. Derfor er jeg, som det også
fremgår af mit tidligere svar, optaget af tankerne om en forenkling af arbejdsskade-
systemet, så der hurtigere kan træffes endelig afgørelse i en arbejdsskadesag, så til-
skadekomne kan komme videre med deres liv hurtigst muligt.
Det er min opfattelse, at anbefalingerne fra ekspertudvalget om arbejdsskadeområ-
det kan danne grundlag for at løse nogle af disse problemer. Det handler bl.a. om
regelforenkling og et bedre samarbejde mellem arbejdsgiveren, kommunen og ar-
bejdsskadesystemet.
Som tidligere nævnt forventer jeg, at drøftelserne af ekspertudvalgets anbefalinger
genoptages i 2016, og det er mit håb, at vi kan finde en løsning, der tilgodeser et
mindre komplekst arbejdsskadesystem.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 279: MFU spm. om afgørelser truffet i Arbejdsskadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
4