Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1617634_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. april 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
275 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 275:
J.nr. 2016-1621
”Vil ministeren som opfølgning på svarene på BEU alm. del - spørgsmål 230 og
231 redegøre for, hvor stor andelen af arbejdsulykker med motorkøretøjer udgør i
hhv. vinter- og sommermånederne i forhold til den samlede population (det samle-
de antal) af ulykker for både privatbiler og erhvervskøretøjer? ”
Svar:
Jeg har anmodet Arbejdstilsynet om en udtalelse vedrørende den andel, arbejds-
ulykker med motorkøretøjer udgør i forhold til den samlede population af ulykker
for både privatbiler og erhvervskøretøjer. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Ifølge Arbejdstilsynets ulykkesregister er der sket knapt 2.200 arbejdsulykker med
motorkøretøjer i trafikken (undtagen motorcykler og knallerter) i perioden fra og
med december 2010 til og med februar 2015. De anmeldte arbejdsulykker med mo-
torkøretøjer (undtagen motorcykler og knallerter) fordeler sig som følger på vintre
(december, januar, februar) og somre (juni, juli, august):
Anmeldte arbejdsulykker med motorkøretøjer (undtagen motorcykler og knallerter) i trafikken
fordelt på ulykkesår og vinter/sommer
Vintre
2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015
(dec, jan, feb)
192
151
146
132
155
Somre
2011
2012
2013
2014
(jun, jul, aug)
122
106
94
84
Kilde: Arbejdstilsynets ulykkesregister
Detaljeret tabel findes i bilag (tabel 1).
Sammenlignet med sommermånederne 2011-2014 er der en overhyppighed af an-
meldte arbejdsulykker med motorkøretøjer i trafikken i vintrene 2010/2011 –
2013/2014. Sommerulykkerne udgør i gennemsnit 20 procent af årets anmeldte ar-
bejdsulykker med motorkøretøjer, hvor vinterulykkerne i gennemsnit udgør 30
procent af årets ulykker. For vinterulykkerne er året regnet fra december-
november.
Arbejdstilsynet er bekendt med, at der sker flere arbejdsulykker, der er anmelde-
pligtige, end det, der er afspejlet i ulykkesregistret. De seneste undersøgelser peger
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andelen af arbejdsulykker med motorkøretøjer udgør i hhv. vinter- og sommermånederne, til beskæftigelsesministeren
1617634_0002.png
på, at der er en generel underrapportering på 46 pct. Det vurderes dog, at alle ar-
bejdsulykker med døden til følge anmeldes.
Til brug for besvarelsen er Transport- og Bygningsministeriet anmodet om bidrag
for så vidt angår den samlede population af ulykker med personskade for både pri-
vatbiler og erhvervskøretøjer i perioden 2011-2014.
Transport- og Bygningsministeriet har ud fra uheldsstatistikken udarbejdet neden-
stående tabel for den samlede population af ulykker med personskade med motor-
køretøjer:
Registrerede personskadeulykker med personbil (inkl. taxier og små udrykningskøretøjer), va-
rebil, lastbil og/eller bus involveret fordelt på år og vinter/sommer
Vintre
2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015
(dec, jan, feb)
597
685
493
594
601
Somre
2011
2012
2013
2014
(jun, jul, aug)
796
722
710
643
Kilde: Vejdirektoratets uheldsstatistik
Detaljeret tabel findes i bilag (tabel 2).
Sammenlignet med sommermånederne 2011-2014 er der ingen overhyppighed af
registrerede personskadeulykker med personbil, varebil, lastbil og/eller bus i vint-
rene 2010/2011 – 2013/2014. Sommerulykkerne udgør i gennemsnit 26 procent af
årets registrerede trafikulykker med motorkøretøjer, hvor vinterulykkerne i gen-
nemsnit udgør 22 procent af årets ulykker. For vinterulykkerne er året regnet fra
december-november.
Ifølge Vejdirektoratet gælder det generelt for deres uheldsstatistik, at antallet af
ulykker med personskade vil være lavere i vintre, hvor der er meget sne, og højere i
vintre, hvor der er mindre sne. Dette skyldes, at meget sne medfører langsommere
og mindre kørsel, hvorfor der typisk vil være færre og mindre alvorlige ulykker.
Omvendt vil der i vintre med mindre eller ingen sne blive kørt stærkere og mere,
hvilket medfører flere og mere alvorlige ulykker. Der vil særligt være flere lette
trafikanter (knallerter, cyklister mv.) i trafikbilledet om vinteren, hvis der ikke er
meget sne.
Uheldsstatistikken omfatter de trafikulykker med personskade, der er kommet til
politiets kendskab. Ifølge Danmarks Statistik kan det ikke udelukkes, at der sker
personskadeulykker i trafikken, som ikke registreres af politiet, men mørketallet
kendes ikke præcist. Dækningsgraden vedrørende dræbte opgøres dog som næsten
100 procent.
Idet der er store usikkerheder forbundet med såvel antallet af arbejdsulykker som
antallet af trafikulykker har Arbejdstilsynet ikke beregnet den andel, som arbejds-
ulykker i trafikken udgør af det samlede antal registrerede trafikulykker med per-
sonskade,. Desuden stammer tallene fra forskellige kilder med hvert deres formål.
Arbejdstilsynets oplysninger om arbejdsulykker stammer fra anmeldeordningen,
hvor det påhviler arbejdsgiveren at anmelde arbejdsulykker for deres ansatte. Vej-
direktoratets uheldsstatistik er baseret på politiets registreringer.”
Jeg kan henholde mig til det af Arbejdstilsynet og Transport- og Bygningsministe-
riet oplyste.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andelen af arbejdsulykker med motorkøretøjer udgør i hhv. vinter- og sommermånederne, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andelen af arbejdsulykker med motorkøretøjer udgør i hhv. vinter- og sommermånederne, til beskæftigelsesministeren
1617634_0004.png
Tabel 1: Anmeldte arbejdsulykker med motorkøretøjer (undtagen motorcykler og knallerter) i
trafikken fordelt på ulykkesår og vinter/sommer
Ulykkesmåned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
I alt
Arbejdstilsynet ©, marts 2016
Kilde: Arbejdstilsynets ulykkesregister
2010
94
2011
51
47
46
33
47
44
28
50
59
31
46
44
526
Ulykkesår
2012
2013
56
58
51
37
40
49
26
28
46
30
35
35
30
25
41
34
60
45
57
37
54
49
51
45
547
472
2014
55
32
17
31
33
31
24
29
39
32
62
62
447
2015
54
39
Tabel 2: Registrerede personskadeulykker med personbil, varebil, lastbil og/eller bus involve-
ret fordelt på år og vinter/sommer
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
I alt
Vejdirektoratet ©, marts 2016
Kilde: Vejdirektoratets uheldsstatistik
2010
212
2011
190
195
235
260
278
275
236
285
306
269
269
276
3.074
År
2012
219
190
212
195
301
240
207
275
229
236
276
157
2.737
2013
191
145
179
184
234
244
220
246
237
222
267
235
2.604
2014
185
174
164
199
239
223
208
212
237
219
226
221
2.507
2015
215
165
4