Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1616019_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
272 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 272:
4. april 2016
J.nr. 2016-1522
”Vil ministeren redegøre for, hvordan de forpligtelser som påhviler arbejdsgiveren
efter Rammedirektivets artikel 11, som omhandler ”Høring af arbejdstagere og dis-
ses deltagelse” adskiller sig fra arbejdsgiverens forpligtelser efter rammedirektivets
artikel 7, og især, hvor der præcist i de danske arbejdsmiljøregler skelnes mellem
de arbejdstagere, som efter artikel 7 på vegne af arbejdsgiveren varetager direkti-
vets opgaver/aktiviteter til beskyttelse og aktiviteterne til forebyggelse af erhvervs-
betingede risici og de arbejdstagere, som efter artikel 11 skal høres og har ret til at
fremsætte forslag til arbejdsgiveren.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Arbejdstilsynet beskrive de pågældende reg-
ler. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Artikel 11 i rammedirektivet handler om arbejdsgiverens forpligtelser med hensyn
til høring og deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet for de arbejdstagere, som de ansatte
vælger til at lade sig repræsentere i arbejdsmiljøorganisationen (dvs. arbejdsmiljø-
repræsentanterne efter de danske regler), eller de arbejdstagere, der beskæftiger sig
med sikkerhed og sundhed, i virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation. Artiklen
handler også om de rettigheder, som arbejdsgiveren skal sikre, at disse arbejdstage-
re har.
Artikel 7 i rammedirektivet handler om arbejdsgiverens forpligtelser med hensyn
til udpegning af og sikring af kompetencer hos de arbejdstagere, som arbejdsgive-
ren udpeger til at indgå i arbejdsmiljøorganisationen (dvs. arbejdslederne efter de
danske regler), eller de arbejdstagere, som arbejdsgiveren udpeger til at beskæftige
sig med sikkerhed og sundhed i virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation. Ar-
tiklen handler også om de rettigheder, som arbejdsgiveren skal, at sikre disse udpe-
gede arbejdstagere har.
Herudover handler artikel 7 også om arbejdsgiverens forpligtelse til at inddrage
eksterne sagkyndige, hvis virksomheden ikke selv råder over de nødvendige kom-
petencer med hensyn til sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om, hvordan de forpligtigelser, som påhviler arbejdsgiveren efter Rammedirektivets artikel 11 adskiller sig fra arbejdsgiverens forpligtelser efter Rammedirektivets artikel 7, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiverens forpligtelser efter artikel 11 adskiller sig fra forpligtelserne efter
artikel 7 ved at handle om rammerne for arbejdsmiljørepræsentanternes arbejde,
mens artikel 7 handler om rammerne for arbejdsledernes arbejde.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvor der præcist i de danske regler skelnes mellem
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, kan det oplyses, at reglerne om valg
af arbejdsmiljørepræsentanter og udpegning af arbejdsledere til arbejdsmiljøorga-
nisationen fremgår af kapitel 5 i bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og
sundhed.
Det fremgår bl.a. af kapitel 5, at arbejdsgiveren ved udpegning af arbejdsledere
skal sørge for, at arbejdslederen har det fornødne kendskab til virksomheden, den
pågældende del af virksomheden eller det midlertidige arbejdssted.
For så vidt angår opgaver og rettigheder for medlemmer af arbejdsmiljøorganisati-
onen skelnes der i de danske regler typisk ikke mellem medlemmer valgt af de an-
satte (arbejdsmiljørepræsentanter) og medlemmer udpeget af arbejdsgiveren (ar-
bejdslederne).
Både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere varetager ifølge kapitel 3 i
ovennævnte bekendtgørelse de strategiske og overordnede opgaver samt de opera-
tionelle og daglige opgaver i arbejdsmiljøorganisationen.
Desuden gælder det for både arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, at de
skal have den fornødne tid til rådighed til at varetage arbejdsmiljøopgaverne og at
de ikke må stilles ringere på grund af arbejdsmiljøarbejdet. Dette fremgår af kapitel
6 i bekendtgørelsen.
Det fremgår desuden af kapitel 6, at arbejdsmiljøorganisationen skal høres, inden
arbejdsgiveren henvender sig til en særligt sagkyndig om bistand til løsning af sik-
kerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynet oplysninger.
Da sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomhederne skal varetages gennem et
samarbejde mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte giver det
god mening, at der gælder ens regler for arbejdsmiljøorganisationens varetagelse af
sine opgaver, uanset om medlemmerne er valgt af de ansatte eller er udpeget af ar-
bejdsgiveren.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2