Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1616015_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
271 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christi-
an Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 271:
4. april 2016
J.nr. 2016-1522
”Vil ministeren med henvisning til de enkelte paragraffer i Arbejdsmiljøloven og
tilhørende bekendtgørelser redegøre for, hvordan de enkelte forpligtelser i artikel 7
i EU’s Rammedirektiv er blevet implementeret i de danske arbejdsmiljøregler,
samt redegøre for, hvorledes Arbejdstilsynet fører tilsyn med de enkelte bestem-
melser og håndhæver eventuelle overtrædelser af de pågældende danske arbejds-
miljøregler? Det drejer sig om samtlige bestemmelser, som de fremgår af direkti-
vets artikel 7 stk. 1 til stk. 8.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Arbejdstilsynet om en udtalelse om, hvorledes
Rammedirektivets artikel 7 om beskyttelses- og forebyggelsestjenester er imple-
menteret i de danske arbejdsmiljøregler, samt hvordan Arbejdstilsynet fører tilsyn
med og håndhæver området. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Til brug for besvarelsen har Arbejdstilsynet udarbejdet en oversigt over hvilke
regler i arbejdsmiljølovgivningen, der implementerer Rammedirektivets artikel 7.
Oversigten er vedlagt.
Rammedirektivets artikel 7 om beskyttelses- og forebyggelsestjenester handler om
udpegning af og sikring af kompetencer og rettigheder for de arbejdstagere, som
arbejdsgiveren udpeger til at varetage arbejdsmiljøarbejdet. Artikel 7 handler desu-
den om arbejdsgiverens forpligtelse til at inddrage eksterne sagkyndige, hvis virk-
somheden ikke selv råder over de nødvendige kompetencer med hensyn til sikker-
heds- og sundhedsarbejdet.
Som det fremgår af oversigten, er Rammedirektivets artikel 7 om beskyttelses- og
forebyggelsestjenester blandt andet implementeret via reglerne om samarbejde om
sikkerhed og sundhed. Arbejdstilsynet afdækker altid virksomhedens egenindsats i
forbindelse med risikobaseret tilsyn.
På virksomheder, hvor der er pligt til at oprette en arbejdsmiljøorganisation, vil
Arbejdstilsynets håndhævelse af reglerne om samarbejde om sikkerhed overordnet
set dreje sig om:
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvordan de enkelte forpligtigelser i artikel 7 i EU’s Rammedirektiv er blevet implementeret i de danske arbejdsmiljøregler, til beskæftigelsesministeren
Hvorvidt virksomheden har etableret en arbejdsmiljøorganisation.
Hvorvidt virksomheden har haft en årlig arbejdsmiljødrøftelse.
Hvorvidt medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen har gennemført den obli-
gatoriske arbejdsmiljøuddannelse
.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer materielle arbejdsmiljøproblemer på virksomhe-
den, vil Arbejdstilsynet derudover håndhæve kravene om arbejdsgiverens tilbud til
medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen om supplerende arbejdsmiljøuddan-
nelse.
Med indførelsen af arbejdsmiljøreformen i 2005 blev den lovpligtige tilslutning til
bedriftssundhedstjeneste gradvist erstattet af en rådgivningsordning.
Det er i arbejdsmiljøreguleringen nærmere fastlagt, hvornår arbejdsgiveren skal
indhente bistand fra en rådgivningsvirksomhed til løsning af det eller de arbejds-
miljøproblemer, der har ført til et rådgivningspåbud og til forebyggelse af lignende
arbejdsmiljøproblemer.
Når en virksomhed får et påbud om et af de arbejdsmiljøproblemer, der er oplistet i
rådgivningsbekendtgørelsen, afgiver Arbejdstilsynet automatisk et påbud om brug
af autoristeret arbejdsmiljørådgiver til at efterkomme påbuddet og til at styrke virk-
somhedens arbejdsmiljøarbejde.
Arbejdstilsynet udsteder autorisation til rådgivningsvirksomheder efter nærmere
fastlagte krav, og fører midt i autorisationsperioden kontrol med, om den autorise-
rede arbejdsmiljørådgiver opfylder betingelserne for autorisationen.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at Rammedirektivets artikel 7 er korrekt imple-
menteret i de danske arbejdsmiljøregler.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2