Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1607675_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Marlene Harpsøe
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
242 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene
Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 242:
7. marts 2016
J.nr. 2016-1021
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke krav der stilles til AMU-kurser vedrørende
arbejdsmiljø og herunder til indholdet, kvaliteten og underviserne på sådanne kur-
ser.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Arbejdstilsynet beskrive hvilke krav, der stil-
les til arbejdsmiljøuddannelserne (AMO), idet jeg forudsætter, at det er disse ud-
dannelser, der henvises til i spørgsmålet. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere skal gennemføre tre dages obligato-
risk arbejdsmiljøuddannelse inden for tre måneder efter, at de er valgt eller udpe-
get.
Derudover skal arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere tilbydes to dages sup-
plerende arbejdsmiljøuddannelse i deres første funktionsår og halvanden dags sup-
plerende uddannelse i de efterfølgende funktionsår.
For så vidt angår den obligatoriske uddannelse skal udbyderne af sådanne uddan-
nelser godkendes af Arbejdstilsynet. Godkendelsesordningen indeholder krav, som
udbyderne skal opfylde for at blive godkendt.
Kravene vedrører bl.a. indholdet i uddannelserne, undervisernes uddannelsesmæs-
sige og arbejdsmiljøfaglige kvalifikationer samt krav om tilrettelæggelse og gen-
nemførelse af uddannelserne ud fra pædagogiske principper.
Med hensyn til indholdet i uddannelserne skal deltagerne opnå en helhedsorienteret
forståelse for arbejdsmiljøområdet gennem undervisning i bl.a. principper for sam-
arbejde, arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion, de strukturer, arbejds-
miljøorganisationen indgår i, samarbejdsrelationer, planlægning og gennemførelse
af forebyggende arbejdsmiljøarbejde, opgaver med hensyn til ulykker, nærved-
ulykker og sundhedsfarer samt metoder og værktøjer til forebyggende arbejdsmil-
jøarbejde, herunder udarbejdelse af arbejdspladsvurdering, inddragelse af sygefra-
vær, handlemuligheder vedrørende det psykiske arbejdsmiljø mv.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om, hvilke krav der stilles til AMU-kurser vedrørende arbejdsmiljø, til beskæftigelsesministeren
Med hensyn til undervisernes kvalifikationer skal underviserne have gennemgået
Arbejdstilsynets ni-dages underviserkursus, have deltaget i den obligatoriske ar-
bejdsmiljøuddannelse, have mindst 1 års praktisk erfaring med arbejdsmiljøarbej-
de, have gennemført voksenpædagogisk uddannelse og have relevant underviserer-
faring.
Med hensyn til tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelserne ud fra pædago-
giske principper er der krav om, at uddannelserne indeholder differentieret under-
visning i forhold til deltagernes forudsætninger med udgangspunkt i deres arbejds-
pladser og deres viden og erfaringer, at læren om metoder til gennemførelse af ar-
bejdsmiljøarbejdet sker via praktiske øvelser med udgangspunkt i konkrete situati-
oner fra den enkeltes arbejdsplads, at deltagerne er aktive og kan udveksle erfarin-
ger, at deltagerne arbejder opgave- og problemorienteret, at der veksles mellem te-
ori og praksis, og at der gives egnet introduktion og tilbagemelding på den prakti-
ske opgave, som deltagerne skal gennemføre uden for den afsatte undervisningstid.
Danmarks Evalueringsinstitut foretager kvalitetskontrol af de godkendte udbydere
af den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse og udarbejder en årlig evalueringsrap-
port til Arbejdstilsynet. Evalueringsrapporten offentliggøres på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
For så vidt angår den supplerende uddannelse stilles der ikke krav til denne på
samme måde som til den obligatoriske uddannelse. Den supplerende uddannelse
har til formål at sikre løbende målrettet opdatering, som kan styrke kompetencerne
hos arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen. Den
supplerende uddannelse skal give den viden og de kompetencer, som er relevante
for arbejdsmiljøet i de enkelte virksomheder.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Jeg mener endvidere, at det giver god mening, at der er knyttet en egentlig godken-
delsesordning med særlige krav til den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse, og
jeg har tillid til den kvalitetskontrol, som Danmarks Evalueringsinstitut foretager af
udbyderne af den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Til sidst vil jeg påpege, at jeg finder det naturligt, at der ikke stilles samme krav til
den supplerende uddannelse. Det bunder i, at der skal være mulighed for, at den
supplerende uddannelse kan have et forskelligt indhold og en forskellig karakter,
netop fordi den har til formål at tilgodese de forskellige behov i de enkelte virk-
somheder.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2