Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1603114_0001.png
TALE
8. februar 2016
Beskæftigelsesministerens tale på samråd den 12.
februar 2016 om arbejdsmiljøuddannelse
J.nr. 20165200007
Kontor for Metoder og virkemid-
ler/JB
Samrådsspørgsmål U
Ifølge en undersøgelse af 3F’s miljøafdeling om arbejdsmiljøuddannelse får ar-
bejdsmiljørepræsentanterne på danske arbejdspladser ikke den uddannelse i deres
erhverv, som de skal have. Undersøgelsen viser bl.a., at
det kniber med at komme på uddannelse, både for nyvalgte og erfarne
opfordring fra arbejdsgiverne til at deltage er ofte ikke til stede
arbejdsmiljørepræsentanter skal repræsentere stadig flere kolleger
arbejdsmiljørepræsentanter føler, at der er for lidt tid til at løse opgaverne.
Ministeren bedes på denne baggrund redegøre for, om undersøgelsens resultater
stemmer overens med ministerens viden om arbejdsmiljørepræsentanters arbejds-
og uddannelsesbetingelser.
Samrådsspørgsmål V
Hvilke mål har ministeren for arbejdsmiljørepræsentanters vilkår?
Samrådsspørgsmål W
Hvordan mener ministeren, at arbejdsmiljørepræsentanternes arbejdsvilkår og ud-
dannelsesmuligheder kan forbedres?
Samrådsspørgsmål X
Finder ministeren, at 1,5 dages-uddannelse pr. år er dækkende for en arbejdsmil-
jørepræsentant i alle brancher?
Samrådsspørgsmål Y
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at arbejdsmiljørepræsentanter skal
dække stadig større grupper af kolleger?
Samrådsspørgsmål Z
Mener ministeren, at arbejdsledere og arbejdsgivere er godt nok uddannet på ar-
bejdsmiljøområdet?
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd.
Udvalget har ønsket at drøfte resultaterne af en undersø-
gelse udarbejdet af 3F, som omhandler uddannelse for
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
3F’s arbejdsmiljørepræsentanter og vilkårene for, at de
kan varetage deres opgaver.
Udvalget har i den forbindelse stillet mig en række
spørgsmål, som jeg vil besvare samlet.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at arbejdsmiljøre-
præsentanterne varetager en vigtig funktion ude på virk-
somhederne.
Arbejdet med at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø fo-
regår i et samarbejde mellem arbejdsgiveren, arbejdsle-
derne og de øvrige ansatte på virksomheden. I større virk-
somheder [med 10 eller flere ansatte] repræsenterer ar-
bejdsmiljørepræsentanterne de øvrige ansatte, og skal væ-
re med til at sikre ordentlige arbejdsmiljøforhold.
Inden jeg svarer på udvalgets spørgsmål, vil jeg kort gen-
nemgå reglerne på området, så udvalget har et fælles ud-
gangspunkt for samrådet.
Reglerne om arbejdsmiljøorganisation
De gældende regler om arbejdsmiljøorganisation i virk-
somhederne blev indført i 2010. Reglerne bygger i høj
grad på de anbefalinger, som et enigt trepartsudvalg kom
med i 2009.
Trepartsudvalget ønskede at skabe bedre rammer for det
strategiske arbejdsmiljøarbejde i virksomhederne. De fo-
reslog derfor, at reglerne blev mere tidssvarende og flek-
sible, så de kunne tilpasses den enkelte virksomheds
struktur og opgaver.
Trepartsudvalget anbefalede bl.a.:
o
en enklere organisering af samarbejdet på virk-
somhederne om arbejdsmiljøet,
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
o
en mere fleksibel og målrettet arbejdsmiljøud-
dannelse og
o
en styrkelse af samarbejdet om arbejdsmiljø på
virksomheder med under 10 ansatte.
Et af målene var, at arbejdsgiverne, arbejdslederne og de
ansatte i højere grad selv fik mulighed for at strukturere
samarbejdet om arbejdsmiljø på en måde, der giver me-
ning for dem.
På baggrund af anbefalingerne fra trepartsudvalget blev
der i 2010 indført nye regler. De gjorde det muligt at
strukturere arbejdsmiljøorganisationen under hensyn til
den enkelte virksomhed og dens arbejdsmiljøforhold, så-
dan at de ansattes kontakt til deres repræsentant blev til-
godeset.
Dermed gik man bort fra den tidligere regel om, at det var
antallet af afdelinger eller arbejdsområder, der var afgø-
rende for hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter og ar-
bejdsledere, der skulle være i en virksomhed.
Anbefalingerne fra trepartsudvalget betød også, at der
blev indført nye regler om en obligatorisk fælles arbejds-
miljøuddannelse og pligt til løbende at tilbyde suppleren-
de arbejdsmiljøuddannelser.
Man gik dermed bort fra kravet om i alt en uges samlet
arbejdsmiljøuddannelse.
Der blev ikke ændret på reglerne for, hvor meget tid,
medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen skal have til
rådighed til deres opgaver. Det ønskede trepartsudvalget
ikke.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
Reglerne om arbejdsmiljøuddannelse er ret præcise og går
ud på, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere
skal:
o
gennemgå tre dages obligatorisk arbejdsmiljøud-
dannelse inden for de første tre måneder efter, de er
blevet valgt eller udpeget,
o
have tilbudt to dages supplerende arbejdsmiljøud-
dannelse i deres første funktionsår og
o
have tilbudt halvanden dages supplerende arbejds-
miljøuddannelse i hvert af de følgende funktionsår.
Reglerne om hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter, der
skal være i en virksomhed og hvor mange kolleger, de
skal dække, er fleksible og tilpasses i den enkelte virk-
somhed.
Reglerne går ud på, at arbejdsgiveren, arbejdslederne og
de ansatte er fælles om at fastsætte det nødvendige antal
medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen. Derved kan
der tages højde for de konkrete forhold på virksomheden.
Der er således ikke krav om, at der skal være et bestemt
antal arbejdsmiljørepræsentanter, eller at de skal dække et
bestemt antal kolleger.
Der er til gengæld krav om, at arbejdsmiljøorganisationen
skal kunne løse sine opgaver tilfredsstillende.
Med hensyn til den tid, som arbejdsmiljørepræsentanten
skal have til at løse sine opgaver, er reglerne også her
fleksible og tilpasset den enkelte virksomhed.
Reglerne går ud på, at arbejdsmiljørepræsentanten skal
have den tid til rådighed, der er rimelig i forhold til virk-
somhedens art og dens sikkerheds- og sundhedsmæssige
standard.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
Konklusionen er altså, at vi i dag har nogle regler, der
bygger på anbefalingerne fra et enigt trepartsudvalg, og
som sætter fleksible rammer for, hvordan man kan orga-
nisere arbejdsmiljøarbejdet på den enkelte virksomhed.
Samrådsspørgsmål U
Som svar på spørgsmål U om 3F-undersøgelsen i forhold
til min viden om AMO [arbejdsmiljøorganisation], vil jeg
sige, at resultaterne i 3F-undersøgelsen i store træk svarer
til resultaterne fra den eksterne evaluering af AMO, som
Arbejdstilsynet fik udarbejdet i 2013.
I modsætning til 3F-undersøgelsen har man i AMO-
evalueringen spurgt både arbejdsmiljørepræsentanter og
arbejdsledere. Den var desuden repræsentativ for hele ar-
bejdsmarkedet i modsætning til 3F-undersøgelsen, der
alene omfatter medemmer af 3F.
Evalueringen viste, at der var plads til forbedring med
hensyn til at udbrede kendskabet til AMO-reglerne, og at
flere virksomheder ikke havde tilbudt den supplerende
uddannelse.
Den viser også, at en mindre del af arbejdsmiljørepræsen-
tanterne skal dække et større antal kolleger.
Jeg hæfter mig i den sammenhæng ved, at 80 procent
mente, at de har den tid til rådighed, som de mener, de har
behov for, og at de i øvrigt ikke har oplevet ændringer på
det område.
AMO-evalueringen viser, at ca. en tredjedel af de ad-
spurgte ikke har deltaget i den supplerende arbejdsmiljø-
uddannelse.
Omkring en tredjedel af de adspurgte har ikke fået tilbudt
den supplerende uddannelse og halvdelen af dem, der har
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
fået uddannelsen tilbudt, har ikke har taget imod tilbud-
det.
I store træk viste AMO-evalueringen, at regelsættet fra
2010 fungerer godt, og vurderes positivt i de virksomhe-
der, der har implementeret reglerne.
Arbejdsmarkedets parter har drøftet AMO-evalueringen.
De er enige om, at evalueringen viser, at reglerne virker
efter hensigten.
Arbejdsmarkedets parter har derudover anbefalet, at der
igangsættes initiativer, der sikrer kendskabet til reglerne,
og at de bliver fulgt.
Hvad gør regeringen?
Derfor har partierne i arbejdsmiljøforligskredsen taget ini-
tiativ til en række tiltag, som skal imødekomme de udfor-
dringer, AMO-evalueringen viste. Tiltagene er en del af
den politiske aftale fra marts 2015 om en styrket arbejds-
miljøindsats:
Arbejdsmiljøforligskredsen har
for det første
ændret reg-
lerne om samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejds-
giveren har derfor siden 1. januar i år skullet dokumentere
overfor Arbejdstilsynet, at den supplerende uddannelse er
blevet tilbudt.
Arbejdstilsynet har på den baggrund fokus på at kontrol-
lere, at de nye regler bliver fulgt, så de – i forbindelse
med deres tilsyn – beder om dokumentation for, at ar-
bejdsmiljøuddannelsen er blevet tilbudt.
Det gælder både for den todages supplerende uddannelse i
det første funktionsår og for den halvanden dags supple-
rende uddannelse i hvert af de følgende funktionsår.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
Det gælder, når tilsynet besøger virksomheder, der viser
sig at have problemer med det fysiske eller psykiske ar-
bejdsmiljø.
Når der er problemer med arbejdsmiljøet på en virksom-
hed, er det vigtigt, at arbejdsmiljøorganisationen er klædt
ordentligt på til at kunne løse problemerne og forebygge,
at de sker igen.
Det er min forventning, at flere arbejdsmiljørepræsentan-
ter og arbejdsledere med de nye regler får tilbud om sup-
plerende arbejdsmiljøuddannelse.
Derfor har arbejdsmiljøforligskredsen –
for det det andet
– besluttet, at Arbejdstilsynet skal bidrage til den informa-
tions- og vejledningsindsats, som arbejdsmarkedets parter
i Arbejdsmiljørådet vil igangsætte. Indsatsens formål er at
udbrede kendskabet til reglerne om samarbejde om sik-
kerhed og sundhed i virksomhederne.
Jeg forventer, at informations- og vejledningsindsatsen vil
være med til at udbrede kendskabet til reglerne, så endnu
flere virksomheder kan få glæde af dem.
Endelig har arbejdsmiljøforligskredsen –
for det tredje
besluttet, at der skal gennemføres en ny undersøgelse af
erfaringerne med AMO-reglerne for at sikre, at de nye
initiativer virker efter hensigten.
Undersøgelsen skal være afsluttet inden 2020.
Samrådsspørgsmål V
Med hensyn til spørgsmål V om hvilke mål, jeg har for
arbejdsmiljørepræsentanternes vilkår, har jeg det over-
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
ordnede mål, at arbejdsmiljørepræsentanterne skal have
gode og fornuftige rammer for at udføre deres opgaver.
Derudover skal de have den fornødne uddannelse, så de er
klædt på til opgaverne i arbejdsmiljøorganisationen.
Som jeg netop har redegjort for, har vi nogle regler, som
et enigt trepartsudvalg står bag. De sikrer, at arbejdsmiljø-
repræsentanterne har rimelig tid til opgaven, og at de får
målrettet uddannelse.
Og jeg hæfter mig da også ved, at 80 procent af arbejds-
miljørepræsentanterne oplyste i AMO-evalueringen fra
2013, at de havde den tid til rådighed, som de havde brug
for.
Samrådsspørgsmål W
Som svar på spørgsmål W om arbejdsmiljørepræsentan-
ternes vilkår og uddannelse vil jeg sige, at der ifølge
AMO-evalueringen var plads til forbedringer med hensyn
til at tilbyde den supplerende uddannelse og at få udbredt
kendskabet til reglerne.
Som jeg netop har redegjort for, har arbejdsmiljøforligs-
kredsen reageret på det ved at indføre nye, skærpede reg-
ler og kontrol fra 1. januar i år.
Samrådsspørgsmål X
Med hensyn til spørgsmål X om halvanden dages supple-
rende uddannelse kan jeg oplyse, at adgangen til arbejds-
miljøuddannelse rent faktisk blev udvidet med de regler,
der blev indført i 2010.
Tidligere skulle arbejdsmiljørepræsentanter gennemgå 37
timers, eller fem dages arbejdsmiljøuddannelse. På kon-
tor- og administrationsområdet skulle arbejdsmiljørepræ-
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
sentanterne kun gennemgå 30 timers uddannelse svarende
til 4 dage.
Efter de nye regler blev indført i 2010, er adgangen til ar-
bejdsmiljøuddannelse som sagt udvidet til at være tre da-
ges obligatorisk uddannelse, to dages supplerende uddan-
nelse det første år, og halvanden dags supplerende uddan-
nelse i hvert af de følgende år.
I alle brancher har arbejdsmiljørepræsentanterne således
fået mulighed for at deltage i arbejdsmiljøuddannelsen i
flere dage. Samtidig modtager de løbende uddannelsen, så
de jævnligt bliver opkvalificeret.
I trepartsudvalgets rapport blev det påpeget, at den obliga-
toriske uddannelse er en basisuddannelse, mens den sup-
plerende uddannelse skal målrettes den enkelte virksom-
hed og branche.
Parterne har ikke anbefalet, at der skulle indføres forskel-
lige regler for arbejdsmiljøuddannelse i forskellige bran-
cher.
Jeg kan derfor støtte trepartsudvalgets opfattelse af, at de
gældende regler om supplerende uddannelse er tilstrække-
lige til at dække uddannelsesbehovene i brancherne.
Samrådsspørgsmål Y
Med hensyn til spørgsmål Y om normering kan jeg oply-
se, at nogle arbejdsmiljørepræsentanter – ifølge 3F-
undersøgelsen – skal dække flere kolleger, mens andre
skal dække færre. De fleste skal dække det samme antal.
Undersøgelsen viser ikke noget om, hvorvidt antallet af
kolleger, der skal dækkes, er et problem eller ej.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
Jeg antager, at størrelsen på gruppen, den enkelte skal re-
præsentere, afspejler de konkrete forhold på virksomhe-
derne. Det vil bl.a. sige ledelsesstruktur, arbejdsmiljøfor-
hold, herunder farlighed og risici, samt arbejdets art og
organisering.
Jeg kan forstå på Arbejdstilsynet, at de oplever, at ar-
bejdsmiljørepræsentanterne i visse brancher med eksem-
pelvis kædevirksomheder, skal dække flere produktions-
enheder og dermed også flere kolleger end tidligere.
Til gengæld får arbejdsmiljørepræsentanterne også en me-
re professionel rolle med hensyn til arbejdsmiljøarbejdet.
Arbejdstilsynets observationer stemmer overens med
AMO-evalueringen, som viser, at arbejdsmiljørepræsen-
tanternes rolle er blevet professionaliseret på de virksom-
heder, der har centraliseret arbejdsmiljøarbejdet.
Undersøgelsen viser desuden, at arbejdsmiljørepræsentan-
terne i disse virksomheder har fået et større ansvarsområ-
de og en større berøringsflade i organisationen. Samtidig
vurderer de selv at have fået et større overblik. Der bru-
ges ikke mere tid på arbejdsmiljøarbejdet, men det ople-
ves mere effektivt.
På den baggrund ser jeg ikke noget problem i, at arbejds-
miljørepræsentanter skal dække flere kolleger, hvis det
betyder, at opgaverne løses mere effektivt.
Samrådsspørgsmål Z
Med hensyn til spørgsmål Z om hvorvidt uddannelsen er
tilstrækkelig, kan jeg oplyse, at der ikke er regler om, at
arbejdsgiveren skal gennemgå en egentlig arbejdsmiljø-
uddannelse.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 12/2-2016 om arbejdsmiljørepræsentanter, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiveren skal derimod sørge for, at arbejdslederne
og arbejdsmiljørepræsentanterne gennemgår arbejdsmil-
jøuddannelserne.
Arbejdslederne skal, ligesom arbejdsmiljørepræsentanter-
ne, have tilbudt supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Her
viser AMO-evalueringen, at der er plads til forbedring.
Derfor har arbejdsmiljøforligskredsen igangsat de initiati-
ver, som jeg netop har skitseret.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg kort opsummere:
De regler, vi har på området, bygger på anbefalinger fra
2009 fra et enigt trepartsudvalg. Trepartsudvalget ønskede
tidssvarende og fleksible rammer for samarbejdet om ar-
bejdsmiljø på virksomhederne.
Da arbejdsmiljøorganisationen skal fungere ude på de en-
kelte virksomheder giver det mening, at den også tilrette-
lægges og præciseres lokalt. Det giver virksomhederne
frihed til at indrette sig på den måde, der er mest hen-
sigtsmæssig for dem.
Det er mit indtryk, at den nuværende struktur overordnet
set fungerer godt, og at både arbejdsgivere og ansatte er
tilfredse. Hvis der er problemer med den måde, arbejds-
miljøarbejdet organiseres på, må forligskredsen i fælles-
skab tage hånd om det.
Afslutningsvist vil jeg derfor gerne understrege, at rege-
ringen i samarbejde med arbejdsmarkedets parter forsøger
at give arbejdsmiljørepræsentanterne de bedst mulige
rammer, vilkår og uddannelsesmuligheder.
Tak for ordet.
11