Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 24 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Claus Kvist
Hansen (MFU).
12. november 2015
Sagsnr. 2015 - 1652
Spørgsmål nr. 24:
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder det rimeligt, at en pensionist
ikke kan opnå "Skattefradrag for seniorer", når årsagen er, at den pågældende
ikke har modtaget information om indsigelsesfrist på tre måneder fra
ATP's side? Der er tale om informationer, som ATP forsikrer er fremsendt pr.
brev, men som ATP ikke kan dokumentere er nået frem til rette modtager.”
Endeligt svar:
Jeg skal indledningsvist henvise til, at skattenedslagsloven er en del af skattemini-
sterens ressort. Ordningen administreres af ATP, der er en del af beskæftigelsesmi-
nisterens ressort. Jeg kan derfor som beskæftigelsesminister alene besvare det stil-
lede spørgsmål i relation til ATP som administrativ myndighed.
Jeg kan generelt henvise til, at såfremt en borger er utilfreds med en afgørelse om
skattenedslag fra ATP, er der mulighed for at indgive en klage til ATP’s Anke-
nævn. Såfremt Ankenævnet ikke kan give borgeren medhold, er det op til borgeren
at indbringe forholdet for de almindelige domstole. Borgere har i forhold til sags-
behandlingen også mulighed for at klage til Folketingets Ombudsmand.
Jeg forstår spørgsmålet som et ønske om en stillingtagen til ATP’s praksis for,
hvornår ATP kan antage post for at være kommet frem til rette modtager.
Jeg har på denne baggrund anmodet ATP om et bidrag til besvarelsen. ATP har op-
lyst følgende:
”Det sker, at en borger overfor en myndighed gør opmærksom på, at et brev, som
myndigheden har sendt til vedkommende, ikke er kommet frem. En myndighed
kan ved at redegøre for, hvordan breve klargøres, afsendes og eventuelt returregi-
streres i tilstrækkelig grad sandsynliggøre, at et brev må anses for at være kommet
frem til borgeren. ATP følger i disse sager de retningslinjer, som kan udledes af
domstolsafgørelser samt af Folketingets Ombudsmand udtalelser om dette emne.
I de konkrete sager redegør ATP for sine rutiner for postafsendelse, fremlægger
kopi af det afsendte brev, konstaterer, at brevet er registreret og journaliseret i