Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1602474_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. februar 2016
Strafferetskontoret
Mark Ørberg
2016-0032/01-0013
1873504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar
2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om muligheden for at anke/gøre indsigelse imod tiltalefrafald i sager om dødsulykker, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 238 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”I forlængelse af samråd den 10. februar 2016 om henlæggelse
af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er
nært beslægtede, jf. BEU alm. samrådsspørgsmål N, bedes mi-
nisteren redegøre for mulighederne for at anke/gøre indsigelse
imod tiltalefrafald.”
Svar:
1.
Som jeg beskrev under min besvarelse den 10. februar 2016 af samråds-
spørgsmål N, vil Arbejdstilsynet efter sin nye praksis i arbejdsmiljøsager,
hvor arbejdsgivers nærtstående er kommet til skade eller afgået ved døden,
indstille til politiet, at der placeres et strafferetligt ansvar. Det vil herefter
afhænge af en konkret vurdering, om sagen vil ende med en bøde eller et
tiltalefrafald.
Det bemærkes i den forbindelse – som jeg også var inde på under samrådet
– at det er en betingelse for at anvende et tiltalefrafald, at anklagemyndig-
heder skønner, at de bevismæssige og retlige betingelser for en domsfæl-
delse er til stede. Hertil kommer, at tiltalefrafald efter retsplejelovens §
722, stk. 2, kun kan gives, hvis der foreligger særlig formildende omstæn-
digheder eller andre særlige forhold og påtale ikke kan anses for påkrævet
af almene hensyn. Der er således tale om en bestemmelse, som kun kan
komme i anvendelse, når der er særlig grund til det.
Der henvises til det talepapir, som lå til grund for min besvarelse af sam-
rådsspørgsmålet, der er oversendt til Beskæftigelsesudvalget med min be-
svarelse af 12. februar 2016 af spørgsmål nr. 237 (Alm. del) fra udvalget.
2.
For så vidt angår reglerne om tiltalefrafald og muligheden for at påklage
en afgørelse herom, fremgår det af § 722, stk. 1, at tiltale i en sag helt eller
delvis kan frafaldes i de bestemte tilfælde, som er opregnet i bestemmel-
sen. I andre tilfælde end de i § 722, stk. 1, nævnte kan tiltale kun frafaldes,
hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder eller andre særlige
forhold, og påtale ikke kan anses for påkrævet af almene hensyn, jf. § 722,
stk. 2.
Det fremgår af § 722, stk. 3, at påtalemyndigheden kan frafalde tiltale efter
§ 722, stk. 1, mens tiltalefrafald efter stk. 2 besluttes af den nærmeste
overordnede anklagemyndighed.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om muligheden for at anke/gøre indsigelse imod tiltalefrafald i sager om dødsulykker, til justitsministeren
Ved afgørelse om tiltalefrafald skal anklagemyndigheden underrette den
sigtede og den forurettede, jf. § 724, stk. 1. Hvis forurettede er afgået ved
døden, underrettes forurettedes nære pårørende. Såfremt andre personer
må antages at have en rimelig interesse i afgørelsen om tiltalefrafald, skal
disse personer tilsvarende underrettes.
Det følger videre af § 724, stk. 1, at det kun er sigtede, der kan påklage en
afgørelse om tiltalefrafald. Baggrunden for, at der ikke er klageadgang for
forurettede mv., er, at en sigtet, der meddeles tiltalefrafald, betragtes som
skyldig. Denne afgørelsesform kan derfor i forhold til en forurettet mv.
sammenlignes med en dom, hvor forurettede mv. heller ikke har adgang til
at anke dommen.
Hvis en person, der ikke er klageberettiget, indgiver en klage over afgørel-
sen om tiltalefrafald, har den overordnede anklagemyndighed således ikke
pligt til at realitetsbehandle klagen. Den overordnede anklagemyndighed
kan dog benytte sig af sin almindelige adgang til at tage en sag op og i den
forbindelse give pålæg mv. vedrørende sagens behandling. Hvis der i en
konkret straffesag er meddelt tiltalefrafald, kan strafforfølgning mod den
pågældende fortsættes, såfremt den overordnede anklagemyndighed inden
for 2 måneder beslutter at omgøre den underordnede myndigheds afgørelse
om tiltalefrafald, jf. § 724, stk. 2. Efter bestemmelsen skal der inden 2 må-
neder fra afgørelsens dato forkyndes en meddelelse for den pågældende
om, at tiltalefrafaldet er omgjort. Straffesagen kan efter retsplejelovens §
724, stk. 2, endvidere genoptages, hvis de særlige genoptagelsesbetingelser
i retsplejelovens § 975 er opfyldt. Det omfatter navnlig tilfælde, hvor der
er kommet nye væsentlige beviser frem i sagen.
3