Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1599260_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
9. februar 2016
1829171
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål N fra
Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 10. februar
2016
Samrådsspørgsmål N:
”Idet henvises til samråd med beskæftigelsesministeren
den 16. december 2015 om en arbejdsulykke på
Strandby Havn, jf. BEU alm. del - samrådsspørgsmål
H-J og L, bedes ministeren redegøre for
• sin holdning til, hvordan retsplejelovens § 722 skal
tolkes for så vidt angår skøn vedrørende frafald af
tiltale for så vidt angår familie og nære venner i
forbindelse med ulykker,
hvordan
det
faktum,
at
der
er
tale
om
ansættelsesforhold, spiller ind?
1
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
• hvordan ministeren forholder sig til en genåbning af
sager, der er henlagt med den begrundelse, at der er
tale familie og meget nære venner.
Der
henvises
i
denne
forbindelse
til
beskæftigelsesministerens besvarelse af BEU alm. del -
spørgsmål 97 og 112-117 samt BEU alm. del – bilag
57. Se tillige BEU alm. del - spm. 146 og 151.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-
Andersen (S).
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Tak for invitationen til dagens samråd.
Jeg kan forstå, at baggrunden for dagens samråd er en
meget tragisk arbejdsulykke i 2014, hvor to personer
afgik ved døden, mens en tredje pådrog sig en
hjerneskade.
Jeg er også bekendt med, at beskæftigelsesministeren på
et samråd her i udvalget den 16. december redegjorde
for sagen og ministerens efterfølgende tiltag.
Jeg vil for god ordens skyld gerne indlede med at
understrege, at der som bekendt var tale om et lukket
samråd, og at jeg derfor ikke har nærmere kendskab til
de konkrete drøftelser under samrådet.
Og som justitsminister kan jeg i øvrigt heller ikke påstå
at have indgående kendskab til arbejdsmiljøområdet.
Men Justitsministeriet har efter samrådet – i slutningen
af december sidste år – modtaget et brev fra
Arbejdstilsynet om den praksisændring, som udvalget
også er bekendt med.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
[Arbejdstilsynets praksisændring]
2.
Som jeg forstår det, har Arbejdstilsynet gennem en
længere årrække haft en fast praksis i arbejdsmiljøsager,
hvor arbejdsgivers nærtstående er kommet til skade
eller afgået ved døden.
En praksis, som gik ud på, at tilsynet indstillede til
politiet, at der ikke skulle foretages yderligere i sagerne.
Beskæftigelsesministeren
har
nu
anmodet
Arbejdstilsynet om at ændre denne praksis, så tilsynet
fremover i de nævnte sager vil indstille til politiet, at der
placeres et strafferetligt ansvar.
Arbejdstilsynet vil i sin indstilling beskrive relationerne
mellem den ansvarlige og tilskadekomne og anføre, at
Arbejdstilsynet på grund af de nære relationer mellem
den ansvarlige og tilskadekomne ikke har indvendinger
mod, at sagen afgøres med et tiltalefrafald, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Tilsynet
vil
endvidere
angive
den
sædvanlige
bødestørrelse for det begåede forhold.
Det vil herefter afhænge af en konkret vurdering, om
sagen vil ende med en bøde eller et tiltalefrafald, og
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
1599260_0005.png
politiet
vil
formentlig
i
vidt
omfang
inddrage
Arbejdstilsynet i denne vurdering.
[Retsplejelovens § 722 om tiltalefrafald]
3.
Og hvad betyder det så – et tiltalefrafald? Og
hvornår kan det komme i spil?
Hvis vi starter med anvendelsesområdet, fremgår det af
retsplejelovens § 722, stk. 1, at tiltale i en sag helt eller
delvis kan frafaldes i bestemte tilfælde, som opregnes i
bestemmelsen.
Det drejer sig bl.a. om tilfælde, hvor lovovertrædelsen
efter loven ikke kan medføre højere straf end bøde og
forholdet er af ringe strafværdighed,
eller
hvor den
sigtede var under 18 år på gerningstidspunktet, og der
fastsættes vilkår, som den pågældende skal efterleve.
Det kan også være tilfælde, hvor sagens gennemførelse
vil
medføre
vanskeligheder,
omkostninger
eller
behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til
sagens betydning og den straf, som i givet fald kan
forventes idømt.
Det følger af retsplejelovens § 722, stk. 2, at tiltale i
andre tilfælde kun kan frafaldes,
hvis der foreligger
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
1599260_0006.png
særlig formildende omstændigheder eller andre særlige
forhold og påtale ikke kan anses for påkrævet af almene
hensyn.
Det vil navnlig være denne bestemmelse, som vil være
relevant i arbejdsmiljøsager, hvor en arbejdsgivers
nærtstående kommer til skade eller dør – det vender jeg
tilbage til om lidt.
4.
Hvis man i kort form skal sige, hvad et tiltalefrafald
betyder, kan man formulere det sådan, at den sigtede
anses for at være skyldig, men at der ikke bliver nogen
retssag.
Der bliver altså – i modsætning til de sager, som afgøres
med en
påtaleopgivelse,
eller hvor der slet ikke rejses
en sigtelse – placeret et strafferetligt ansvar.
Derfor er det også en betingelse for at anvende et
tiltalefrafald, at anklagemyndigheder skønner, at de
bevismæssige
og
retlige
betingelser
for
en
domsfældelse er til stede.
Man kan så spørge, hvorfor anklagemyndigheden skulle
ønske at afgøre sagen med et tiltalefrafald i stedet for at
føre sagen ved domstolene, når nu betingelserne for
straf er opfyldt.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
1599260_0007.png
Her er vi så tilbage i retsplejelovens § 722.
Retsplejelovens § 722, stk. 2, giver som sagt
anklagemyndigheden
mulighed
for
at
meddele
tiltalefrafald, hvis der er tale om
særlig formildende
omstændigheder eller andre særlige forhold og påtale
ikke kan anses for påkrævet af almene hensyn.
Det er klart, at bestemmelsen kun skal bruges, når der er
særlig grund til det, så det er ikke nødvendigvis en
bestemmelse, der tages i brug hver og hver anden dag.
Og det kræver som sagt også, at almene hensyn ikke gør
tiltale påkrævet.
[Tiltalefrafald i praksis]
5.
I forhold til anklagemyndighedens praksis for
tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 2, har
Rigsadvokaten oplyst, at der bl.a. lægges vægt på
graden af skyld. Altså f.eks. om overtrædelsen er begået
uagtsomt eller forsætligt.
Samtidig lægger anklagemyndigheden vægt på hensynet
til den eller de forurettede.
Og så lægger man også vægt på hensynet til den sigtede
selv.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
Med andre ord er der altså flere hensyn, som indgår i
anklagemyndighedens vurdering af, om der i de enkelte
tilfælde er grundlag for et tiltalefrafald.
6.
Bestemmelsen anvendes typisk, når en overtrædelse
er begået ved uagtsomhed, altså når der rent faktisk er
tale om ulykker.
Et typisk eksempel på bestemmelsens anvendelse er de
tilfælde, hvor en sigtet har forårsaget en nær slægtnings
død ved et færdselsuheld. Eksempelvis hvor en forælder
kører lidt for hurtigt, forulykker og forårsager sit barns
død.
Den sigtede forælder har ganske vist overtrådt
hastighedsgrænsen
og
forårsaget
den
alvorlige
færdselsulykke, hvor barnet dør.
Anklagemyndigheden
kan
imidlertid
meddele
tiltalefrafald bl.a. for at skåne den sigtede for igen at
skulle gennemleve det traumatiske begivenhedsforløb,
som har forårsaget ulykken og – populært sagt – også
ødelagt den sigtedes liv.
Dette hensyn er mindre tungtvejende, hvis der ikke er
tale om alvorlig tilskadekomst, herunder hvis den
tilskadekomne ikke får varige mén af ulykken.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
På grund af hensynet til alle de implicerede – herunder
hensynet til offerets nærmeste familie og den sigtede
selv – kan det altså efter en
konkret vurdering
være
unødvendigt med yderligere straf.
[Nærmere om ”nærtstående”]
7.
I det eksempel, jeg lige har givet, har den sigtede
forårsaget sit eget barns død. Alle vil være enige med
mig i, at der i så fald er tale om en nær slægtning – en
nærtstående.
Og jeg kan forstå, at det i forbindelse med drøftelserne
om Arbejdstilsynets tidligere praksis har været vendt,
hvad der forstås ved ”nærtstående”.
Det er sådan set også noget af det, spørgsmålet for
dagens samråd går på.
Om det kan jeg sige, at det som sådan ikke har
selvstændig betydning for brugen af tiltalefrafald,
hvordan man definerer ”nærtstående”.
Det har af samme grund ikke nogen selvstændig
betydning, om der består et ansættelsesforhold mellem
den sigtede og den eller de personer, hvis død den
sigtede har forårsaget.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
Det afgørende er,
om der foreligger nogle særlig
formildende
omstændigheder
eller
andre
særlige
forhold, og om almene hensyn kræver, at sagen føres
ved domstolene.
Vi er altså igen tilbage i retsplejelovens
§ 722, stk. 2.
Men det er klart, at jo tættere du er på den person, hvis
død du f.eks. uagtsomt har forårsaget, desto stærkere vil
hensynet til ikke at trække sigtede igennem det
traumatiske begivenhedsforløb igen være.
Det er bl.a. derfor, jeg bruger eksemplet med en
forælder, som i en færdselsulykke forårsager sit barns
død.
Med andre ord vil et tiltalefrafald typisk komme på tale
ved nære familiemæssige bånd, f.eks. ægtefæller,
forældre, børn eller søskende.
Men det kan dog – efter en konkret vurdering – også
være relevant at meddele tiltalefrafald i sager, hvor
fjernere slægtninge eller nære venner er kommet til
skade.
[Genoptagelse af henlagte sager]
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 10/2-2016 om henlæggelse af sager om dødsulykker, hvor arbejdsgiver og arbejdstager er nært beslægtede, til justitsministeren
1599260_0011.png
8.
Så er jeg – som det sidste – blevet spurgt om,
hvordan jeg forholder mig til genoptagelse af sager, der
er henlagt efter Arbejdstilsynets tidligere praksis.
Arbejdstilsynet har orienteret Justitsministeriet om, at
tilsynets nye praksis gælder for sager, der er til
vurdering efter den 1. januar 2016.
Beskæftigelsesministeriet
besvarelse
af
spørgsmål
har
nr.
til
brug
fra
for
min
151
udvalget
tilkendegivet, at Arbejdstilsynet ikke vil søge om
genoptagelse af sager, som er afgjort efter tilsynets
tidligere praksis.
Beskæftigelsesministeriet fremhæver i den nævnte
besvarelse nogle af de hensyn, de har lagt vægt på, og
som jeg synes lyder fornuftige. Men det er ikke op til
mig som justitsminister at vurdere.
Det var alt fra mig – tak for ordet.
11