Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1607377_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS2060108-00180
Dato: 22-02-2016
Notat om trafikuheld og vinterdæk på varebiler mv.
Antal køretøjer
Af
Danmarks Statistiks oversigt over bilparken
fremgår det, at der pr.
1. januar 2015 var registreret 398.066 varebiler, 13.408 busser og
2.329.578 personbiler i Danmark.
Antal uheld og personskader
Af den
generelle ulykkesstatistik
fremgår det, at der i 2014 blev dræbt
9 varebilsførere ud af 182 trafikdræbte. Til sammenligning sad 89 af
de dræbte i personbil.
Uheldsstatistikken viser, at antallet af trafikulykker på vej er markant
lavere i perioder med betydeligt snefald.
Vejdirektoratet har foretaget et udtræk af uheldsstatistikken for årene
2010-2012. Tallene viser, at der i vintermånederne december, januar
og februar gennemsnitlig sker 32 % færre personskadeuheld i forhold
til de øvrige måneder. Ses der på både personskade- og materielska-
deulykker, skete der i gennemsnit 19 % færre ulykker i vintermåne-
derne i forhold til de øvrige måneder. I vintermånederne skete ¾ af
ulykkerne på våde og tørre veje, og mere end 70 % af ulykkerne
medførte kun materiel skade.
Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet begrunder nedgangen i
ulykkesantallet med, at trafikken afvikles med lavere hastigheder, og
at trafikanterne udviser en mere opmærksom og forsigtig adfærd i
vinterføre.
Lige omkring tidspunktet, hvor frostvejret indtræder, kan der dog væ-
re tale om en mindre stigning i antallet af ulykker. Dette skyldes, at
bilisterne overraskes af pludseligt opståede glatte vejstrækninger –
særligt på broer og i skove.
Årsager til uheld
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker udgav i 2005 rapporten
”Ulykker med store varebiler”.
Undersøgelsen viste, at i 39 af de 40
Side 1 (2)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om en sammenhæng mellem anvendelsen af vinterdæk i perioder med glat vejføre og antallet af trafikulykker, til transport- og bygningsministeren
1607377_0002.png
undersøgte ulykker med varebiler knyttede ulykkesfaktorer sig til tra-
fikanten i form af manglende opmærksomhed, hastighed, alkoholpå-
virkning mv. I fire af ulykkerne var der en ulykkesfaktor knyttet til
varebilen. I én ulykke heraf var manglende brug af terræn- og vinter-
dæk angivet som ulykkesfaktor (manglende vejgreb i glat føre) og i
en anden ulykke var brug af meget store terræn- og vinterdæk angi-
vet som medvirkende årsag til ulykken (dækkene forringede manøv-
reegenskaberne).
I
Vejdirektoratets årsrapport over dødsulykker i 2014
fremgår følgen-
de om ulykkesfaktorer (side 18):
”I alle årene (2010 – 2014) er det klart ulykkesfaktorer knyttet til tra-
fikanten, der oftest indgår i dødsulykkerne, og i alle år er det ligeledes
for høj hastighed, manglende eller utilstrækkelig opmærksomhed
og/eller orientering samt påvirkning af spiritus, narkotika og/eller me-
dicin, der er mest udbredte. Ligeledes er det gennemgående i alle fem
år, at der kun er få ulykkesfaktorer knyttet til køretøjerne.”
I 2014 var der i 1 % af ulykkerne knyttet en ulykkesfaktor til dæk.
Danske statistikker for vejulykker viser således, at der ikke sker flere
eller alvorligere vejuheld, når det er vintervejr. Uheldsstatistikken pe-
ger således ikke på et behov for en regulering af området.
Side 2 (2)