Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1567808_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
13. november 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 23 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
J.nr. 20150079878
Spørgsmål nr. 23:
”Idet henvises til artiklen ”Dårligt arbejdsmiljø på hver andet jobcenter!”, Avisen.
dk, 15. oktober 2015, bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
– Vil ministeren uddybe, hvad årsagerne er til det dårlige arbejdsmiljø på
Jobcentrene?
– Vil ministeren give et bud på, hvad der skal til for at rette op på det dårlige
arbejdsmiljø?
Der henvises i denne forbindelse til
http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/
667775e030cd47fd8fa4f76e13dbb35a-20151015-daarligt-arbejdsmiljoe-paahver-
andet-jobcenter?utm_campaign=15102015&utm_medium=fagbladet3fdagligt&
utm_source=Newsletter”
Endeligt svar:
Jobcentrene står i disse år med en stor og vigtig opgave med at implementere de
store reformer, som brede flertal i Folketinget har vedtaget. Reformerne betyder
nye opgaver og mange nye arbejdsgange for de enkelte medarbejdere i jobcentrene,
hvilket naturligvis stiller store krav til den enkelte medarbejder, men også til ledel-
sen i jobcentrene.
Det er min opfattelse, at jobcentrene er gået til de nye opgaver med stor faglighed
og engagement, hvilket er centralt ift. at indfri de potentialer, der ligger i reformer-
ne.
Det er samtidig også vigtigt for mig at slå fast, at det er en kommunal opgave at
prioritere indsatsen og ressourcerne til den aktive beskæftigelsesindsats indenfor de
samlede økonomiske rammer for de enkelte reformer.
I forhold til det psykiske arbejdsmiljø på jobcentrene har jeg indhentet en udtalelse
fra Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet oplyser, at der i forhold til det psykiske arbejdsmiljø frem til nu er
givet i alt 25 påbud i branchen ”arbejdsformidlingskontorer” i den tilsynsindsats,
der gennemføres i perioden 1. januar 2015-31. december 2015, hvor der er fokus på
socialrådgiveres psykiske arbejdsmiljø. Årsagerne til påbuddene fordeler sig med
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om dårligt arbejdsmiljø på jobcentre, til beskæftigelsesministeren
15 påbud i forhold til ”Stor arbejdsmængde og tidspres”, 6 påbud i forhold til ”høje
følelsesmæssige krav” og 4 påbud i forhold til risikoen for ”vold og traumatiske
hændelser”.
Når man sammenligner de foreløbige resultater fra socialrådgiverindsatsen med en
række af de tidligere indsatser inden for det psykiske arbejdsmiljø, ligger antallet af
afgørelser pr. besøgt virksomhed i den øvre ende. For socialrådgiverne udgør ande-
len af påbud, der er givet for ”stor arbejdsmængde og tidspres”, en stor andel af de
påbud, der er givet. Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet.
For så vidt angår spørgsmål om, hvad der skal til for at rette op på dårligt arbejds-
miljø, vil jeg gerne understrege, at det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for et sik-
kert og sundt arbejdsmiljø på virksomhederne. I forhold til jobcentrene er det såle-
des kommunernes ansvar. Her kan arbejdsgiverne med fordel drage nytte af det
vejledningsmateriale om psykisk arbejdsmiljø i forbindelse med forandringspro-
cesser, som Arbejdstilsynet har udarbejdet i samarbejde med arbejdsmarkedets par-
ter.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2