Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1598685_0001.png
TALE
26. januar 2016
Ministerens tale til samrådsspørgsmål (den 3. februar
2016)
J.nr. 16/00970
Arbejdsmarkedsfastholdelse
MRA
Samrådsspørgsmål Ø
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for, at regeringen har besluttet at fjerne
muligheden for, at socialøkonomiske virksomheder kan fravige rimelighedskravet,
jf. bekendtgørelse om forsøg på beskæftigelsesområdet. Der henvises
til
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=176594
Samrådsspørgsmål Å
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen fortsat vil sikre, at førtidspen-
sionister har mulighed for at komme tættere på arbejdsmarkedet via socialøkono-
miske virksomheder?
Samrådsspørgsmål AA
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder, at regeringens beslutning
om at fjerne muligheden for, at socialøkonomiske virksomheder kan fravige rime-
lighedskravet, vil gøre det danske arbejdsmarked mere eller mindre rummeligt, jf.
bekendtgørelse om forsøg på beskæftigelsesområdet. Der henvises
til
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=176594
Samrådsspørgsmål AB
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt - og i givet fald hvordan - regeringen
ønsker at skabe et rummeligt arbejdsmarked, der sikrer, at flere mennesker har
mulighed for at komme tættere på arbejdsmarkedet?
Samrådsspørgsmål AC
Hvad er ministerens holdning til, at livskvaliteten bliver forringet for mange før-
tidspensionister, der efter ministerens nye bekendtgørelse ikke længere kan få di-
spensation til at arbejde i socialøkonomiske virksomheder, der er nonprofit-
foretagender med et socialt sigte? Der henvises til https://www.retsinformation.
dk/Forms/R0710.aspx?id=176594
Samrådsspørgsmål AD
Kan ministeren garantere, at de førtidspensionister, der efter ministerens beslut-
ning fremover ikke får lov til at arbejde i socialøkonomiske virksomheder,
vil få et andet job med arbejdsopgaver og arbejdstimer, der er afpasset efter
deres formåen?
Samrådsspørgsmål AE
Hvilke konkrete initiativer vil ministeren tage for at få mange flere arbejdsgivere
til at leve op til deres sociale ansvar og ansætte medborgere med psykiske,
sociale eller fysiske problemer?
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Tak til spørgerne for på dagens samråd at give
mig mulighed for at tale om, hvordan vi kan få
flere udsatte borgere ind på arbejdsmarkedet.
Jeg har i alt modtaget syv spørgsmål til dagens
samråd. Da de syv spørgsmål er tæt forbundne,
vil jeg besvare dem samlet.
Jeg vil først redegøre overordnet for regeringens
ambitioner og initiativer i forhold til det rumme-
lige arbejdsmarked og reformen af førtidspensi-
on og fleksjob.
Herefter vil jeg besvare den del af spørgsmålene,
der handler om socialøkonomiske virksomheder
samt forsøget med lempelse af rimelighedskra-
vet for førtidspensionister i løntilskud.
I den sidste del af min besvarelse vil jeg komme
ind på de aktuelle initiativer og indsatser, der
findes for personer med nedsat arbejdsevne.
Spørgsmål AB om det rummelige arbejdsmarked
(Leif Lahn):
Vi har en fælles opgave i at skabe et arbejds-
marked, hvor borgere på kanten af arbejdsmar-
kedet får mulighed for at være en del af ar-
bejdsmarkedet, og hvor virksomheder, der retter
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
sig mod en bestemt målgruppe af ansatte har ad-
gang til den arbejdskraft, som de har behov for.
Der er over 700.000 borgere i udkanten af ar-
bejdsmarkedet, som har behov for en tættere til-
knytning til arbejdsmarkedet.
Et rummeligt arbejdsmarked er et vigtigt bidrag
til både at få flere væk fra offentlig forsørgelse
og give kvalitet i tilværelsen.
En af grundene til at et bredt flertal i Folketinget
vedtog reformen af førtidspension og fleksjob
var netop, at flest muligt skal i arbejde og for-
sørge sig selv.
Heri lå også, at færrest muligt skal ende på va-
rig, passiv forsørgelse, som førtidspension jo er.
Med reformen af førtidspension og fleksjob fik
mennesker med lille arbejdsevne mulighed for at
få et fleksjob.
I dag er der ca. 14.000 personer, der arbejder i
fleksjob på 10 timer eller derunder. Det er men-
nesker med en meget begrænset arbejdsevne,
som har fået mulighed for at blive en del af ar-
bejdsmarkedet.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Intentionen med reformen var, at mennesker
med en potentiel arbejdsevne skal have hjælp til
at udvikle den, så de ikke ender på førtidspensi-
on.
Og reformen har været en succes: Tilgangen til
førtidspension er faldet, især for de unge.
Mange får i dag et lille fleksjob eller et tværfag-
ligt ressourceforløb, hvor de kan udvikle deres
arbejdsevne.
Det synes jeg, vi skal være glade for.
Men det er også klart, at vi stadig har en stor op-
gave med at få endnu flere mennesker med ned-
sat arbejdsevne ind på arbejdsmarkedet.
Her er den virksomhedsrettede indsats helt afgø-
rende. Vi ved, at det at komme ud på en rigtig
virksomhed, er det, der hjælper folk i arbejde.
Når det gælder vores mest udsatte borgere, skal
det selvfølgelig være med den støtte og de skå-
nebehov, den enkelte har brug for.
Det er også vigtigt, at det er en indsats, som sik-
rer, at der ikke sker konkurrenceforvridning og
fortrængning af ordinært ansatte.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Her spiller rimelighedskravet en vigtig rolle.
Formålet med rimelighedskravet er at undgå for-
trængning af ordinære arbejdspladser, og at sik-
re, at løntilskud og virksomhedspraktik foregår i
rammer, der er så tæt på ordinære jobs som mu-
ligt.
Det er nemlig det at være på en rigtig arbejds-
plads med rigtige arbejdsopgaver, der giver erfa-
ring, kompetencer og motivation til at være en
del af arbejdsmarkedet.
Jeg vil i den forbindelse gerne fastslå, at jeg me-
ner, at de socialøkonomiske virksomheder er et
godt supplement til den ordinære beskæftigelses-
indsats for den gruppe af borgere, hvis arbejds-
evne er meget nedsat.
Socialøkonomiske virksomheder kan have en
klar og væsentlig betydning i vores støtte til
mennesker, der har komplekse udfordringer, og
som står uden for eller på kanten af arbejdsmar-
kedet.
Socialøkonomiske virksomheder kan nemlig væ-
re med til at øge livskvaliteten og vise vejen til
at blive en aktiv del af arbejdsmarkedet for men-
nesker med nedsat arbejdsevne.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
[Samrådsspørgsmål Ø fra Leif Lahn Jensen (S)]
Der spørges til baggrunden for, at regeringen har
besluttet at fjerne muligheden for at socialøko-
nomiske virksomheder kan fravige rimeligheds-
kravet.
Hertil vil jeg gerne bemærke, at der er tale om et
forsøg, som blev iværksat af den tidligere rege-
ring, og som man i 2014 valgte kun at forlænge
med ét år. Forsøget blev således ikke perma-
nentgjort under den tidligere regering og stod
derfor til at udløbe i 2015.
Forsøget omfattede førtidspensionister i løntil-
skud i alle virksomheder, og ikke kun socialøko-
nomiske virksomheder.
Af hensyn til bl.a. socialøkonomiske virksomhe-
der og de førtidspensionister, der allerede arbej-
der, valgte jeg at forlænge forsøget i 2016 for de
førtidspensionister, der allerede var omfattet af
ordningen.
Den tidligere regering havde nedsat en arbejds-
gruppe, med deltagelse af blandt andre arbejds-
markedets parter, der skulle undersøge mulighe-
den for en permanent lempelse af rimeligheds-
kravet for en bredere gruppe af udsatte ledige el-
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
ler ydelsesmodtagere i socialøkonomiske virk-
somheder.
Da arbejdsgruppen ikke kunne nå til enighed om
en model for permanent lempelse af rimelig-
hedskravet, var det naturligt at nedlægge ar-
bejdsgruppen.
Såfremt arbejdsmarkedets parter vil se på pro-
blemstillingen igen og komme med en fornuftig
samlet anbefaling, vil jeg være positivt indstillet
over for at følge den.
Jeg har derfor bedt Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering om at indkalde parterne til et
møde med henblik på at finde en løsning, der er
fornuftig.
Jeg håber, at vi kan blive enige om en god løs-
ning, der giver mening for alle parter.
[Samrådsspørgsmål
Å fra Leif Lahn Jensen samt
AC og AD fra Karsten Hønge]
Der bliver videre spurgt til, hvordan regeringen
vil sikre, at førtidspensionister har mulighed for
at komme tættere på arbejdsmarkedet. Videre
bliver der spurgt til, hvad min holdning er til, at
livskvaliteten kan blive forringet for de førtids-
pensionister, der ikke længere kan få ansættelse
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
med løntilskud i en socialøkonomisk virksom-
hed ved lempelse af rimelighedskravet, og om
jeg kan garantere, at de vil få et andet job, der er
afpasset efter deres formåen.
Som jeg nævnte før, har jeg bedt Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering om at indkalde
arbejdsmarkedets parter til et møde med henblik
på at finde en fornuftig løsning for førtidspensi-
onister i løntilskud.
Med det sagt, vil jeg gerne minde om, at ud-
gangspunktet for en førtidspension efter refor-
men er, at ens arbejdsevne er så nedsat, at man
ikke har udsigt til at kunne forsørge sig selv.
Hvis man har udsigt til at kunne forsørge sig
selv, skal man – alt efter omstændighederne –
have et fleksjob eller et ressourceforløb og får
dermed chancen for en tilknytning til arbejds-
markedet i stedet for en førtidspension.
Særligt for de mange mennesker, der allerede
har fået en førtidspension på et tidspunkt, hvor
de nye muligheder for minifleksjob og ressour-
ceforløb ikke var til stede, skal der selvfølgelig
være mulighed for gøre nytte på arbejdsmarke-
det. De muligheder er der:
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
- De kan komme i virksomhedspraktik eller
løntilskud.
- De må tjene ca. 74.000 kr. om året uden at
blive modregnet i førtidspension.
- De har ret til at få hjælp af jobcentret til at
finde et job.
Der er i dag ca. 4.600 førtidspensionister, der er
ansat i løntilskud.
Til sammenligning viser en foreløbig opgørelse
af 24 kommuners brug af den særlige dispensa-
tionsmulighed for rimelighedskravet, at disse
kommuner har givet dispensation til ansættelse
af 78 førtidspensionister i løntilskud.
Det er altså helt marginalt set i forhold til den
samlede gruppe af førtidspensionister i løntil-
skud.
[Samrådsspørgsmål
AB fra Leif Lahn Jensen og
AE fra Karsten Hønge]
Der spørges også til, hvad regeringen mere kon-
kret vil gøre for at støtte borgere med nedsat ar-
bejdsevne i at blive en del af det arbejdende fæl-
lesskab, og for at få arbejdsgiverne til at ansætte
personer med psykiske, sociale eller fysiske pro-
blemer.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne slå fast, at danske virksomheder al-
lerede i dag løfter et stort socialt ansvar, når det
handler om at hjælpe udsatte borgere tættere på
arbejdsmarkedet.
En undersøgelse fra SFI viser, at andelen af
virksomheder med støttet beskæftigelse som
fleksjob, løntilskud, jobrotation, skånejob mv. er
steget fra 10 pct. i 1998 til 25 pct. i 2014.
Undersøgelsen viser også, at der er flere virk-
somheder, der gerne vil tage et socialt ansvar.
Jeg mener bestemt, at vi skal have endnu mere
fokus på den virksomhedsrettede indsats – også
for de udsatte borgere.
Det kræver støtte fra jobcentret og virksomhe-
den, og det kræver, at både jobcenter, virksom-
hed og borger er forberedt på, hvad der skal ske,
og hvordan der bliver fulgt op.
Det arbejde er vi i gang med.
Ved satspuljeforhandlingerne i efteråret 2015 af-
satte aftalepartierne 78,2 mio. kr. i perioden
2016-2019 til at styrke kommunernes arbejde
med den virksomhedsrettede indsats for borgere
i udkanten af arbejdsmarkedet.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Dertil har Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering netop igangsat et forsøg til 53,5 mio.
kr., hvor 16 kommuner får særlig støtte til at ud-
vikle en systematisk virksomhedsindsats for de
mest udsatte borgere (JobFirst).
Og de her indsatser understøtter jo netop refor-
men af førtidspension og fleksjob, som blev ved-
taget af et bredt flertal i Folketinget:
Her blev det muligt for personer med en meget
begrænset arbejdsevne at arbejde i få timer om
ugen i et fleksjob.
Og det blev lettere for virksomhederne at ansæt-
te i fleksjob, da arbejdsgiveren kun skal betale
for de timer, som borgeren reelt arbejder.
Og for de personer, der har brug for en ekstra
indsats til at udvikle arbejdsevnen, giver vi nu
ressourceforløb, hvor en god virksomhedsindsats
skal spille en endnu større rolle.
Vi skal ikke opgive nogen, hvis der er en chance
for, at de med den rette hjælp kan få fodfæste på
arbejdsmarkedet.
[Samrådsspørgsmål
AA fra Leif Lahn Jensen]
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Der bliver spurgt til, om det danske arbejdsmar-
ked vil blive mere eller mindre rummeligt med
beslutningen om at fjerne muligheden for at di-
spensere fra rimelighedskravet for førtidspensio-
nister i løntilskud.
Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at
rimelighedskravet ikke gælder for alle personer
med en nedsat arbejdsevne.
Rimelighedskravet gælder fx ikke for personer i
fleksjob.
Derfor mener jeg, at det rummelige arbejdsmar-
ked handler om meget mere end socialøkonomi-
ske virksomheder og skånejob.
Det handler om at give plads til de personer, der
har et behov for forskellige hensyn i tilrettelæg-
gelsen af konkrete arbejdsopgaver og forholdet
til kollegaer på arbejdspladsen.
Her har alle virksomheder gode muligheder for
at løfte et socialt ansvar. Det kan være ved at til-
byde virksomhedspraktik til personer i ressour-
ceforløb eller fleksjob til personer med nedsat
arbejdsevne.
Reformen af førtidspension og fleksjob har net-
op været et helt nødvendigt skifte, hvor vi nu ser
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 3/2-2016 om socialøkonomiske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
på menneskers muligheder og ikke begrænsnin-
ger.
Vi skal ikke opgive mennesker og overlade dem
til passiv forsørgelse, hvis der er mulighed for, at
de kan blive en del af det arbejdende fællesskab.
Tak for ordet.
13