Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1597752_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
199 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Beskæftigelsesudvalget.
10. februar 2016
J.nr. 16/01647/2016
Spørgsmål nr. 199:
”Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Dansk Socialrådgiverforening
og Tandlægeforeningen om tandpleje til socialt udsatte, jf. BEU alm. del - bilag 34
og 79.
Ministeren bedes herunder redegøre for følgende:
-
Hvor stor andel af den særlige tilskudsordning til tandbehandling for kon-
tanthjælpsmodtagere er blevet brugt på indeværende tidspunkt?
-
På hvilke grupper er bevillingen blevet brugt?
-
Hvorledes forventes den resterende bevilling brugt?
-
Kan ministeren nævne eksempler på kommuner, der med held har lavet en
opsøgende indsats mhp. at kontanthjælpsmodtagere gør brug af tilbuddet
om tandbehandling?
-
Hvad vil ministeren gøre for at styrke den opsøgende indsats mhp. at kon-
tanthjælpsmodtagere gør brug af tilbuddet om tandbehandling og hvordan
vil regeringen styrke oplysningen om ordningen?
-
Hvilke lovmæssige og administrative barrierer - fx ventetid - er der for, at
ordningen fungerer?
-
Hvordan vil regeringen følge op på afgørelsen fra Ankestyrelsen om, at
hvis kontanthjælpsmodtagere ikke kan betale for et forebyggende tandef-
tersyn skal udgiften skal dækkes af det offentlige? Der henvises i denne
forbindelse til Ankestyrelsens principafgørelse 90-15, jf.
https://www.retsinformation.
dk/Forms/R0710.aspx?id=176689 og artikel i
Altinget den 7. januar 2016: http://www.altinget.dk/artikel/ny-dom-fattige-
har-krav-paa-atfaa-betalt-tandeftersyn.”
Endeligt svar:
Ordningen om tilskud til tandpleje giver personer i kontanthjælpssystemet mv. ret
til tilskud til alle former for tandpleje. Kommunen kan derudover også efter en
konkret vurdering yde hjælp til alle, som ikke selv har mulighed for at betale for
nødvendig tandbehandling, herunder den egenbetaling, som ikke dækkes af ord-
ningen.
Der er således gode muligheder for at modtage hjælp til nødvendig tandbehandling.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om ministerens kommentar til henvendelser fra Dansk Socialrådgiverforening og Tandlægeforeningen om tandpleje til socialt udsatte, til beskæftigelsesministeren
1597752_0002.png
Kommunerne får refusion af staten på baggrund af deres opgjorte udgifter til ord-
ningen. Refusionen udgør 50 pct. af de kommunale udgifter. Statens bevillinger og
forbrug til refusion af de kommunale udgifter fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1.
Statslige udgifter til tandtilskud til økonomisk vanskeligt stillede, § 17.63.01.20 (Løbende
priser)
2013
Bevilling (skønnet forbrug)
Regnskab (faktisk forbrug)
72,7
22,9
2014
73,1
44,4
61 %
2015
71,0
57,4
81 %
Forbrugt andel af bevillingen 31 %
Som det fremgår af tabel 1, har forbruget på ordningen været kraftigt stigende. De
samlede offentlige udgifter i 2015 udgjorde 114,8 mio. kr. (heraf 57,4 mio. kr. i
statslige udgifter) svarende til 81 pct. af bevillingen.
Det skønnes, at langt størstedelen af de udbetalte tilskud er anvendt på kontant-
hjælpsområdet, jf. tabel 2.
Tabel 2.
Skønnet fordeling af de udbetalte tandtilskud fordelt på ydelsestyper i 2015
Modtagere af
Integrationsydelse
Kontanthjælp under integrationsloven
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Ledighedsydelse
Ressourceforløb
Revalidering/forrevalidering
Varierende grupper
1)
Alle grupper
Pct.
0,3
15,6
47,5
18,9
1,0
6,3
1,4
9,0
100,0
1) ”Varierende grupper” består af personer, som i perioden ikke har nogen af de viste ydelser efter aktivloven som den do-
minerende ydelse. Omfatter derfor personer, som overgår fra eller til f.eks. selvforsørgelse, hvor ydelser efter aktivloven er
givet i en kortere periode i løbet af året.
Kilde: Fordelingen er opgjort på baggrund af DREAM -registeret i uge 1-48 2015.
Ordningen om tilskud til tandpleje blev justeret i 2015. Bl.a. blev egenbetalingen
reduceret med henblik på at øge anvendelsen af ordningen, ligesom det blev præci-
seret, at kommunerne har pligt til at gennemføre en opsøgende indsats overfor ud-
satte personer i målgruppen – herunder oplyse om mulighederne for at modtage
hjælp til tandbehandling.
Det er generelt min forventning, at kommunerne administrerer reglerne og herun-
der den opsøgende indsats på en hensigtsmæssig måde, således at borgerne kan be-
nytte sig af retten til tilskud til tandbehandling. I forhold til principafgørelsen fra
Ankestyrelsen kan jeg oplyse, at kommunerne har pligt til løbende at holde sig ori-
enteret om og følge seneste praksis fra Ankestyrelsen.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om ministerens kommentar til henvendelser fra Dansk Socialrådgiverforening og Tandlægeforeningen om tandpleje til socialt udsatte, til beskæftigelsesministeren
I forbindelse med justeringen af ordningen blev det desuden besluttet, at den skal
evalueres i juni 2016.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3