Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1599170_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
197 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra af Finn
Sørensen(EL).
Spørgsmål nr. 197:
12. februar 2016
J.nr.2016-452
”Ministeren bedes kommentere intern henvendelse af 16. januar 2016 om dansk
sygeforsikring, jf. BEU alm. del - bilag 77. Ministeren bedes herunder besvare de i
henvendelsen stillede spørgsmål.”
Svar:
Den interne henvendelse af 16. januar 2016 indeholder otte spørgsmål fra en bor-
ger. Samtlige spørgsmål omhandler retten til sygesikringsydelser og enkelte ydelser
efter lov om social service til borgere, der bevæger sig mellem EU/EØS-landene.
Der er tale om ydelser, der er koordineret efter EF-forordning nr. 883/2004. Jeg har
det koordinerende ansvar for denne forordning, men er ikke ressortansvarlig for de
ydelser, som spørgsmålene omhandler. Derfor er der til brug for besvarelsen ind-
hentet bidrag fra Social - og Indenrigsministeriet og Sundheds- og Ældreministeri-
et.
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 1 har Social- og Indenrigsministeriet oplyst
følgende:
"Social- og Indenrigsministeriet kan oplyse, at det af § 2, stk. 1, i lov om social
service (serviceloven) følger, at enhver, der har lovligt ophold i Danmark, har ret til
hjælp efter loven. Det er som udgangspunkt et krav for at modtage ydelser efter
serviceloven, at personen opholder sig i Danmark. Såfremt betingelserne i be-
kendtgørelse om ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i ud-
landet (bekendtgørelse nr. 1296 af 15. december 2009) (udlandsbekendtgørelsen),
er opfyldte, vil borgeren dog have mulighed for at bevare retten til hjælp efter ser-
vicelovens § 100 under et midlertidigt ophold i udlandet, jf. § 1, stk. 2, i udlands-
bekendtgørelsen. Det bemærkes dog, at der ikke kan ydes hjælp til rejse- og op-
holdsudgifter som merudgift efter servicelovens § 100 ved ledsagelse til udlandet,
jf. § 4 i udlandsbekendtgørelsen.
EU-borgeres ret til social sikring, når de er beskæftiget, opholder sig eller bor i et
andet medlemsland end deres eget, er reguleret i EF-forordning 883/04 om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger. Denne forordning gælder umiddelbart i
Danmark, og gælder ved siden af servicelovens bestemmelser.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/1-2016 om dansk sygeforsikring, til beskæftigelsesministeren
I den i spørgsmålet beskrevne situation vil borgeren, som opholder sig i Storbritan-
nien og i 1 måned modtager arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark, i denne ene
måned være social sikret i Danmark, jf. art. 11, stk. 2 og stk. 3, litra a, i forordning
883/04.
En række af ydelserne i lov om social service er karakteriseret som ydelser ved
sygdom og er derfor omfattet af afsnit III, kapitel 1 i forordning 883/04. Dette gæl-
der bl.a. merudgiftsydelse efter servicelovens § 100.
Der sondres i forordningen mellem naturalydelser og kontantydelser. Merudgifts-
ydelsen efter § 100 i serviceloven betragtes i relation til forordningen som en natu-
ralydelse. Der henvises her til Vejledning om koordinering af sundhedsydelser og
visse sociale ydelser for borgere, der rejser mellem EU-landene, del II, afsnit 10.1.
Naturalydelser, der ud fra et medicinsk synspunkt og under hensyn til ydelsernes
art og opholdets forventede varighed bliver nødvendige under et ophold i en anden
EU-medlemsstat, skal efter art. 19 i forordning 883/04 udredes af den medlemsstat,
hvori personen opholder sig, uanset at personen ikke er social sikret i denne med-
lemsstat. I den i spørgsmålet beskrevne situation vil merudgiftsydelsen således i
første omgang skulle udredes af Storbritannien efter britisk lovgivning i den første
måned, hvor borgeren modtager arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark. Dette er na-
turligvis betinget af, at en tilsvarende ydelse findes i Storbritannien, og at den dan-
ske borger opfylder kravene i den britiske lovgivning for at modtage ydelsen. Da
borgeren er social sikret i Danmark, vil Danmark efterfølgende refundere udgiften
til en eventuel ydelse, som gives efter den britiske lovgivning.
Det oplyses i spørgsmålet, at borgeren finder arbejde i Storbritannien pr. 1. april
2016. Det følger af art. 11, stk. 3, litra a, i forordning 883/04, at borgeren pr. denne
dato vil være social sikret i Storbritannien, da borgeren udøver lønnet beskæftigelse
i denne medlemsstat. Hvorvidt borgeren kan modtage en merudgiftsydelse tilsva-
rende den, som ydes efter servicelovens § 100, vil være afhængig af britisk lovgiv-
ning."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 2 har Social- og Indenrigsministeriet oplyst
følgende:
"EU-borgeres ret til social sikring, når de er beskæftiget, opholder sig eller bor i et
andet medlemsland end deres eget, er reguleret i EF-forordning 883/04 om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger. Hvorvidt borgeren har opnået status som
'ordinary resident' i Storbritannien, har således ikke i sig selv betydning for borge-
rens ret til social sikring efter forordning 883/04.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 1."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 3 har Social- og Indenrigsministeriet oplyst
følgende:
"Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 1 vil den i spørgsmålet beskrevne borger i
den første måned frem til den 1. april 2016 være social sikret i Danmark. Efter på-
begyndelse af beskæftigelse i Storbritannien pr. 1. april 2016 vil borgeren være so-
cial sikret i Storbritannien."
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/1-2016 om dansk sygeforsikring, til beskæftigelsesministeren
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål 3 oplyst
følgende:
"Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at det blå EU-sygesikringskort, udstedt
af Danmark, giver borgeren ret til den behandling, der opstår behov for i UK frem
til den 1. april 2016, hvor borgeren begynder at arbejde i UK og dermed bliver bri-
tisk sikret. Behandling gives i UK på samme vilkår som til britisk sikrede, men
principielt til udgift for Danmark."
Social- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål 3 endvide-
re oplyst følgende:
"For så vidt angår retten til merudgiftsydelse efter servicelovens § 100 henvises til
besvarelsen af spørgsmål 1 både vedrørende perioden før og efter den 1. april 2016.
Det kan supplerende oplyses, at borgeren for at modtage ydelser efter den britiske
lovgivning både før og efter den 1. april 2016 i givet fald skal tage kontakt til de
britiske myndigheder."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 4 har Sundheds – og Ældreministeriet oplyst
følgende:
"Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at det særlige gule sundhedskort do-
kumenterer retten til alle sundhedslovens ydelser under ophold i Danmark for en
person, som ikke bor i Danmark, men som er berettiget til kortet, for eksempel for-
di den pågældende ifølge EU-rettens koordineringsregler er dansk socialt sikret,
herunder dansk sygesikret. Udbetaling Danmark træffer afgørelse om borgeren har
ret til det særlige sundhedskort. l det konkrete eksempel er borgeren efter den 1.
april 2016 ikke længere dansk socialt sikret, og det udstedte særlige gule sund-
hedskort vil derfor ikke længere være gyldigt."
Social- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål 4 oplyst
følgende:
"For så vidt angår retten til merudgiftsydelse efter servicelovens § 100 kan det op-
lyses, at det af § 2, stk. 1, i lov om social service (serviceloven) følger, at enhver,
der har lovligt ophold i Danmark, har ret til hjælp efter loven. Borgeren vil under
besøg i Danmark have ret til merudgiftsydelse efter servicelovens § 100, såfremt
betingelserne for at modtage ydelsen i øvrigt er opfyldte. Dette gælder, uanset om
besøget finder sted før eller efter den 1. april 2016."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 5 har Sundheds – og Ældreministeriet oplyst
følgende:
"Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at en borger, der er selvstændigt social
sikret, fordi borgeren enten modtager arbejdsløshedsunderstøttelse fra Danmark el-
ler fordi borgeren arbejder i UK, ikke kan forsikres under EU-rettens koordine-
ringsregler om en afledet ret til sundheds-og plejeydelser for familiemedlemmer.
En selvstændig ret til sundheds- og plejeydelser går forud for en afledet ret til ydel-
ser som familiemedlem, jf. artikel 32 i forordning 883/04."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 6 har Social - og Indenrigsministeriet og
Sundheds - og Ældreministeriet oplyst følgende:
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/1-2016 om dansk sygeforsikring, til beskæftigelsesministeren
"Der henvises til, at der i besvarelserne af de øvrige stillede spørgsmål er henvist til
den relevante lovgivning."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 7 har Sundheds - og Ældreministeriet oplyst
følgende:
"Sundheds- og Ældreministeriet forstår spørgsmålet således, at der ønskes et svar
på, om det er den danske stat, der betaler de offentlige udgifter til sundheds- og
plejeydelser, når en dansk sikret får behovsbestemt sygehjælp i UK på baggrund af
det blå EU-sygesikringskort.
Udgifter til danskeres sygehjælp i udlandet efter EU-rettens koordineringsregler
dækkes af den danske stat. I praksis sendes regningerne mellem landene via centra-
le forbindelsesorganer. Det danske forbindelsesorgan er Styrelsen for Patientsik-
kerhed. Danmark har dog indgået gensidig aftale med visse lande om ikke at fore-
tage mellemstatslig refusion af udgifter til sundheds- og plejeydelser, hvilket dog
ikke har nogen betydning for borgernes rettigheder."
Til brug for besvarelsen af spørgsmål 8 har Sundheds - og Ældreministeriet oplyst
følgende:
"Sundheds- og Ældreministeriet har i besvarelsen af spørgsmålet valgt at forudsæt-
te, at det konkrete spørgsmål relaterer sig til de faktuelle forhold, som er nævnt i
spørgsmål 1. Sundheds- og Ældreministeriet forstår således spørgsmålet sådan, at
det vedrører en borger, der medbringer sine arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark
under jobsøgning i UK, og at borgeren begynder at arbejde i UK en måned senere,
den 1. april 2016.
En borger, der modtaget arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark og rejser til UK for
at søge arbejde, er socialt sikret herunder også sygesikret under dansk lovgivning i
den periode, hvor den pågældende modtager arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark,
jf. forordningens artikel 64. I perioden frem til den 1. april 2016 har borgeren ret til
behovsbestemt sygehjælp. Denne ret dokumenteres ved det blå EU-
sygesikringskort, som den pågældende er berettiget til fra Danmark.
Når borgeren finder arbejde i UK og dermed ikke længere er berettiget til danske
arbejdsløshedsdagpenge, er den pågældende britiske socialt sikret, jf. forordnin-
gens artikel 11.
Efter den 1. april 2016 skal borgeren således være britisk socialt sikret og omfattet
af den britiske sygesikring, i det omfang borgeren opfylder betingelserne for at bli-
ve optaget, hvilket afhænger af den britiske lovgivning. Ved optagelse i den briti-
ske offentlige sygesikring har borgeren ret til sundheds- og plejeydelser i UK på
samme vilkår som andre offentligt sygesikrede borgere i UK. Det danske blå EU-
sygesikringskort skal tilintetgøres, da borgeren ikke længere er dansk socialt sikret,
herunder dansk sygesikret. Borgeren skal søge om det blå EU-sygesikringskort fra
UK for perioden fra den 1. april 2016."
Jeg kan henholde mig til disse bidrag til besvarelse fra Social - og Indenrigsmini-
steriet og Sundheds - og Ældreministeriet.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/1-2016 om dansk sygeforsikring, til beskæftigelsesministeren
I tillæg kan jeg endvidere oplyse, at EU-medlemslandene hvert år opdaterer erklæ-
ringen om, hvilken lovgivning, der er omfattet af EF - forordning nr. 883/2004.
Den seneste danske erklæring er fra juli 2015 og vedlægges til udvalgets oriente-
ring.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
5